12 consumententrends die je niet mag missen

Karel
10/9/2012
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
10/9/2012
Internet marketing
X
min leestijd

Trendswatching.com brengt iedere maand de laatste consumententrends en ontwikkelingen in kaart. Deze maand zijn het 12 mini trends, die bol staan van innovatie en nieuwe toepassingen. Passend bij het steeds groter wordende verlangen van consumenten naar het “nieuwe", de trend: NEWISM. Ze zijn altijd op zoek naar betere producten en diensten, die tegenwoordig veelal (gratis) online worden geprobeerd. Nieuw betekent een verrijking van je status; nieuw is interessant, want jij was er als “eerste" bij..

De 12 trends

#1 Tech Domestics

Binnen deze trend draait het om producten die het leven van consumenten echt gemakkelijker of aangenamer maken, oftewel: Tech Domestics. Bijvoorbeeld deze twee slimme wekkers, apps die ervoor zorgen dat het in alle vroegte net wat makkelijker gaat.

Winter Wake-Up

Deze app van Boondoggle checkt ‘s nachts de weersomstandigheden en als er bijvoorbeeld sneeuw op komst is, wekt hij je eerder. Hoeveel eerder stel je uiteraard zelf in, maar dan heb je altijd genoeg tijd om je auto sneeuwvrij te maken en op tijd op werk te verschijnen!

Uniqlo Wake Up

Met de Uniqlo Wake Up app word je altijd rustig wakker, hij stemt de muziek af op het weer van die dag. Daarnaast verteld een vriendelijke stem hoelaat het is, welke dag van de week het is en (uiteraard) hoe het weer die dag zal zijn.

#2 Custowners

Consumenten die actief in producten willen investeren en soms zelf een aandeel willen in het gehele bedrijf worden Costowners genoemd. Ze zoeken naar financiële en emotionele winst. De open, vriendelijke, eerlijke, betrouwbare, transparante en “menselijke" merken, weten Custowners aan te trekken.

Buitengewone Varkens

Dit Veeteeltbedrijf uit Nederland maakt het mogelijk om als consument in ze te investeren. De dieren leven altijd buiten en worden duurzaam gehouden. Vanaf 100 euro is investeren mogelijk en over een periode van 3 jaar worden er o.a. varkensproducten en tickets voor evenementen voor terug gegeven.

Leon Bonds

Leon, de Britse gezonde-fastfoodketen heeft Leon Bond's uitgegeven. Deze obligaties waren alleen beschikbaar voor trouwe klanten, niet voor professionele investeerders. Ze zamelde geld in om nieuwe en uitgebreide restaurants te openen. Met een minimale inleg van 1500 GBP, voor een periode van drie jaar, ontvang je rente en allerlei voordelen en doe je automatisch mee aan lotingen voor bijvoorbeeld een plek op de kookschool van Leon.

#3 One Touch Wonder

Zoals de titel van deze trend al zegt: met één druk op de knop. Ultiem gemak voor consumenten, door middel van een klik, swipe of tik bestellen en betalen. Een uitdaging voor bedrijven, want ga maar eens na of je überhaupt producten of diensten hebt waar de consument graag een “One Touch Wonder" voor zou willen hebben.

Evian Smart Drop

Via een Wifi-koelkastmagneetje kunnen de inwoners van Parijs gemakkelijk nieuw water bestellen, de flessen worden thuis afgeleverd op een datum en tijdstip wanneer het hun uitkomt.

Red Tomato Pizza

Het bestaat echt: een koelkastmageneet waarmee je met één druk op de knop je pizza kunt bestellen! ; -) In deze video wordt groots aangekondigd dat klanten in Dubai voortaan hun pizza van Red Tomato, simpel en snel hun favoriete pizza kunnen laten bezorgen. De magneet maakt verbinding met je telefoon en verstuurt je bestelling, adres en betaalgegevens automatisch naar de pizzeria. Een groot succes: op de website zijn de magneten nu al “out of stock".

#4 Teenpreneurs

Jonge online ondernemers duiken overal op, zij scoren juist zo goed omdat zij online technologie omarmen en doorzien. De komende jaren zullen er steeds meer van deze “tienertycoons" opduiken.

Summly

De 16-jarige Nick D'Aloisio uit London heeft de app Summly ontwikkeld. Uitgebreide informatie van het web wordt daarmee inkort tot eenvoudige samenvattingen. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en een specifiek coherentie-algoritme, kan de app de meest relevante zinnen uit een tekst oppikken.

I Love my life

De Chinese zusjes Viviandan en Miu Miu hebben het succesvolle modeblog “I Love My Live". Ze zijn zelfs zo populair dat het e-commerceplatform Taobao duizenden items een tag met hun username hebben gegeven. De tieners verdienen geld wanneer ze de producten op hun site onder de aandacht brengen.

#5 Branded Government

Merken die opkomen voor een publieke zaak is een trend om voorzichtig mee te zijn. Ze moeten niet een té grote invloed krijgen in opkomende steden waar de explosief groeiende vraag naar diensten blijft stijgen. Toch zijn er een aantal bedrijven die hier goed op in spelen:

OUTsurance

In Johannesburg, Kaapstad en Tshwane wordt het verkeer in goede banen geleid door verkeersregelaars van de verzekeringsmaatschappij OUTSurance.

Terra Wifi

In Mexico heeft internetprovider Terra in samenwerking met marketingbureau DDB een campagne opgezet om hondenbezitters hondenpoep beter te laten opruimen. Wie een zakje hondenpoep in de daarvoor bestemde container gooit, ontvangt daarvoor in ruil Wifi-credits. in tien parken in Mexico-Stad staan deze speciale opvangbakken.

#6 Nanny Apps & 24/7 Feedback

Consumenten gaan steeds meer producten en diensten waarderen die hen helpen zich beter te gedragen of presteren. Nuttige informatie is online volop te vinden, maar echt iets doen met de informatie is een heel ander verhaal. Deze apps en producten spelen daar op in door je in de gaten te houden, bij te sturen en te voorzien van advies.

LUMOback

Met behulp van kleine sensoren en een smartphone app verbetert LUMOback je lichaamshouding. Je bewegingen worden realtime gecontroleerd en door middel van trillingen wordt je eraan herinnerd om weer rechtop te gaan zitten.

Nike + FuelBand

Deze armband van Nike registreert bewegingen, de tijd die aan een activiteit wordt besteed en het calorieverbruik. De drager stelt van te voren zijn of haar doelen op en de lampjes laten zien in hoeverre de doelen zijn behaald. Het besturen van de armband doe je via de computer of je smartphone.

#7 Juice Jitters

Om non-stop “connected" te blijven met de online wereld is de online generatie constant opzoek naar beter accu's, stopcontacten en energiebronnen om telefoons, tablets en notebooks aan de gang te houden. Deze lust naar informatie wordt ook wel Juice Jitters genoemd. De bedrijven in deze voorbeelden doen ieder op hun eigen manier een poging om een generatie “connected" te houden ;-)

Vodafone en Richard Nicoll

Met deze handtas, ontworpen door Richard Nicoll en Vodafone UK, kan een mobiele telefoon opladen. Nadat je de tas via de ‘normale weg' thuis hebt opgeladen, beschik je over twee dagen extra accutijd voor je telefoon. Deze laad je op via een magnetische kabel aan de buitenkant van de tas.

We-bike

Dit Belgische bedrijf heeft een vergadertafel ontworpen waarbij je tijdens een vergadering al fietsend je laptop of mobiele telefoon kunt voorzien van stroom. Ttegelijkertijd is het ook nog erg gezond.

#8 Safety Net

Veiligheid is voor iedereen belangrijk, of het nu gaat om persoonlijke veiligheid in gevaarlijke steden of landen, of over voedsel en natuurrampen. De volgende bedrijven spelen hier op in:

Softbank

Het Japanse Softbank heeft  een smartphone, de Pantone 5 107SH, op de markt gebracht met daarin een geigerteller. Via de censor naast het scherm wordt radioactieve straling tot een nauwkeurigheid van 20% gemeten.

Bicibuscadores

In Spanje is het sociale netwerk Bicibuscadores de strijd begonnen tegen fietsendiefstal. Wanneer je fiets is gestolen kan je de locatie aangeven op de online map.  Gebruikers waarschuwen elkaar wat de hotspots zijn van fietsendieven.

#9 Tasksumers

Tasksumers zijn consumenten die geld verdienen door kleine klusjes uit te voeren voor andere consumenten of bedrijven. Een voorbeeld hiervan is Werkspot.nl in Nederland, maar onderstaande voorbeelden geven deze trend een vernieuwende twist.

PleaseBringMe

Wanneer je een speciaal, moeilijk verkrijgbaar product zoekt uit een bepaald land is de Turkse site PleaseBringMe.com misschien wel de oplossing. Zij brengen je in contact met reizigers die een bepaald product voor je mee kunnen nemen. Uiteraard in ruil voor een tegendienst, zoals ophalen van het vliegveld bijvoorbeeld, of gewoon voor geld.

Foap

Met deze iPhone-app verdienen gebruikers geld met foto's die ze zelf maken. Ze kunnen de foto's uploaden op de Foap Market, waar ze per categorie worden getagged en te koop zijn voor $10. De helft gaat naar de fotograaf, de andere helft is voor Foap.

#10 Super-Eco

Het kan niet duurzaam genoeg binnen deze Super-Eco trend. Ieder aspect van een product of dienst moet hierbij duurzaam zijn. Niet ieder bedrijf houdt van zoveel transparantie, deze bedrijven geven alvast het goede voorbeeld:

Honest By

Deze volledig duurzame kledingcollectie voor mannen en vrouwen is in januari 2012 van start gegaan. Het Belgische kledingmerk Honest By laat hun klanten zien hoe de kleding is gemaakt, wat de achtergrond van de leveranciers is, onder welke arbeidsomstandigheden het wordt gemaakt en zelfs hoe de prijs is samengesteld. Ze gebruiken geen bont of leer, omdat Honest By opkomt voor dierenwelzijn, zelfs al het wol is gerycycled of komt van biologische schapenhouderijen.

Lowline Park

Dit ondergrondse park zal worden aangelegd in New York, onder een verlaten trolleybusstation. Via glasvezel en zonnepanelen zal het Lowline Park worden verlicht. De bomen en planten (verspreid over 5 hectare grond!) kunnen zo ondergronds groeien, hun fotosynthese kan namelijk gewoon door gaan.

#11 Real World Liking

In de fyieke wereld zien we steeds vaker de online cultuur van ‘goedkeuring' opduiken. ‘Liken' is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het leven van consumenten. Tegenwoordig worden online ‘likes' ook in de echte wereld weergegeven.

C&A

In de Braziliaanse vestigingen van de C&A hangen speciale Facebook-kledinghangers. Op het display is te zien hoeveel ‘likes' een product heeft ontvangen op de C&A Facebookpagina. Je ziet dus realtime hoe populair het kledingstuk is.

NFC-armband op popfestival

Tijdens het Coachella festival in Californië kregen bezoekers een beveiligde NFC-armband als toegangsbewijs. Wanneer de armband langs een van de vele ontvangers werd gehaald verscheen automatisch op de Facebook pagina van de bezoeker waar die op dat moment was en welk optreden hij of zij bijwoonde.

#12 Artificial Scarcity

Deze trend, kunstmatige schaarste, zal de komende tijd alleen maar blijven groeien. Consumenten willen namelijk opvallen, anders zijn en het liefste unieke dingen doen en bezitten. Steeds meer producten, diensten en belevenissen zullen gebruik gaan maken van deze gekoesterde exclusiviteit.

Adam Tenstra

De nieuwe single “Pass it On" van Adam Tenstra kan maar door 1 persoon tegelijk worden beluisterd op Facebook. Fans moeten eerst de app installeren op hun eigen pagina en daarna netjes achteraan sluiten in de wachtrij voordat ze het nummer kunnen beluisteren.

Doughnut Vault

Deze donutshop in Chicago sluit iedere dag zijn deuren zodra alle donuts van die dag zijn verkocht. Wachten heeft dan geen zin, want Doughnut Vault gaat pas weer open als een nieuwe lading donuts is bezorgd.. op de volgende dag!Genoeg inspiratie om er eens goed voor te gaan zitten en met je collega's spetterende acties, campagnes of producten te verzinnen. Met welke trend ga je als eerste aan de slag? Vergeet niet om te starten met een social media strategie, bekijk onze handleiding hier!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier