Ruilen we op een dag Google in voor Facebook?

Als mensen inloggen op het internet zijn ze over het algemeen geneigd om naar drie plaatsen te gaan. Deze drie plaatsen zijn Google, hun e-mail en Facebook. Welke van deze drie je het eerste bezoekt, heeft veel te maken met de instelling van je browser. Logisch, je ingestelde startpagina is de eerste website die je bezoekt als je je browser opent.
In heel veel gevallen is dit natuurlijk Google. Google helpt je enorm goed bij je zoektocht op het internet. Google biedt je de meest relevante resultaten aan op basis van een algoritme dat grotendeels gebaseerd is op aanbevelingen. Deze aanbevelingen kennen we allemaal in de vorm van linkjes.

Wat kan Facebook beter doen dan Google?

Facebook beschikt ook over deze aanbevelingen in de vorm van Likes. Deze vorm van aanbeveling heeft veel meer waarde omdat de aanbeveling gekoppeld is aan demografische informatie. Dit brengt met zich mee dat zoekresultaten veel persoonlijker kunnen worden afgestemd op de gebruiker (zie ik daar in de verte Web 3.0!?).
Dit is natuurlijk nog allemaal vrij theoretisch, zeker omdat Facebook niet eens over een zoekfunctie voor het wereldwijde web beschikt. Maar er zijn de laatste jaren verschillende aanwijzingen dat het internet zich in deze richting verder gaat ontwikkelen.

  • Reviews en product/service aanbevelingen krijgen steeds meer een belangrijkere rol in de e-commerce.
  • Niemand zal nog ontkennen dat Social Signals een steeds grotere rol gaan spelen.
  • Hoewel Facebook geen zoekfunctie heeft hebben ze wel een grote samenwerkings-deal gesloten met Microsoft. En dit had volgens mij weinig te maken met de uitbreiding van hun datacentra!
  • Volgens Techcrunch heeft Facebook vorige jaar een A/B split-test gedaan om gebruikers aan te moedigen om Facebook in te stellen als hun homepage. Dit kan in de toekomst een enorm verlies van traffic voor Google betekenen.

Natuurlijk heeft Google dit ook al lang begrepen en is de strijd om de Social Signals losgebarsten.

  • Zowel Facebook als Google hebben astronomische bedragen geboden om Twitter over te nemen.
  • Daarnaast zijn er nog de talloze sociale projecten van Google, die nooit echt van de grond zijn gekomen.

Deze strijd zal ook op andere vlakken gevoerd worden. Natuurlijk willen beide partijen een all-in-one oplossing bieden aan de gebruiker om geen bezoekers te verliezen. En dat brengt ons naar de derde plaats die we het meeste bezoeken, onze email. Er worden dagelijks al miljarden berichtjes verzonden via Facebook. Als dit systeem nog verder wordt uitgewerkt, zou het wel eens kunnen dat we ons huidig emailsysteem hiervoor gaan inruilen (Facebook Announces New Messaging System: "It's Not E-mail")

Aan de andere kant is Facebook misschien overgewaardeerd (= 65 miljard Dollar) en wordt het de nieuwe internet zeepbel, de toekomst zal dit uitwijzen.

Facebook Infographic from Jean-Jacques Parys on Vimeo.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Wat een interessant artikel. Het klopt zeker wat jullie hier beschrijven. Heel veel mensen begrijpen nog steeds niet wat social media is. Vooral de oude garde vindt het moeilijk om de mogelijkheden van dit medium in te zien. Dit is de toekomst en binnenkort zullen er 'vind ik leuk' knoppen op Google verschijnen. Ik ben benieuwd wat de volgende ontwikkeling zal zijn. Misschien komt er straks nog een belangrijk social medium die Hyves aan de kant knikkert.

  2. Ik zelf heb wel eens het idee dat het allemaal te snel gaat. Heb je een bepaald iets onder de knie komt er alweer iets anders waar iedereen zich op stort.
    En je weet wat er gebeurt als jij je ergens op stort.....
    Val je te pletter 🙂

  3. ach we kunnen ons zorgen maken of ons voorbereiden maar hoe dan ook zal het niet in 1 klap zo zijn dat je aan je seo niks meer hebt 😉

  4. Ik heb persoonlijk (zakelijk een ander verhaal) helemaal geen tijd en zin om een Facebook pagina bij te houden. En met mij vele anderen. Google search is er voor iedereen, je hoeft je er niet voor te registreren en er is vrijwel geen kennis voor nodig. Gewoon zoeken dus. Deze eenvoud is m.i. niet te vergelijken met Facebook waarvoor je je voor moet registreren en continue moet onderhouden. Twee hele verschillende zaken.
    (Daarnaast lijkt het me voor Google een koud kunstje om likes mee te nemen in hun algoritme indien ze willen, dus hebben ze geen facebook kloon nodig. )

  5. "Logisch, je ingestelde startpagina is de eerste website die je bezoekt als je je browser opent. In heel veel gevallen is dit natuurlijk Google."
    Heeft iemand concrete cijfers over deze bewering???

  6. Misschien komt er wel een 3de partij uit een geheel onverwachtse hoek? Google kwam uit het niets en werd heel snel héél groot, FB en Twitter ook... Google maakt de laatste tijd steeds meer machts mis/ge- bruik en FB ook.... Dit geeft weer mogelijkheden voor nieuwe concepten en ideeën die weer iedereen te kijk zal zetten!

  7. Eerst een heel pleidooi om vervolgens af te sluiten met de woorden:
    "Aan de andere kant is Facebook misschien overgewaardeerd (= 65 miljard Dollar) en wordt het de nieuwe internet zeepbel, de toekomst zal dit uitwijzen."
    Ik denk het laatste

  8. "Waarde van Hyves: 140 of 844 miljoen dollar? †“ Emerce" 23 juni 2008
    Hyves verkocht 'voor 40 miljoen' - maandag 01 november 2010

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top