Dé Google rankingfactoren volgens 120 SEO Experts
Afgelopen week heeft Moz weer hun jaarlijkse enquête over de rankingfactoren van Google gepubliceerd. Het is uiteraard altijd interessant om te zien wat volgens 120 SEO-experts de correlatie is tussen rankings en rankingfactoren.
Resultaten onderzoek rankingfactoren
Hieronder vind je een interactief overzicht van de resultaten van het onderzoek:
Over het onderzoek
Zoals Moz in het onderzoek zelf zegt:
Every two years, Moz surveys the opinions of dozens of the world's brightest search marketers and runs correlation studies to better understand the workings of search engine algorithms. We gather this data to gain insight into the factors that may help""or hurt""a website's visibility in search engines. Note that these factors are not "proof" of what search engines use to rank websites, but simply show the characteristics of web pages that tend to rank higher.
Oftewel, de factoren die je hierboven ziet zijn niet persé ook de daadwerkelijk rankingfactoren. Het zijn factoren die vooral voorkomen bij pagina's die goed scoren.
Opvallend: Google plusjes belangrijk?
Het is vrij opvallend dat het aantal Google +-jes helemaal bovenaan staat. Zeker omdat Google al eens heeft aangegeven dat deze niet direct van invloed zijn op de rankings.Hier speelt ook een typisch geval van correlatie≠causaliteit. Want dit onderzoek geeft aan dat pagina's die hoog scoren meestal ook veel Google +-jes hebben. Dat wil niet zeggen dat veel plusjes ook automatisch voor een hogere ranking zorgen.Het is hoe dan ook weer een interessante enquête geworden. Ik raad iedereen die regelmatig met SEO bezig is om de resultaten eens aandachtig door te lezen!