Heb jij Google Search Console al helemaal onder de knie?

10 april, 2019

Gebruik jij nog af en toe de oude weergave van Google Search Console? Dat is binnenkort niet meer mogelijk! Het wordt dus echt tijd om de nieuwe versie helemaal onder de knie te krijgen, want je kan niet meer terug. Daarom licht ik vandaag een aantal features toe die jou gaan helpen je SEO-werkzaamheden nog beter uit te kunnen voeren.

Wat is Google Search Console?

Voordat ik meer vertel over de specifieke functies van Search Console, is het handig om eerst terug te gaan naar de basis. Wat is Google Search Console? Het is een gratis dienst van Google, waarmee je jouw resultaten in de organische zoekresultaten kunt bijhouden. Je krijgt antwoord op de vragen hoe bezoekers naar jouw website komen en hoe Google je website crawlt. Als website-eigenaar of SEO-specialist is dit een belangrijke tool die erg handig is ter ondersteuning van je dagelijkse werkzaamheden.

De overzichtspagina

Wanneer je Google Search Console opent, zie je als eerste een overzichtspagina met een samenvatting van je prestaties, dekking en optimalisaties. Vanuit hier kun je doorklikken naar de specifieke rapporten voor meer informatie.

Prestaties

In dit rapport met prestaties kun je de data zien van de afgelopen 16 maanden. In de oude versie was dit het ‘zoekanalyserapport’, waarbij de gegevens van de afgelopen 90 dagen zichtbaar waren. Nu kun je bijvoorbeeld ook je prestaties van deze maand vergelijken met die van vorig jaar.

Filters en vergelijkingen

Het mooie aan deze versie ten opzichte van de oude weergave, is dat je diverse filters kunt instellen. Zo bepaal je zelf of je het totaal aantal klikken, vertoningen, de gemiddelde CTR en/of de gemiddelde positie van jouw pagina’s wilt bekijken. Daarnaast kunt je filteren op ‘Zoektype’, waarbij je de keuze hebt uit Web, Afbeelding en Videobestanden.

Wanneer je naar onder scrollt zie je alle zoekopdrachten en pagina’s die organisch verkeer naar jouw website genereren.

In bovenstaand voorbeeld zie je alleen het aantal klikken en vertoningen van de afgelopen 3 maanden, maar hier zou je ook nog de gemiddelde CTR en de gemiddelde positie kunnen selecteren. Wil je alleen alle zoekwoorden zien die hoger dan positie 5 scoren? Ook dan kun je een filter instellen, zoals je in het screenshot hieronder ziet.

Naast de zoekopdrachten en pagina’s kun je ook filteren op land, apparaat (desktop, mobiel en tablet) en zoekopmaak.

Met de mogelijkheid tot filteren en vergelijken kun je dus tot de bodem uitzoeken of de optimalisaties die je hebt gedaan resulteren tot meer vertoningen en hogere posities.

URL-inspectie

Onder ‘Prestaties’ in het linkermenu in Search Console vind je ‘URL-inspectie’. In de oude weergave werd dit ‘Fetchen als Google’ genoemd.

Je kunt hier een URL van je website invullen om te zien of en hoe deze door Google wordt geïndexeerd. Het volgende komt eruit als ik https://kgom.nl/blog/ invul:

Wanneer je deze pagina hebt gewijzigd, kun je een indexering aanvragen. Ook is het mogelijk om een live test uit te voeren. Mocht je een canonical, noindex of een blokkering in de robots.txt voor een pagina hebben ingesteld, dan zie je die ook bij deze URL-inspectie.

Dekking

Het rapport voor indexdekking vind je onder het kopje ‘Dekking’. Hier kun je zien welke pagina’s zijn geïndexeerd, welke fouten bevatten en niet worden geïndexeerd. Dit rapport is onderverdeeld in vier blokken:

  • Fout: de pagina is niet geïndexeerd
  • Geldig met waarschuwing
  • Geldig
  • Uitgesloten

Vanuit deze vier statussen kun je bij de details zien waarom de URL één van bovenstaande statussen heeft. Je kunt hier dus vinden waarom Google je URL wel of niet indexeert. Enkele redenen kunnen zijn:

  • Ingediende URL gemarkeerd als noindex
  • Geblokkeerd door robots.txt
  • Serverfout
  • Ingediende URL is een 404

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van fouten die voor kunnen komen. Op deze pagina van Google vind je meer uitleg over alle statusredenen. Zo kun je de exacte aanleiding van het probleem vinden, en deze oplossen.

Fouten en waarschuwingen oplossen

Komt er bijvoorbeeld een URL naar voren die geblokkeerd wordt door de robots.txt, terwijl dit niet nodig is? Dan zul je je robots.txt aan moeten passen. Voor een serverfout kun je de hulp van je webbouwer inschakelen en wanneer een ingediende URL een 404-error geeft, kun je dit oplossen door een 301-redirect in te stellen naar de juiste pagina die wel werkt. Zo is er voor elk issue wel een oplossing te vinden, zodat het aantal fouten en waarschuwingen in dit indexdekkingsrapport tot een minimum wordt beperkt. Weet je niet hoe je een bepaalde fout kunt oplossen? Lees dan deze pagina.

Oplossingen valideren

Nadat je een fout of waarschuwing hebt opgelost, kun je dit doorgeven aan Google door deze in te dienen als validatie.

Wanneer je klikt op ‘oplossing valideren’, dan zal Google de URL opnieuw gaan crawlen. Je krijgt dan een mail van de URL’s die in behandeling zijn genomen, en van de URL’s die eventueel niet door de validatie zijn gekomen.

Mobiele bruikbaarheid

Een mobielvriendelijke website is van essentieel belang voor een hoge ranking in de organische zoekresultaten. Daarom is er ook een kopje in Search Console met de ‘mobiele bruikbaarheid’.

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘Fout’ en ‘Geldig’. Wanneer je iets naar onder scrollt, zie je de details van deze fouten.

Hieronder vind je alle mogelijke fouten.

Content breder dan scherm
Voor deze pagina moet je horizontaal scrollen om de content op het scherm te kunnen bekijken.

Tekst te klein om te lezen
Dit spreekt voor zich: de lettergrootte van deze pagina is te klein en daardoor niet leesbaar. Mobiele gebruikers zouden niet met hun vingers in hoeven zoomen om goed te kunnen lezen.

Klikbare elementen te dicht bij elkaar
De knoppen en links in het menu staan te dicht op elkaar, waardoor de kans groot is dat een gebruiker per ongeluk op de verkeerde knop drukt.

Viewport is niet ingesteld
Met viewport laat je browsers weten hoe de afmetingen en schaal van de pagina moeten worden aangepast aan het schermformaat. Lees hier hoe je viewport in kunt instellen.

Viewport is niet ingesteld op ‘device-width’
Op een pagina is viewport ingesteld met de waarde ‘fixed-width’ in plaats van ‘device-width’. Hierdoor kan deze niet worden aangepast voor verschillende schermformaten. Lees hier hoe je dit kunt oplossen.

Gebruikt incompatibele plug-ins
De pagina gebruikt plug-ins (zoals Flash) die niet worden ondersteund door de meeste mobiele browsers. Hier lees je meer over de richtlijnen die mobiele browsers wel ondersteunen.

Bij deze fouten geldt net zoals bij het rapport voor indexdekking dat je deze kunt indienen als validatie.

Overige functies in Search Console

Ik heb nu een aantal specifieke functies in Search Console uitgelicht, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Een andere interessante feature is ‘Evenementen’, waar je ziet welke pagina’s met structured data fouten bevatten. Daarnaast maakt het kopje ‘Links’ inzichtelijk welke pagina’s de meeste interne en externe links hebben, en waar deze vandaan komen.

Voor de rest raad ik je aan om gewoon lekker rond te neuzen in Search Console, en je te laten verrassen door alle informatie die je hier kunt vinden. Zo kom je er vanzelf achter dat deze gratis tool een musthave is voor iedere website-eigenaar.

Ben je stiekem nog niet helemaal gewend aan de nieuwe versie van Google Search Console? Op deze pagina vind je een tabel waarin alle rapporten van het oude Search Console worden vergeleken met de nieuwe versie. Erg handig wanneer je even niet weet waar je bepaalde informatie vindt.

Hopelijk ben je nu helemaal op de hoogte van de belangrijkste mogelijkheden, en heb je zin om in alle gegevens te duiken. Welke functie in Search Console gebruik jij het meest? Laat het gerust weten in de comments hieronder!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Anke Kemerink is binnen KGOM verantwoordelijk voor de zoekmachine optimalisatie trajecten voor onze klanten én voor KGOM zelf. Daarnaast geeft Anke ook verschillende workshops. Op regelmatige basis schrijft Anke over de verschillende online marketing gebieden.

Contact: LinkedIn | E-mail

  1. Handig overzicht, Anke! Ik moest eerst wel wennen aan de nieuwe Search Console, maar hij is toch wel fijn, veel mooie functies. Indexering aanvragen na URL-inspectie werkt ook supersnel, in no-time zie je al aanpassingen in de SERPs als je bijvoorbeeld de titel of metadescription van je pagina wijzigt.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *