Belangrijk: Dmoz leeft nog, althans voor Google

9 oktober, 2007

Dmoz en Google zijn nog steeds vriendenEen aantal maanden gelden was er de discussie of dat Dmoz (die linkdirectory waar iedereen vroeger een link wou hebben staan) nog wel gebruikt werd door Google.

Google haalde immers data uit de Dmoz directory en een link van Dmoz telde zwaar mee voor je rankings.

Nu lijkt het erop dat Dmoz nog steeds gebruikt wordt door Google. Een link van Dmoz is nog steeds veel waard. Maar niet alleen de linkjuice is prettig, er speelt ook nog een andere factor mee!

Sinds een aantal weken is de omschrijving van mijn website wanneer men zoekt op Google als volgt: “Weblog over internet marketing, e-mail marketing, trends en zoekmachine marketing." Het vreemde is dat deze tekst nergens op mijn website voorkomt, noch op de pagina noch in de metatags.

Resultaat zoekopdracht

Vermelding DmozNa wat onderzoek bleek dat die tekst gebruikt wordt door de editor van Dmoz voor de beschrijving van mijn website. Nu ben ik niet heel ontevreden met deze omschrijving maar hij had bijvoorbeeld wel wat langer gemogen.

Toch kan ik me voorstellen dat er omschrijvingen zijn die niet echt tot de verbeelding spreken. Stel dat er bijvoorbeeld zou staan “Weblog door Karel Geenen". Iedereen die zoekt via Google op"Internet marketing" zou dan mijn weblog bovenaan zien staan met deze simpele omschrijving. De kans is dan vrij klein dat ze op mijn link zullen klikken, de omschrijving is dan namelijk totaal niet relevant voor de zoekopdracht.

Mijn conclusie is dat Google dus nog steeds gebruik maakt van Dmoz en dat het nog altijd de moeite loont om je website daar aan te melden. Wat ik je als tip mee kan geven? Geef bij het aanmelden een duidelijke omschrijving die de lading van je website dekt!

Update: Het is ook mogelijk om een metatag toe te voegen aan je website zodat Google de Dmoz omschrijving niet meer gebruikt, zie deze reactie van Bjorn.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Het is absoluut waar dat google nog veel waarde hecht aan vermeldingen in dmoz. Wat ik ook als voordeel heb ervaren van een vermelding bij dmoz is dat je dan ook wordt opgenomen in de dmoz klonen. Dat levert je dan vaak tientallen gratis links op en daar is natuurlijk ook niets mis mee.

  2. Was het niet op Joost de Valk zijn blog dat er eens een artikel was te vinden over corruptie onder de DMOZ editors ? Dus geen idee of de waarde nog altijd zo hoog is als wordt gezegd...

    Dat er veel klonen zijn is niet moeilijk..je kan dmoz en zelfs wiki helemaal downloaden als je wilt 😀

  3. Een aantal maanden geleden las ik ergens een artikel over corruptie bij DMoz. Hier hebben jullie nooit iets van gemerkt?

    Wat vinden jullie er trouwens van de waarde die aan DMoz wordt gegeven door Google, misschien is dit wel té zwaar?

  4. Hoi Karel,

    Is Dmoz inderdaad nog wel zo actief?
    Ik heb al -tig keer geprobeerd mijn website daar aangemeld te krijgen, maar het maar steeds niet opgenomen in Dmoz. Hoe kan dit?

  5. DMOZ is inderdaad nog een zeer belangrijke factor van Google. In principe is de Google Gids trouwens ook een "rip-off" van DMOZ net zoals Alexa een "rip-off" is.

    Echter... deze versies worden zelf voorzien van eigen content of andere code waardoor het toch een uniek "product" is.

    Een directe ripoff van ODP/ Wikipedia wordt door Google niet gewaardeerd (veel adsense aanbieders zijn al door Google gebanned doordat zij "a poor user experience" aanbieden).

  6. DMOZ lijkt zo dood als een pier te zijn. Ik blijf maar websites aanmelden, maar er komt nooit response van DMOZ; noch dat de site geweigerd is, laat staan geaccepteerd. Wie heeft dit soort ervaringen ook?

  7. Ik ben zelf 2 jaar editor geweest bij DMOZ. Probleem is dat vrijwel niemand meer bereid is om dit werk belangeloos te doen. Je eigen website een prominente plek geven was (is) niet toegestaan. Dus die anti-stimulans is voor velen al reden om zich niet op te geven als editor. DMOZ heeft veel te weinig editors om sites binnen een redelijke termijn te kunnen verwerken. Zo kwam het dus voor dat bepaalde editors er steeds meer categorieën bij namen en dus soms 100 inzendingen per week voor de kiezen kregen. Dat werd voor mij teveel van het goede. Ik hield geen tijd meer over om met SEO bezig te zijn voor de websites waar ik toen mee verbonden was. Jammer, want heel veel editors hebben er heel veel tijd belangeloos ingestopt.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top