Ken je doelgroep om een optimale marketingcampagne op te zetten

Zoekwoorden. Conversie. Gebruikerservaring. Zoekmachine optimalisatie. Wat hebben al deze woorden gemeen? Ze hebben allemaal te maken met het aantrekken en converteren van je doelgroep. Maar hoe leer je je doelgroep kennen? Volg dit stappenplan, zodat je je doelgroep leert kennen én een optimale marketingcampagne kunt opzetten.

Elke goede online marketingcampagne start met het identificeren van jouw ideale klant. Hoe meer je over je doelgroep weet, hoe beter je online marketinginspanningen worden. Naast het leren kennen van de standaard demografische gegevens, is het ook belangrijk om meer te weten over hun karaktereigenschappen, interesses en waarden. Wanneer je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht, helpt dat je met:

  • Het maken van een lijst met onderwerpen en zoektermen om te kunnen targeten
  • Het inrichten van je pagina’s om effectiever te converteren
  • Het creëren van een goede gebruikerservaring
  • Het optimaliseren van je content
  • Het creëren van de perfecte boodschap, zodat je lezers actie ondernemen
  • Het vinden van de belangrijkste influencers in jouw branche

Klinkt goed, toch? Tijd om van start te gaan! Volg de drie onderstaande stappen om jouw doelgroep te leren kennen, en zo een succesvolle online marketingcampagne op te zetten.

Stap 1: Voer marktonderzoek uit

Als je meer wilt weten over jouw doelgroep, is een gedegen marktonderzoek de eerste stap. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk details te verzamelen over de groep die je aan wilt spreken. Deze kun je later gebruiken om persona's van te maken.

Er zijn diverse manieren waarop je deze informatie kunt verzamelen, waaronder de volgende vijf methoden.

  1. Betrek andere afdelingen

Werk je op een online marketingafdeling? Bedenk dan goed dat je ook kunt profiteren van andere afdelingen. Het salesteam weet bijvoorbeeld precies wat voor vragen potentiële klanten stellen en kent bovendien hun interesses en wensen. Heeft jouw bedrijf een klantenservice? Dan kunnen zij meer vertellen over de exacte termen die de klanten zelf gebruiken. Deze kun je weer gebruiken als eventuele zoekwoorden voor SEO. Is je bedrijf niet zo groot? Dan zijn er wellicht nog andere mensen om je heen die mails of telefoontjes van (potentiële) klanten krijgen.

  1. Verzamel gegevens met behulp van hulpmiddelen

Tal van hulpmiddelen kunnen je helpen gegevens te verzamelen over jouw doelgroep. Bijvoorbeeld YouGov en DemographicsPro. Deze tools variëren in prijs, maar kunnen je helpen bij het bouwen van een basis aan informatie, variërend van eenvoudige demografische gegevens tot specifieke gewoonten en interesses.

  1. Onderzoek sociale netwerken

Social media is ideaal wanneer je op zoek bent naar de mening van jouw klanten. Bekijk verschillende social media kanalen om te lezen wat er over jouw merk wordt gezegd. Ook kun je bepalen op welke kanalen jouw doelgroep het meest actief is. In deze stap stel je jouw vragen dus niet direct aan je doelgroep, maar lees je hun online gesprekken.

  1. Maak een kwantitatieve enquête

Uiteraard zijn standaard gegevens over jouw doelgroep zoals leeftijd, geslacht, inkomensniveau, opleiding, werk, etc. van groot belang. Maar er is meer! Tip: maak eens gebruik van een kwantitatieve benadering, zoals een online enquête: deze methode is ideaal voor het onderzoeken van een grote groep met dezelfde interesse, zoals je bestaande klantenbestand of potentiële doelgroep. Zo’n enquête is perfect om achter de trends en overeenkomsten in je doelgroep te komen. SurveyMonkey is hiervoor een handige tool.

  1. Neem interviews af

Een interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode, die zich verdiept in motivaties, gedachten en meningen. Het is een geschikte manier om je doelgroep op een meer persoonlijk niveau te leren kennen. Het is handig om van tevoren toestemming te vragen om het gesprek op te nemen. Zo weet je zeker dat je niks mist, en kun je de exacte uitspraken vastleggen.

Stap 2: Maak persona's

Nu je specifieke informatie over jouw doelgroep hebt verzameld, kun je beginnen met het maken van buyer persona's. Uit onderzoek blijkt dat marketeers die persona's gebruiken 73% hogere conversies halen!

Persona's geven je ideale klanten weer die op jouw online marketinginspanningen aansluiten. Let op: refereer naar echte mensen in plaats van een abstracte doelgroep. Hierbij enkele tips om persona’s te maken:

Identificeer alle persona's die je target

Na het marktonderzoek is de kans groot dat je meer dan één buyer persona hebt geïdentificeerd, die verschillende soorten klanten beschrijven. Vervolgens optimaliseer je SEO-werkzaamheden om je te richten op deze klantsegmenten.

Schrijf een gedetailleerde beschrijving van elke persoon

Het is niet genoeg om alleen een ’type’ op te schrijven. In plaats daarvan wil je de persona’s in detail beschrijven. Naast de standaard demografische gegevens kun je ook andere informatie opnemen, zoals:

  • Interesses
  • Pijnpunten
  • Prioriteiten
  • Doelen
  • Karaktereigenschappen

Om het nog specifieker te maken kun je een foto toevoegen, en de persona een naam geven, zoals Handige Harry, Gemotiveerde Gerda of Spaarzame Simon. De tool 'MakeMyPersona' van HubSpot kan je hier goed bij helpen.

Zet persona’s in

Heb je de persona’s gemaakt? Zet ze dan ook echt in tijdens je online marketingactiviteiten. Laat je een nieuwe website maken of ben je bezig met een social media strategie? Houd dan altijd je persona’s in gedachten. Beschouw ze als echte klanten en kijk hoe je het beste met hen in contact kan komen.

Stap 3: Identificeer de influencers van je doelgroep

Na het marktonderzoek en het definiëren van de persona’s is het tijd om op zoek te gaan naar influencers. Zij kunnen je helpen om de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten. Probeer de mensen te identificeren die een directe invloed op jouw doelgroep hebben, omdat zij de aankoopbeslissing van jouw klant aanzienlijk kunnen beïnvloeden.

Probeert jouw bedrijf jonge moeders te bereiken? Dan is het wellicht interessant om een populaire mama-blogger aan te schrijven. Valt jouw doelgroep onder de tieners? Ook dan zijn er tal van populaire YouTubers om mee samen te werken.

Tips voor het zoeken van de juiste influencer:

  • Besteed aandacht aan betrokkenheid: het aantal volgers is goed om te weten, maar de betrokkenheid van deze volgers is nog veel belangrijker.
  • Zorg ervoor dat de influencer je merk leuk vindt: je wilt het liefst dat de influencer oprecht enthousiast is over jouw merk, bedrijf of product. Deze echtheid zie je dan ook terug in zijn of haar berichten. Consumenten prikken er meestal wel doorheen wanneer een influencer niet eerlijk is.
  • Weet hoeveel de influencer waard is: wanneer je met een influencer gaat samenwerken moet je daar uiteraard voor betalen. Hoeveel dat precies is, is afhankelijk van allerlei factoren, zoals het aantal volgers en de betrokkenheid (o.a. reacties) van de volgers.
  • Leer de influencer kennen: heb je een influencer gevonden die goed bij je merk aansluit? Dan is het tijd om actie te ondernemen! Het is altijd goed om van tevoren zijn of haar social media berichten te lezen, om te zien hoe daar normaal gesproken op gereageerd wordt.

Kortom: hoe meer je over jouw doelgroep weet, hoe succesvoller je online marketing zal zijn!

(Inspiratie: Mindy Weinstein)
https://www.searchenginejournal.com/seo-guide/know-your-audience/

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top