Google Pagerank wordt weer geheim

10 maart, 2016


Wie al wat langer meedraait kent ongetwijfeld de Google Pagerank Toolbar nog (en alle emotie die daarmee gepaard ging). Het is dat groene balkje wat in de Google Toolbar aangeeft wat de Pagerank van een pagina is:
011211_1349_JehebtPager1.png
Voordat je nu hals over kop deze toolbar gaat installeren: de Pagerank wordt al een hele tijd niet meer geüpdatet door Google. Sterker nog, Google heeft nu ook bevestigd dat deze weergave uit de toolbar wordt gehaald.
Het definitieve einde van de zichtbare Pagerank, eindelijk!

Zichtbare Google Pagerank, haat-liefde verhouding

Ik kan me de dagen nog goed herinneren waarbij je angstig zat te wachten op de zogenaamde Google Pagerank Toolbar update. Eens in de zoveel tijd (meestal een maand of 3-6) werd namelijk de zichtbare Pagerank in de toolbar bijgewerkt.
Dat was dan ook meteen het moment waarop je kon "zien" hoe populair je pagina was geworden. In de praktijk betekende dit vooral kijken hoe effectief je linkbuilding was geweest.
En hiermee komt ook meteen het grootste probleem van de zichtbare Pagerank aan het licht: het zorgde ervoor dat men zich ging focussen op zoveel mogelijk linkjes zonder het werkelijke doel voor ogen te houden: het verhogen van je naamsbekendheid en populariteit.
Er was dus een duidelijk onderscheid tussen twee verschillende soorten Pagerank:

Pagerank: De “uitvinder"

In het kort komt het hier op neer. De Pagerank is een term, afgeleid van mede -Google- oprichter Larry Page, die gebruikt wordt door Google om de populariteit/waarde van een pagina te bepalen binnen het wereld wijde web.
Larry kwam namelijk met het ingenieuze idee om pagina's niet alleen op basis van de relevantie te ranken in de zoekresultaten, maar ook de populariteit mee te nemen. En die populariteit wordt afgeleid van de links die een pagina ontvangt.
Vergelijk het maar met mond-tot-mond reclame. Des te meer mensen over iets prater, des te “belangrijker" het wordt. In de loop der jaren is dit ook uitgebreid met andere waarde-indicatoren, niet alleen populariteit.

Pagerank is een continu proces, en wordt dus continu geüpdate! Verder is de exacte Pagerank-waarde van Google nooit te achterhalen, en heeft elke pagina binnen je website een eigen Pagerank.

Toolbar Pagerank: dat zichtbare groene balkje in je browser

Wat je daar te zien krijgt is de Toolbar Pagerank, ook wel TBPR geheten. In deze toolbar is de Pagerank opgedeeld in 10 stukken, en zie je dus een score op 10.
En hoewel het je een kleine indicatie kan geven, heb je er verder helemaal niks aan!

Toolbar Pagerank was logaritmisch

De Toolbar Pagerank was logaritmisch opgebouwd. Dit betekent in dit geval dat elke stap omhoog steeds lastiger wordt.
Bekijk de onderstaande afbeelding maar eens:

En om het nog duidelijker te maken, volgt hieronder een voorbeeld:

  • Pagerank 1 = 1 links
  • Pagerank 2 = 100 links
  • Pagerank 3 = 1000 links
  • Pagerank 4 = 10000 links

(Belangrijk om te weten is dat we hier alleen het aantal links vermelden als voorbeeld, maar in werkelijkheid praten we hier over Pagerank-punten, die voortkomen uit de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links)

Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kunt zien was de Toolbar Pagerank vrij waardeloos, en wil een “Pagerank 3" weinig zeggen. Want dat kan een pagina zijn met 1000 inkomende links, maar het kan er ook één zijn met 9999"¦

Conclusie

Wat mij betreft is het goed dat dit hoofdstuk eindelijk wordt afgesloten. De Pagerank wordt weer écht geheim (was het al zonder de updates). En dat vind ik alleen maar goed. Want om heel eerlijk te zijn: Pagerank interesseert mij al heel lang niet meer.
Wat mij interesseert is content ontwikkelen die jullie graag willen lezen. En laat dat nu net de content zijn die Google ook graag bovenaan plaatst!
PS: Ik ben uiteraard benieuwd naar jouw mening, zeker de "internet-oudjes": deden jullie nog iets met de Pagerank?

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Jarenlang checkte ik dagelijks en daarna wekelijks de pagerank. Daar had ik ook allerlei checkers en trackers voor, maar uiteindelijk bleken die pagina's meer informatie te verzamelen dan terug te geven. Hoger dan PR 5 kwamen wij toch niet. Ik begreep alleen wel dat het niet slim was om links te plaatsen naar sites met lagere PR, dan zou er waarde weglekken. Is dat nog steeds zo?

    1. Theoretisch gezien wel, maar dit moet je verwaarlozen en GEEN aandacht aan besteden. Als het een link is die interessant is voor jou bezoeker: plaatsen!
      Daarnaast kun je nu dus niet meer weten welke pagerank een pagina heeft, dus is deze vraag sowieso overbodig ;-).

  2. Dacht dat ik iets gemist had, maar de pagerank is denk ik al 2 jaar niet meer up-to-date. Alleen maar goed dat de pagerank verdwijnt uit de toolbar. Er waren nog zat mensen die zich lieten leiden door de verouderde pagerank..

  3. De Google PageRank was ook voor mijn tijd en toch heb ik (helaas) veel linkruilen gehad waarbij mensen nog steeds vroegen naar de PageRank.
    Indien je nog doet aan Linkbuilding, welke tool gebruik je dan het liefst om de Metrics van een site/URL te meten?

  4. Hmm, ik ben een leek vergeleken met die "oudjes" hierboven en houd het afgelopen half jaar mijn ranking nog steeds in de gaten. Dat deed ik door op google te zoeken op page ranking of iets dergelijks. Maar ik begrijp het goed dat dat dus allemaal niet meer up-2-date is? (ik heb nooit een groenbalkje gezien.

  5. Hi Karel,
    Interessant artikel! Je hoorde al steeds vaker en meer dat de Pagerank er niet meer toe deed. Toch kwam ik tijdens mijn linkbuilding werkzaamheden genoeg mensen tegen die daar nog erg veel waarde aan hechten. Tegenwoordig let ik eigenlijk voornamelijk op de domain authority, welke voor mij een soort graadmeter is om te zien hoe sterk de domeinwaarde is. Waar let jij, naast goede content, nog meer op?

  6. God dat je dit weer even onder de aandacht brengt Karel, want mij wordt ook nog regelmatig de vraag over de waarde van PageRank gesteld.
    Een paar jaar geleden keek ik er nog wel naar, maar mede omdat de PR weinig tot geen wijzigingen liet zien en er vervolgens geen updates meer van werden uitgerold en andere metrics belangrijker werden, heb ik het losgelaten.

  7. Ik kijk niet naar pagerank maar naar de prestaties van de pagina en het domein waar ik een link plaats. Zijn deze bezoekers relevant voor mij?
    Want uiteindelijk wil je geen bezoeker maar klanten.
    Bezoekers hadden ze bij v&d, met koffie.
    Maar een goede All In 1 Tool heb ik nog niet gevonden.
    Suggesties?

  8. Ik keek er al jaren niet meer naar, nu alleen nog TF en DA. Ik verbaas me al tijden over het feit dat nog zoveel mensen daar waarde aan hechtten. Nu zijn we daar eindelijk van af.

  9. Beste Karel,
    kan jij mij mogelijk vertellen waar ik dan het beste naar kan kijken als een bedrijf bij mij een artikel wilt plaatsen met een uitgaande link. Wil geen concurrentie op de site natuurlijk maar een niche moet mogelijk zijn. Echter wil je zelf niet dalen en wil ik ook niet zomaar uitgaande link plaatsen. Tips waar ik op moet letten zijn dan meer dan welkom!

  10. Interessant en ook zeker iets wat men in acht moet nemen bij het linkbuilden bijvoorbeeld. Jarenlang hard gewerkt aan het opbouwen van de PageRank en nu blijkt het niets meer waard te zijn. Uiteraard zijn de Domain Authority en Page Authority veel belangrijker om goed in de gaten te houden, deze wijzigen ook steeds vaker. Persoonlijk gebruik ik de tool van Moz: http://opensiteexplorer.org. Lees vooral ook even mijn blog over Linkbuilding hier: https://www.kleinmedia.nl/seo/hoe-werkt-linkbuilding-linkruil/

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *