Inspelen op de actualiteit; kans of bedreiging?

Karel
10/6/2014
Content marketing
X
min leestijd
Karel
10/6/2014
Content marketing
X
min leestijd

Wie tot het creatieve brein achter een marketingcampagne behoort, zal er waarschijnlijk als eerste induiken: de actualiteit.Je merk en bijbehorende boodschap koppelen aan iets wat op dat moment speelt in het land, spreekt immers veel mensen aan. Om deze reden is het een enorme kans je reclame uitingen hier op te passen, mits goed uitgevoerd.

Voetbal = Marketing

De aanleiding van dit onderwerp? Het WK 2014 in Brazilië natuurlijk. Zelden worden marketingcampagnes zo volledig afgestemd op de actualiteit als op voetbalevenementen. Hieronder vind je een opsomming van alle creatieve uitingen die ik, als consument, de afgelopen weken voor de kiezen heb gekregen:

juichpak

Het Roy Donders Juichpak van Jumbo

holandress

De HolanDress van Bavaria

wkmera

De WK-mera van HEMA

hamsters

Hup Holland Hamsters van Albert Heijn

selfie

Het sambashirt van Heineken, met Samba selfie

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Elk merk heeft zich laten inspireren door het aankomende voetbalfestijn, met bijbehorende Oranjegekte.

Het “Oranje gevoel"

En die Oranjegekte is precies waar het in mijn ogen een beetje ‘mis' gaat. Ik krijg namelijk de indruk dat merken het WK simpelweg aangrijpen om mee te kunnen liften op de populariteit van het WK en niet omdat het zo'n goede link heeft met het desbetreffende product.Wat hebben bier en jurkjes bijvoorbeeld met elkaar gemeen? Het wordt mij niet helemaal duidelijk. Het effect van zo'n campagne is voor mij eerder vermoeiend dan succesvol. Wéér een merk dat een slaatje uit ‘ons' elftal probeert te slaan. Ik snap dat het Oranje gevoel een mooie inhaker kan zijn, het schept verbondenheid, maar dat valt niet op elk product toe te passen.Van bovenstaande voorbeelden vind ik overigens de campagne van Heineken slim aangepakt, die hebben niet alleen het WK aan zich weten te koppelen maar ook het populaire nemen van ‘'selfies''. Twee keer zoveel kans om je doelgroep zich met je te laten identificeren.

Zelf aan de slag met deze tips!

Hoe zou je (nog) slim(mer) gebruik kunnen maken van de actualiteit? Onthoud bij het bepalen van je strategie de volgende punten:

Past het bij je merk/product?

Spreek je hiermee je eigen doelgroep aan? Voorbeeld: Lidl komt met het Mens Erger Je Wel Voetbalspel, ook een inhaker op het WK. De link tussen een (familie)supermarkt en een oud Hollands bordspel zie ik wel degelijk, een geslaagde zet dus. Wanneer je niet een direct link ziet, moet je iets actueels ook links durven laten liggen.

Is het al door veel concurrenten toegepast?

Timing is hierbij erg belangrijk. Wanneer iedereen je al is voorgegaan moet je jezelf afvragen of het nog zinvol is ook mee te willen doen.

Is het actief of reactief?

Een evenement als het WK zie je ver van te voren aankomen, hier kun je met je marketing dus ruim op tijd mee beginnen. Inspelen op een onverwachte situatie, zoals een blunder van een BN'er, kan niet voorbereid worden. Bekijk dus aan de hand van een content kalender* welke actualiteiten er aan zitten te komen en hoe je hier op in kunt spelen.*Een content kalender is een een kalender met een overzicht van aankomende evenementen waar je op in kunt / wilt spelen met content. Hierover later meer in een ander artikel!

Leer van het verleden

Niet alleen van je eigen fouten en successen kun je leren, ook van die van concullega's ;-).

Inplannen en voorbereiden

Om je alvast een handje te helpen heb ik nog een tip voor je! Twitter heeft ter inspiratie een heel handig overzicht: Own the Moment. Hierin vind je alle eventuele inhakers voor de komende 3 maanden. Doe er je voordeel mee!

plan for the moment twitter

Hebben je nog meer toevoegingen voor de agenda van 2014? Laat dan vooral een reactie achter! Ook ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met campagnes gebaseerd op de actualiteit.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier