Dé Google rankingfactoren volgens 120 SEO Experts

10 oktober, 2013

Knipsel
Afgelopen week heeft Moz weer hun jaarlijkse enquête over de rankingfactoren van Google gepubliceerd. Het is uiteraard altijd interessant om te zien wat volgens 120 SEO-experts de correlatie is tussen rankings en rankingfactoren.

Resultaten onderzoek rankingfactoren

Hieronder vind je een interactief overzicht van de resultaten van het onderzoek:

Over het onderzoek

Zoals Moz in het onderzoek zelf zegt:

Every two years, Moz surveys the opinions of dozens of the world’s brightest search marketers and runs correlation studies to better understand the workings of search engine algorithms. We gather this data to gain insight into the factors that may help””or hurt””a website’s visibility in search engines. Note that these factors are not “proof” of what search engines use to rank websites, but simply show the characteristics of web pages that tend to rank higher.

Oftewel, de factoren die je hierboven ziet zijn niet persé ook de daadwerkelijk rankingfactoren. Het zijn factoren die vooral voorkomen bij pagina’s die goed scoren.

Opvallend: Google plusjes belangrijk?

Het is vrij opvallend dat het aantal Google +-jes helemaal bovenaan staat. Zeker omdat Google al eens heeft aangegeven dat deze niet direct van invloed zijn op de rankings.
Hier speelt ook een typisch geval van correlatie≠causaliteit. Want dit onderzoek geeft aan dat pagina’s die hoog scoren meestal ook veel Google +-jes hebben. Dat wil niet zeggen dat veel plusjes ook automatisch voor een hogere ranking zorgen.
Het is hoe dan ook weer een interessante enquête geworden. Ik raad iedereen die regelmatig met SEO bezig is om de resultaten eens aandachtig door te lezen!

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

  1. Is de inzet van Google Adwords ook direct van invloed op de organische resultaten van een domein?
    Of alleen indirect, omdat er (waarschijnlijk) door Adwords meer (kwalitatieve) bezoekers op de betreffende landingspagina’s komen waardoor deze een hogere positie in de organische resultaten krijgt?

  2. Hoi Marcel,
    Matt Cutts (spreekbuis van Google)heeft aangegeven dat er geen relatie is tussen het gebruik van Adwords en de organische resultaten. Het is dus niet zo dat je hoger komt in Google als je ook Adwords gebruikt. Uit mijn eigen ervaring kan ik dat ook bevestigen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *