4 stappen om slimmer (én beter!) te bloggen

10 maart, 2014

Terwijl er nog een aantal bloggers bestaan die bloggen omdat ze het leuk vinden om te schrijven, worden de meeste blogs ingezet om meer verkeer naar de website te trekken.
Als jij wilt dat mensen je blog lezen, dan heb je bezoekers nodig. En als het even kan heb je natuurlijk liever enkele duizenden bezoekers dan een schamele tien...
Hoe zorg jij er nu voor dat je meer bezoekers per artikel trekt, je artikel gedeeld wordt op social media én hoger scoort in Google?
Met de volgende vier stappen:

Stap 1: wie gaat het lezen?

Verplaats je, voordat je überhaupt begint met bloggen, in je doelgroep. Wie zijn nu echt je klanten?
Het kan heel leuk zijn dat je blog goed scoort op dat ene zoekwoord, maar trek je dan wel de juiste bezoekers?
Wat veel mensen doen, en helaas ook veel SEO specialisten aanraden, is het schrijven op basis van zoekwoorden.
Jouw blog ideeën worden dan toegespitst op het aantal zoekopdrachten volgens de Google keyword planner.
Leuk al die zoekopdrachten per maand, maar bereik jij daar je doelgroep mee, en zit jij echt te wachten op al die concurrentie?
De eerste stap is de doelgroep, niet de zoekmachines.
Als je je goed verdiept in je doelgroep dan weet je waar de pijn zit. Wat zijn die emoties en behoeftes en tegen welke problemen lopen ze aan?
Bloggen, puur en alleen voor meer bezoekers is één manier. Maar is het niet veel mooier als elk artikel een nieuwe klant oplevert?
Schrijf eens op een vel papier alle behoeftes, problemen, emoties en vragen op die jouw klanten kunnen hebben. Met dat vel in handen, heb je zojuist goud te pakken. Nu moet je alleen nog binnen halen.

Stap 2: de juiste bezoekers

Als je eenmaal weet waar je over wilt schrijven, dán kun je gaan beginnen met het richten op de juiste bezoekers.
Hoe krijg je de juiste bezoekers? Met de juiste zoekwoorden.
Bedenk een titel voor je artikel die slaat op de pijn van je klanten. Waar zitten je klanten mee en in welke situatie zitten zij, voordat ze je product of dienst nodig hebben?
Geef je titel door aan de Google keyword planner en probeer een combinatie te vinden tussen de zoekopdrachten en de koopintentie.
Zo levert het zoekwoord fiets meer bezoekers op, maar heeft het zoekwoord fietsenwinkel weer een betere koopintentie. Ga voor de beste balans!
Tip: in dit artikel legt Karel je precies uit hoe je de Google Keyword planner kunt gebruiken voor onderzoek!

Stap 3: optimaliseer je artikel!

Je hebt je artikel geschreven voor je bezoeker. Nu is het zaak om je artikel te optimaliseren voor Google zodat je goed gevonden gaat worden.
Dit doe je door de juiste zoekwoorden te verwerken in je titel en kopjes (H1 en H2 tags). Maar ook door je artikel te verrijken met video's, afbeeldingen en eventueel mp3 bestanden.

Stap 4: stuur ze door

In de laatste stap van je artikel denk je na over de call to action. Wat wil je dat je bezoekers gaan doen?
Wil je dat ze een reactie achterlaten, je bericht delen op social media of je product of dienst kopen? Zo kan een artikel over je fietsband plakken verschillende acties uitlokken.

5 call-to-action's

1. Opt-In Formulier

Je kunt je artikel eindigen met een aantrekkelijke download, waarin je direct een opt-in formulier voor je nieuwsbrief (mailinglijst) verwerkt.
"Download nu het handboek "Fietsband plakken in 5 minuten"

2. Reactie achterlaten

Je kunt mensen uitnodigen om een reactie achter te laten:
"Is het gelukt je band te plakken? Laat het ons weten in een reactie en jij maakt kans op een complete bandenplak set ter waarde van x euro"

3. Delen op Social Media

Je kunt mensen laten delen op social media. Dit kan via social media buttons, zoals onderaan dit artikel ;-), maar ook via share-links die je in de tekst zelf opneemt.
"Tweet nu: Ik heb net mijn fietsband geplakt via http://......"

4. Product Promoten

Je kunt ze verleiden tot je product of dienst:
"Wist je dat 78% van de lekke banden komt door een slechte buitenband? Voorkom een lekke band met de nieuwste buitenband --->"

5. Een Combinatie

Je kunt natuurlijk ook combineren:
"Wist je dat 78% van de lekke banden komt door een slechte buitenband? Help je vrienden door dit te tweeten en download direct jouw kortingscode voor een nieuwe buitenband"
Zo zijn er nog vele combinaties en call to actions te verzinnen. Gebruik je creativiteit en meet de resultaten!
En, ben jij klaar om slimmer te bloggen?
Deel dit artikel met je netwerk via onderstaande social media buttons:

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik ben wel benieuwd naar het volgende: je geeft bij punt 1 aan "Wat veel mensen doen, en helaas ook veel SEO specialisten aanraden, is het schrijven op basis van zoekwoorden", jij raadt aan dit niet te doen en te schrijven voor je doelgroep. Goeie wat mij betreft. Daarna heb je het bij punt 2 en punt 3 over optimalisatie op zoekwoorden. Dit betekent waarschijnlijk dat je je oorspronkelijke tekst aan moet passen om die zoekwoorden erin kwijt te kunnen, waarbij je eigenlijk stap 1 teniet doet. Of zie ik dat verkeerd?

  2. Dag Wendy,
    Ik snap wat je bedoelt. Waar het mij om gaat is het beginpunt. Begin je met een zoekwoorden onderzoek of begin je met een onderzoek naar de pijn en behoefte van je klanten.
    Als je eenmaal de pijn en behoefte in kaart hebt gebracht kun je beginnen met het koppelen van zoekwoorden. Op die manier ben je in mijn ogen effectiever bezig.
    Snap je een beetje waar ik heen wil?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top