3 belangrijke trends volgens Google

10 januari, 2011

Google heeft een tijdje geleden een interessante video gemaakt. Of beter gezegd, het hoofd van het webspamteam, Matt Cutts.
In die video gaat hij in op een korte vraag van Danny Sullivan, eigenaar van Searchengineland.com. De vraag van Danny luidt (vrij vertaald): Welke zaken staan er te gebeuren, of welke trends voor wat betreft zoekmachines zou je graag willen bespreken.
En dan komen er volgens mij drie interessante zaken naar voren. Bekijk de video maar eens:

1. Webmasterondersteuning wordt uitgebreid

Allereerst vertelt Matt dat de ondersteuning voor webmasters zal worden uitgebreid. Zo zullen er bijvoorbeeld nieuwe spamwaarschuwingen worden verstuurd, en zal de communicatie hieromtrent beter worden volgens hen. Een grote rol hierin speelt de Google Webmaster Tools omgeving.

2. Social Media van invloed op zoekresultaten

Hierover hebben we onlangs al een artikel geschreven, wat je hier kunt lezen: Google bevestigt: Social Media heeft invloed op rankings.

3. Reputatie van webwinkels van invloed op resultaten

Tenslotte is Google bezig met het implementeren van reputatiesignalen voor webwinkels in het zoekalgoritme. Simpel gesteld: Ontvangt jouw website veel slechte reviews, dan kan dat schadelijk zijn voor je rankings.
Op zich een logische stap, maar volgens Matt was het implementeren hiervan niet zo eenvoudig. Want het risico bestaat dat concurrenten expres negatieve reviews over jouw webwinkel schrijven, en je dus op die manier kunnen schaden. Echter volgens Matt is dat probleem nu opgelost, onder andere door het feit dat ze naar 500 bronnen/factoren kijken voor wat betreft de reputatie.
Overigens weet ik niet in hoeverre dit laatste al in Nederland wordt toegepast, over het algemeen worden dergelijke dingen eerst en vooral in de VS ingezet.

Conclusie

Hoewel dus niet elk punt al direct van invloed zal zijn hier in Nederland (of Europa) is het wel interessant om te zien wat volgens Matt (Google) enkele speerpunten van de komende tijd zijn. Kunnen we ons daar alvast op voorbereiden ;-).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top