Snel inzicht in je resultaten? De oplossing: Google Data Studio!

8 mei, 2018

Google Data Studio blog header
Laatste tijd is er veel te doen om data, en de wijze waarop hiermee wordt omgegaan. Social media bedrijven zoals Facebook weten vaak zo veel over jou als persoon, dat zij in staat zijn om (belangrijke) beslissingen te voorspellen (en in sommige gevallen te beïnvloeden). Interessant, zeker! Maar welke informatie haal jij eigenlijk uit jouw data?
Het analyseren van data kan ontzettend tijdrovend zijn. Jammer, want er schuilen vaak grote kansen in de gegevens die je bezit. Het opzetten van een dashboard kan dan ook uitkomst bieden. Mijn collega Luuk heeft in een eerder blogartikel al verschillende dashboarding tools benoemd. In dit blog wil ik verder ingaan op Google Data Studio. Waarom? Omdat deze tool gratis en gebruiksvriendelijk is, maar nog belangrijker: de mogelijkheid geeft om grote stukken data eenvoudig te beoordelen.

Welke data kan er in Google Data Studio?

Bijna alle data die er is kun je laten terugkomen in Google Data Studio. Er is echter wel een (directe of indirecte) koppeling nodig voordat deze data terechtkomt in Google Data Studio. Een aantal koppelingen die je kunt leggen, worden weergegeven als je een gegevensbron wil toevoegen in Google Data Studio. Hier wordt onderscheid gemaakt in Google-connectors, Community-connectors en Open source-connectors.
Google-connectors zijn gegevensbronnen die Google zelf aanbiedt, zoals Google spreadsheets, Google Analytics, AdWords en zo nog veel meer. Community-connectors zijn partners (gegevensbronnen) die worden ondersteund in Google Data studio. Dit zijn voor de meeste marketeers waarschijnlijk bekende gegevensbronnen zoals Supermetrics, Power My Analytics. Daarnaast zijn er ook nog een aantal open-source connectors.

Koppeling met andere gegevensbronnen

Mocht je gegevensbron niet terugkomen in de opties die worden geboden, dan kun je indirect vaak toch nog een koppeling maken. Er zijn verschillende programma’s die dit soort koppelingen voor je kunnen regelen, zoals Zapier. Handig en eenvoudig te gebruiken, het enige nadeel is dat je er wel voor moet betalen.

Welke gegevens laat je terugkomen in een dashboard?

Niet alle gegevens zijn interessant om terug te laten komen in het dashboard. Daarom kun je je beter eerst concentreren op de belangrijkste gegevens. Voor de meeste organisaties zijn dit de kritieke prestatie indicatoren, oftewel KPI’s. Mocht je dit niet in kaart hebben, dan heeft Google Data Studio al wel een aantal templates voor je, zoals je hieronder kan zien.
Google Data Studio template dashboard Google Data Studio template dashboard Google Data Studio template dashboard
Handig om mee te beginnen, maar wellicht wil je toch zelf bepalen welke statistieken je wil zien. Dan raad ik je aan om een eigen dashboard te gaan maken. Omdat hier veel tijd in kan zitten, wil ik je aanraden eerst één statistiek van verschillende kanalen te verzamelen. Handig is ook dat er binnen Google Data Studio videohandleidingen beschikbaar zijn, die je toelichten hoe je bepaalde data in je rapport importeert.

Formules voor waardevolle inzichten

Je kunt ook gegevens met elkaar combineren om nieuwe inzichten te krijgen. Karel heeft hier al eens een video over gemaakt, waarin helder wordt uitgelegd hoe je dit dit doet:

Zoals Karel als voorbeeld noemt, kun je salesinformatie combineren met campagnestatistieken. Ideaal om te achterhalen wat een campagne precies heeft opgeleverd. Naast dit voorbeeld kun je natuurlijk veel meer interessante combinaties maken.

Jouw eerste dashboard

Enthousiast? Mooi! Dan kun je nu beginnen aan je eerste dashboard. Ga naar https://datastudio.google.com en koppel een gegevensbron. Vervolgens kun je de eerste statistieken inladen. Hieronder is aangegeven welke buttons je moet gebruiken om een tabel, scorekaart, tekst en periode toe te voegen.
data studio dashboard
Uiteraard wil je dat jouw dashboard er leuk/functioneel uitziet, zoals de templates. Je kunt dit instellen aan de rechterkant, onder ‘thema’s’.
Kortom, vrijwel alles is mogelijk binnen het dashboard van Google Data Studio. Je kunt jouw data invoeren, combineren, vormgeven en rapporteren. Hopelijk gaat Google Data Studio ook voor jouw business werken, zodat je op een eenvoudige manier interessante inzichten krijgt en hier tijdig op kunt reageren. Heel veel succes met het maken van je eerste dashboard!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *