5 jaar bij KG: SEO copywriting toen en nu

9 januari, 2018

5 jaar seo copywriting
Terugkijken op een (hopelijk) geslaagd jaar, dat doen we allemaal graag in januari. Deze maand heb ik echter iets extra’s om op terug te kijken: ik ben namelijk vijf jaar werkzaam bij KG.
Eind januari 2013 begon ik als ‘SEO tekstschrijver’ bij Yargon in Lochem. Een toen al gezellige, jonge en ambitieuze groep marketeers en SEO-helden. Als tekstschrijver op het gebied van SEO kreeg ik meteen de kans om voor zeer uiteenlopende klanten te werken, in verschillende branches. Ik vond het toen al heerlijk om mijn passie voor het schrijven gelijk zo divers in te kunnen zetten. Maar, zoals jullie weten, is online marketing heel veranderlijk en is de kans groot dat we over nog eens vijf jaar weer een heel andere aanpak hanteren. Daarom leek het me leuk om eens te kijken naar wat mij is opgevallen als ik terugdenk aan mijn beginperiode. Waar draaide SEO (en SEO copywriting) in 2013 om, en hoe is dat nu? Een greep uit mijn bevindingen:

Veel meer mogelijkheden 

Vijf jaar geleden was je vooral afhankelijk van het zoekwoordengebruik en eventuele advertenties. Wilde je bovenaan staan, dan moest je óf die zoekwoorden goed gebruiken en hopen op het beste, of je moest ervoor betalen. Tegenwoordig kun je veel meer doen om je zoekresultaten te verrijken en relevanter te maken. Denk aan het toevoegen van meer (soorten) rich snippets, waarmee je recensies, prijzen, data en andere informatie kunt tonen. Bezoekers zien steeds sneller of je biedt wat zij nodig hebben. Ook met featured snippets kun je het voor elkaar krijgen om prominent bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen, zonder dat je daar echt heel veel voor hoeft te doen (zie voorbeeld hieronder). Bovendien speel je daarmee handig in op het feit dat steeds meer mensen hun zoekopdracht inspreken. Kortom, er is steeds meer mogelijk!
voorbeeld featured

Black hat SEO

google penguinBlack hat SEO, wat was dat toch ook alweer? Inmiddels hoor ik die term nauwelijks meer, en moet ik smakelijk lachen om al die trucjes die ‘vroeger’ werden uitgehaald om een hoge positie in de zoekresultaten te bemachtigen. In 2013 was het gevecht tegen black hat SEO echter nog veel meer aanwezig, hoewel ook toen al steeds duidelijker werd dat het geen zin meer had om Google en de bezoekers van je website zo voor de gek te houden. Zoekwoorden dezelfde kleur geven als de achtergrond van je pagina (cloaking), of een domeinnaam opkopen die precies overeenkomt met een goed scorende zoekwoordcombinatie: je zou het nu bijna niet meer kunnen verzinnen! Met de komst van een update op het bestaande Google-algoritme, Google Penguin (april 2012), werd het gevecht tegen black hat SEO een tikje agressiever. Alleen de websites met backlinks van hoge kwaliteit kregen nog de hoge autoriteit. Dat was funest voor de black hat SEO-technieken en sindsdien ben je als website(eigenaar) genoodzaakt om je links op een organische manier te verwerven. Dat is maar goed ook, want daar profiteert je bezoeker alleen maar van!
In 2013, op de dag dat Google 15 jaar bestond, werd overigens de naam Penguin achterwege gelaten en sindsdien spreken we van Google Hummingbird.

Linkbuilding

Voor 2013 kon het allemaal nog: naar hartelust linkjes ruilen met allerlei partijen. Links belandden dan vaak op een pagina waar ook verder alleen maar links op stonden, zonder enige andere informatie of aanwijzing dat de links ook daadwerkelijk verwezen naar kwalitatieve pagina’s die relevant waren voor de bezoeker. In 2017/2018 ziet linkbuilding er heel anders uit. We willen eigenlijk niet meer verschijnen op pagina’s met slechts hele rijen links, en die pagina’s willen we zelf ook niet meer. Nee, we willen content creëren die zo goed, duidelijk, relevant, nuttig en/of interessant is dat een andere website zegt ‘Wow! Dat moeten we aan onze bezoekers laten zien.’ En dat moet dan een website zijn die hetzelfde doet als wij, of iets wat ermee te maken heeft. En het liefst een website die zelf ook een grote hoeveelheid volgers heeft.
Je kunt met een link of vermelding ook verschijnen op de website van een leverancier, of van een bedrijf waar je veel zaken mee doet. Je mag bovendien ook nog steeds om een linkje vragen, mits dat relevant is. Heeft iemand content over jou of je bedrijf gepubliceerd, maar staat daar geen link in? Doe dan gerust eens een berichtje, want niet geschoten is altijd mis.

Het belang van zoekwoorden

Keyword stuffing was ‘vroeger’ een geliefde black hat SEO-methode, zeker toen dit nog niet werd afgestraft. In 2013 was het credo gelukkig niet meer ‘more is more’, maar leek men nog wel erg gefocust op hoe vaak een zoekwoord in een tekst zou moeten voorkomen. Was het nou 5 procent, twee keer per alinea, en sowieso in iedere heading? Niemand had ook eigenlijk het juiste antwoord.
Nu zijn we vijf jaar verder en weten we dat Google heel wat slimmer is geworden. We gebruiken nog steeds de belangrijkste zoekwoorden op de juiste plekken, maar we merken dat Google steeds beter wordt in het herkennen van relevante woorden en synoniemen. Als SEO-copywriter ben ik niet langer bezig met percentages of strikte hoeveelheden: ik schrijf gewoon een relevant, nuttig verhaal voor de bezoeker. Hierbij optimaliseer ik natuurlijk ook de metagegevens (title tag en meta description) voor het belangrijkste zoekwoord, en ik let erop dat ik de belangrijkste zoekwoorden noem, maar ik houd de tel vervolgens niet bij. Zinnen die krommer worden en éigenlijk taaltechnisch niet kunnen, maar die toch blijven staan omdat er een goed scorend zoekwoord in zit? Die ga je bij mij niet vinden. Overoptimalisatie is tenslotte zó 2012 😉
slechte kromme zoekwoordzinnen

Van zoekmachineoptimalisatie naar ‘bezoekersoptimalisatie’

Content is king: als je die nog niet gehoord hebt in de afgelopen vijf jaar, heb je stiekem toch een beetje onder een steen geleefd. Goede content, in alle mogelijke vormen, is belangrijker dan ooit. Zeker voor zoekmachineoptimalisatie. Google denkt immers steeds meer als een echte bezoeker, en wordt met iedere update of ontwikkeling weer slimmer. Relevante content wordt beter herkend, de waarde van een tekst kan beter worden ingeschat en de waardering van bezoekers staat voor Google bovenaan op het prioriteitenlijstje. We maken geen content meer om Google te pleasen, maar we maken content die echt de meerwaarde toont van onze producten of diensten. Zoekwoorden blijven een belangrijke richtlijn, omdat we hiermee achterhalen hoe onze bezoekers zoeken (en ons weten te vinden), maar we gaan niet meer alle boekjes te buiten om die zoekwoorden een plekje te geven. Het moet natuurlijk, logisch, relevant en nuttig zijn om op die plek in de zin te kiezen voor dat ene zoekwoord. Niet omdat het een zoekwoord is, maar omdat dit het woord is dat daar hoort. In 2013 maakten we daar een begin mee, en nu willen we niet meer anders. Omdat we weten dat het werkt.
Onder andere deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat ik nog dagelijks geniet van content maken: content die niet alleen SEO-technisch aan de eisen voldoet, maar die vooral goed leesbaar is en echt een verhaal vertelt. Content waarmee we echt de bezoekers van dienst zijn. Ik ben daarnaast heel nieuwsgierig naar waar we over vijf jaar staan, als bedrijf maar ook in de branche. Ik heb in ieder geval hoge verwachtingen!
Heb je ook al onze online cursus Copywriting gezien? Daarin heb ik samen met mijn collega's al onze ervaring op het gebied van content verwerkt. Wil je liever face-to-face uitleg en advies? Bekijk dan onze workshop SEO basis of SEO Copywriting en kom gezellig bij ons op kantoor in Deventer!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *