Dé 6 stimuli die de koopbutton in het hoofd van je klanten raken (en tot actie aanzetten)

9 september, 2015

Gekscherend splitst Patrick Renvoice aan het begin van zijn TEDx-talk Is There a Buy Button Inside The Brain? neuromarketing op in

  • Neuro: je brein
  • Marketing: ik ga je proberen iets te verkopen dat je misschien helemaal niet nodig hebt.

En dan serieus: neuromarketing is de wetenschap van menselijke besluitvorming.

Om kort te gaan, weten deze wetenschappers dit:

Ons reptielenbrein heeft een grotere impact op besluitvorming dan ons rationeel (neo cortex) en emotioneel brein (middle brain).

Quotes retielenbrein wint altijd
Renvoice geeft volop voorbeelden in zijn talk en doet ook een oefening om het publiek te laten beseffen welk brein aan het stuur zit.
read out the colors, not the letters
Appeltje eitje, niet waar.
Nu nog eens ...
Read out loud the color, not the letters
Bij deze tweede oefening proberen je neo-cortex en je reptielenbrein allebei iets anders te doen.
 

Krijg het reptielenbrein van je bezoekers vast en je vergroot je conversie

Het reptielenbrein neemt de beslissingen, dus als je de aandacht van het reptielenbrein van je klanten vast krijgt, vergroot je de kans op conversie.
Waar neuromarketing dus werkelijk om gaat, is het vinden van de koopbutton in het hoofd van je klanten.
Vind de koopbutton in het hoofd van je klanten
 

Wat stimuleert het reptielenbrein?

Dit zijn de 6 stimuli die het reptielenbrein in beweging zetten:

1. Egocentrisch

Het reptielenbrein is alleen geïnteresseerd in ikke ikke ikke. Zet je klant centraal door hem aan te spreken: gebruik je (of u "¦ Spreek je jouw websitebezoekers met je of u aan.
Kijk maar eens op The Wilderness Downtown hoe Google voor de introductie van Chrome samenwerkte met Arcade Fire om jou duidelijk te maken dat jij centraal staat.
The Wilderness Downtown: a Chrome Experiment

2. Contrast

Maak duidelijk wat het verschil voor en na jouw tussenkomst is. Een klassieker is het resultaat van een haartransplantatie voor en na.
Interieuradviseur Petra De Wit van Mix in Stijl gebruikt contrast in haar portfolio met beeld en tekst en uitleg voor en na haar advies.
Woonkamer voor
Voorbeeld contrast Mix in Stijl woonkamer voor
Woonkamer na
Voorbeeld contrast: Mix in Stijl woonkamer na
 

3. Tastbaarheid

Kijk eens hoe je op de homepage van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) in Gent direct in de lopende exposities stapt.
Homepage S.M.A.K. Gent
 

4. Begin en einde

Zorg dat je titel en je call to action het reptielenbrein raken. Wat je daar tussenin doet is minder belangrijk, althans voor de besluitvorming.
 

5. Beelden

De oefening hierboven bewijst dat je reptielenbrein veel sneller is dan je neo-cortex. Je reptielenbrein denkt in beelden, daarom moet je geschreven content ook ‘visueel schrijven'. Dat maakt het ook direct tastbaar (3) en raakt een gevoelige snaar (6).
Als je brandblussers verkoopt, open dan met vuur", zei reclameman Reclame-guru Ogilvy ooit.
Als je brandblussers verkoopt, open dan met vuur
Wat denk je dat het bij bedrijfseigenaren losmaakt, als deze droge advertentie dit beeld had meegekregen?
Als je brandblussers verkoopt, open dan met vuur
 

6. Emoties

Angst, blijdschap, ontzetting ...
Rehabs.com deed dat ijzersterk met de campagne-site 'Your Face on Meth' <>, die je na het uploaden van een foto laat zien wat drugs met je gezicht doet.
Voorbeeld Emoties. Your Face On Meth
En bam, ze raken in een keer ook alle andere stimuli aan.
Emotie is ook "¦ Vertel je klanten ‘wat mensen zoals zij' doen. Daar zijn ze gevoelig voor.
Het is het Cialdini's beïnvloedingsprincipe ‘Sociale bewijskracht'.
Voorbeeld Emoties: Andere bekeken ook
In zijn TEDx-talk vertaalt Renvoice deze stimuli ook nog in 4 stappen, maar ik vind dat hij daar onvoldoende diep op in gaat om ze hier op te nemen ...
Als je reptielenbrein nu angstig roept dat het weten van die 4 stappen bittere noodzaak is, bekijk dan de TEDx-talk Is There a Buy Button Inside The Brain?.
Welke brand blus jij voor jouw klanten?

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Beste Mischa, dank voor het bovenstaande. Interessant, maar ik heb mijn vraagtekens. Voor Hennie en Ellen hoop ik van harte dat hun huiskamer er inmiddels weer meer uitziet als "voor" want dat ziet er een stuk gezelliger en eigener uit dan het onpersoonlijke "na". De promotie van Google komt niet lekker uit de verf, want slechts een zwart scherm met een jengelend muziekje. En já, natuurlijk zijn mensen op zoek naar iets wat hen pleziert. Dat is ook niets nieuws. Ik vind dat dit alles onderdeel is van het opblazen van alles, het verkopen van gebakken lucht, en jammer dat ongeveer iedereen daarin meegaat.
    Maar succes ermee, groetjes, Ellen

    1. Ellen, van de situatie voor en na mag je vinden wat je wil, dat is smaak en daarover valt niet te twisten.
      Dat is ook niet de insteek van het voorbeeld.
      Jammer dat je de clip van Arcade Fire niet goed kunt zien, is revolutionair. Maar ook dat is deels persoonlijke smaaak 🙂
      Over het verkopen van gebakken lucht. Lees dit interview met Clotairede Rapaille eens. Het is echt geen gebakken lucht verkopen:
      http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/persuaders/interviews/rapaille.html
      Een quote ...
      It's absolutely crucial for anybody in communication -- and that could be journalists, TV, media, all of it, or marketing people -- if you want to appeal to people, it's absolutely crucial to understand what I call the reptilian hot button. If you don't have a reptilian hot button, then you have to deal with the cortex; you have to work on price issues and stuff like that.

  2. Wow Mischa, dit artikel heeft mijn reptielenbrein geactiveerd hoor! Ik hoop altijd dat er al veel dingen zijn die ik al gebruik (en goed doe), maar je heldere tekst maakt maar weer eens duidelijk dat er nog heel veel verbetering mogelijk is. De 'haartransplantatie' (o.a.) is nog een uitdaging voor mijn bedrijf. Maar ga er meteen mee aan de slag, fijn dat je je bevindingen met ons deelt hier! Bedankt!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top