Afgelopen week heeft Moz weer hun jaarlijkse enquête over de rankingfactoren van Google gepubliceerd. Het is uiteraard altijd interessant om te zien wat volgens 120 SEO-experts de correlatie is tussen rankings en rankingfactoren.
Resultaten onderzoek rankingfactoren
Hieronder vind je een interactief overzicht van de resultaten van het onderzoek:
Over het onderzoek
Zoals Moz in het onderzoek zelf zegt:
Every two years, Moz surveys the opinions of dozens of the world’s brightest search marketers and runs correlation studies to better understand the workings of search engine algorithms. We gather this data to gain insight into the factors that may help””or hurt””a website’s visibility in search engines. Note that these factors are not “proof” of what search engines use to rank websites, but simply show the characteristics of web pages that tend to rank higher.
Oftewel, de factoren die je hierboven ziet zijn niet persé ook de daadwerkelijk rankingfactoren. Het zijn factoren die vooral voorkomen bij pagina’s die goed scoren.
Opvallend: Google plusjes belangrijk?
Het is vrij opvallend dat het aantal Google +-jes helemaal bovenaan staat. Zeker omdat Google al eens heeft aangegeven dat deze niet direct van invloed zijn op de rankings.
Hier speelt ook een typisch geval van correlatie≠causaliteit. Want dit onderzoek geeft aan dat pagina’s die hoog scoren meestal ook veel Google +-jes hebben. Dat wil niet zeggen dat veel plusjes ook automatisch voor een hogere ranking zorgen.
Het is hoe dan ook weer een interessante enquête geworden. Ik raad iedereen die regelmatig met SEO bezig is om de resultaten eens aandachtig door te lezen!
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken in 2014, en zeker met de nieuwe Hummingbird update!
Die G+ bovenin was wat mij ook wel behoorlijk opviel inderdaad.
Goed om dit allemaal weer eens op een rijtje te zien, hoewel er niet veel verrassends bij zit (op de Google+ na dan inderdaad). Misschien zie ik wat over het hoofd, maar wat word t bedoeld met “FWE” ?
Dat staat voor Fresh Web Explorer: http://moz.com/tools/fresh-web-explorer
Google kijkt naast +1’s ook naar de personen/bedrijven in je kringen en je activiteit binnen je profiel. Er ontstond nogal wat ophef over het artikel van Cyrus Shepard op MOZ over de correlatie tussen +1’s en je posities. Dit artikel legt mooi uit hoe het zit:
http://sugarrae.com/online-marketing/seo/yes-virginia-google-impact-rankings/
Is de inzet van Google Adwords ook direct van invloed op de organische resultaten van een domein?
Of alleen indirect, omdat er (waarschijnlijk) door Adwords meer (kwalitatieve) bezoekers op de betreffende landingspagina’s komen waardoor deze een hogere positie in de organische resultaten krijgt?
Hoi Marcel,
Matt Cutts (spreekbuis van Google)heeft aangegeven dat er geen relatie is tussen het gebruik van Adwords en de organische resultaten. Het is dus niet zo dat je hoger komt in Google als je ook Adwords gebruikt. Uit mijn eigen ervaring kan ik dat ook bevestigen.