4 Analytics inzichten om je sales een boost te geven


De 4 Analytics rapporten die in dit artikel aan bod komen zullen je helpen bij het optimaliseren van jouw marketing campagnes en uiteindelijk ook je sales een boost geven.
Hoe? Door inzicht te verschaffen in de resultaten van jouw producten in termen van de best presterende locaties, producten, bronnen en landingspagina's.

Ik heb hiervoor een aangepast rapport gemaakt (en gedeeld via onderstaande link), zodat je heel makkelijk dezelfde statistieken in jouw Analytics account kunt bekijken.
Zorg ervoor dat je ingelogd bent in Analytics en pas onderstaand rapport toe op de eigen weergave in Analytics:
https://www.google.com/analytics/web/template?uid=LV20I83TRYibMhHiUsvo2A

De beste presterende locaties

Zodra je het rapport opent komen de best presterende landen naar voren:
1. land - opbrengst
 
Wanneer je vervolgens klikt op een land worden de beste regio's getoond:
3. best verkopende product per regio
 
Zoek uit waar je de meeste opbrengst behaalt en focus op die betreffende regio's met jouw marketinginspanningen. Denk dan aan het aanpassen van (de plaatsingen van) advertenties in AdWords of Facebook Ads.
Je zal nooit op alle locaties evenveel verkopen. Het is daarom veel slimmer om het beschikbare marketingbudget te focussen op locaties waar je wél succes hebt, zodat je de zichtbaarheid in die regio's kunt vergroten.
In bovenstaand voorbeeld kan er het beste gefocust worden op de Randstad, aangezien daar 40% van de opbrengst is behaald.

2. De best presterende producten in die regio

We gaan nu dieper in op een van de regio's die het beste heeft gepresteerd, in ons voorbeeld bekijken we Zuid-Holland. Wanneer je op de betreffende regio klikt krijg je de best verkopende producten in die regio te zien.
3. best verkopende product per regio
Er zijn altijd een aantal producten die het beste verkopen, deze toppers zijn het dan ook waard om extra aandacht aan te schenken. Het heeft namelijk niet zoveel zin om producten te promoten waarvan de verkoopresultaten altijd al achterblijven. Dat is zonde van je marketing budget.

Productcategorieën in je webwinkel?

Wanneer je werkt met productcategorieën op je website (en dit hebt ingesteld in Analytics via de e-commerce instellingen) kun je hier eerst nog dieper ingaan op de best verkopende productcategorieën alvorens de specifieke producten te bekijken.
Deze vind je door in het rapport een secundaire dimensie toe te voegen, namelijk: “Productcategorie":
productcategorie
 
In de tabel verschijnt nu een extra kolom met de bijbehorende categorieën. We zien in bovenstaande afbeelding al gauw dat de categorie Google de meeste unieke aankopen bevat.
Om een nog beter beeld te krijgen gaan we via “geavanceerd" (boven de tabel rechts boven het zoekveld) een filter aanmaken zodat alleen die betreffende categorie wordt getoond.
Zodra je daarop klikt stel je het volgende in (ik gebruik de categorie Google als voorbeeld):
Opnemen - Productcategorie - Overeenkomsten met RegExp - Google
productcategorie filteren
Zodra deze wordt toegepast krijg ik alle sales in de categorie “Google" te zien:
gefilterd op categorie Google

3. De best presterende bronnen

Nu we erachter zijn wat ons best presterende product is, is het van belang om na te gaan via welk kanaal die verkopen tot stand zijn gekomen. Wanneer je klikt op het best presterende product komen de bronnen tevoorschijn.
4. bronnen - opbrengst
In bovenstaand rapport zien we dat de best presterende bron “google / organic" is. Dus als we extra in zouden zetten op zoekmachine optimalisatie (SEO), zouden we ervoor kunnen zorgen dat we nog meer van ons best presterende product verkopen.
We zouden hier ook kunnen concluderen dat we niet langer inzetten op bijvoorbeeld Facebook of Twitter advertenties als de resultaten van de afgelopen tijd laten zien dat daar geen sales uit zijn gekomen. Dat baseer je dan natuurlijk niet alleen op dit rapport, maar na een diepere analyse van de betreffende kanalen.

4. De best presterende landingspagina's

Nu je weet wat de grootste bron is van het best verkopende product, bekijken we tot slot de landingspagina's (bestemmingspagina's in Analytics) die hieraan hebben bijgedragen.
Door in het rapport te klikken op de bron komen de bestemmingspagina's tevoorschijn:
5. landingspagina's
Het (nog verder) verbeteren van die landingspagina's is dan de volgende stap. Middels conversie optimalisatie kun je ervoor zorgen dat meer bezoekers op die pagina's overgaan tot een aankoop. Dat is weer een hele andere tak van sport, dus daar gaan we nu niet verder op in ;-). Hier vind je een heleboel tips voor het verbeteren van jouw landingspagina's.

Tot slot

Dit waren de 4 inzichten waarmee je aan de slag kunt om jouw sales een boost te geven. Het is belangrijk om niet te vergeten dat je nooit alleen op basis van deze gegevens radicale beslissingen kunt nemen. Deze inzichten geven je een eerste indicatie van de zaken waar je meer, of juist minder aandacht aan zou moeten besteden.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Interessant stukje, bedankt hiervoor! Enige probleem bij ons is dat de best presterende bronnen de payment verwijzingspagina's zijn. Waarschijnlijk hebben wij iets verkeerd ingesteld bij E-commerce... maar wat?

  2. Ik richt met alleen op de NL markt.
    Mijn analytics toont dat 90% van mijn bezoekers afkomstig zijn uit de VS, Rusland en China. Er is een Amerikaanse hotelketen met eenzelfde / vergelijkbare naam als ik heb die bovendien adverteert.
    Mijn bouncepercentage is daardoor erg hoog. En Google neemt het bouncepercentage mee in de beoordeling. Bestaat hier een oplossing voor of kan ik beter een andere naam bedenken?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top