De Google Alerts maximaal benutten

logo_betaGoogle heeft al een hele tijd een functie die bij webmasters en marketeers weinig gekend is maar toch een grote meerwaarde kan betekenen.

Via Google Alerts kun je Google opdracht geven om je op de hoogte te brengen van 'zodra er iets gebeurt'. Dit betekent dat je automatisch een berichtje krijgt van Google op de door jou ingestelde variabelen. Zelf gebruik ik dit regelmatig en Karel heeft me ook verteld dat hij dit veelvuldig gebruikt.

Maar wat kan er zoal interessants gebeuren waarvan je op de hoogte wil blijven?

Nieuw geïndexeerde pagina's op je site?
Geef bij zoekwoorden de pagina(s) in waarvan je graag wil weten als ze opgepikt zijn site:site.com/pagina.html

Nieuwe meldingen over jezelf of bedrijf?
Typ je naam of bedrijfsnaam in bij de zoekwoorden

Links naar je site
Typ link:site.com of gewoon site.com

De concurrentie op de voet volgen?
Geef dezelfde zaken als hierboven in maar dan voor de sites, namen en links van je belangrijkste concurrenten

Bovenstaande meldingen van Google kunnen je alvast heel wat terugkerend werk besparen.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Je kan de Google Alerts ook prima gebruiken om mee te testen.
    Eerst zet je de test op en dan de Alert, je krijgt vanzelf de uitslag van je eigen test en als er in de toekomst iets verandert krijg je daar ok direct melding van.

  2. Bartjan, klopt!

    Een niet onbelangrijke toepassing is bij het opzetten van nieuwe sites. Van zodra de eerste pagina in de index wordt opgenomen laat Google het je weten.

    Dit zit net als het testen wat je aanhaalt vervat in punt 2 via zoekwoord 'site:...' maar hierbij toch nog eens voor de volledigheid 😉

  3. Handige tool voor iemand die aan de slag wil met online reputatiemanagement. Het nadeel is af en toe wel dat als je de meldingen op dagelijks in stelt, je ook behoorlijk gespamt wordt.

    Die link Site.com zal ik ook eens gaan gebruiken 🙂 daar had in nog niet eerder aan gedacht

  4. Online Reputatie Management, Danny noemde het in een eerdere reactie je online imago.

    Het komt er dus op neer dat je google alerts instelt op je bedrijfsnaam, je eigen naam, productnamen, etc zodat je discussies over die onderwerpen snel kan oppikken.

  5. Snapte, er is nog een verschil tussen de alerts en de test waarbij men om de 24u site:... ingeeft. Al zie ik in beide nu ook niet bepaald kwaad hoor.

    Dat een overmatig site:... een verwijdering uit de index zou veroorzaken lijkt me bovendien heel sterk. Dan zou je door enkele mensen op te trommelen die dagelijks meerdere keren site: ingeven van op verschillende locaties je concurrenten kunnen laten verwijderen... Vrij onwaarschijnlijk, niet?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top