Remarketing: onontbeerlijk voor showrooms!

door | 8 juli 2021 | Showroom marketing

Remarketing is een erg belangrijk aspect binnen online marketing. Door remarketing wordt de verkoop van jouw producten gestimuleerd. Voor jouw showroom kun je ook gebruik maken van remarketing. Meer weten over remarketing? Lees snel verder!

  1. Wat is remarketing?
  2. Voordelen remarekting
  3. Remarketing tag
  4. Hoe belangrijk is remarketing voor jouw showroom?
  5. Voorbeelden van remarketing campagnes die je kunt inzetten
  6. Conclusie

1. Wat is remarketing?

Remarketing is een online marketingmethode die het mogelijk maakt om met een hoge ROI de verkoop van je diensten en/of producten te stimuleren. Door middel van cookies laat remarketing je gericht adverteren op bezoekers die al eerder je website bezocht hebben.

Met remarketing benader je mensen die jouw website hebben bezocht opnieuw met advertenties. Je kunt zo bezoekers alsnog verleiden tot een conversie of je kunt het inzetten voor up-selling en cross-selling doeleinden. Als iemand bijvoorbeeld een wastafel koopt, kun je een handdoekhaakje of een zeeppompje erbij verkopen. Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd.

Als iemand met remarketing advertenties geconfronteerd wordt, is de kans 70% hoger dat hij converteert!

2. Voordelen remarketing

Over het algemeen zie je dat een klein percentage van de mensen bij een eerste bezoek een offerte aanvraagt, een bestelling plaatst of een andere gewenste actie uitvoert. 

De kans is dus erg groot dat iemand na een eerste bezoek de website verlaat zonder dat er een conversie heeft plaatsgevonden. Hiervoor is er dus remarketing, zodat mensen na hun bezoek nog een keer benaderd worden.

De voordelen van remarketing

  • Door remarketing in te zetten breng je bij deze groep jouw bedrijf en aanbod opnieuw onder de aandacht. Zo blijf je op de radar van potentiële klanten.
  • Remarketing heeft de mogelijkheid om advertenties en aanbiedingen te personaliseren op basis van een eerder bezoek
  • Kans op conversies is hoger, waardoor de return on investment vaak een stuk hoger ligt
  • Beter rendement op jouw online marketing budget
  • Mensen herkennen jouw advertenties omdat ze eerder in aanraking zijn gekomen met het product in kwestie. Doordat ze jouw advertentie herkennen, verhoogt dit de interactie met de advertentie (en jouw aanbod).

3. Remarketing tag

Maar hoe werkt remarketing dan precies? Hoe zorg je dat Google weet wie de eerdere bezoekers van je website zijn? Hoe verzamelt Google gegevens van potentiële klanten om ze op een later moment weer te kunnen bereiken, zodat ze overgaan tot conversies? 

Dit wordt gedaan met een remarketing code op je website.

Een bezoeker wordt ‘getagd’ nadat een bepaald event heeft plaatsgevonden. Heeft hij of zij bijvoorbeeld een pagina met wastafels bekeken? Dan wordt, na installatie van deze tag, de tag ‘interesse in wastafels’ aan deze persoon gehangen. Het bekijken van de wastafel pagina is hierbij de trigger. 

Wil je iedereen bereiken die jouw website eerder heeft bezocht? Hang dan een tag aan je homepage en laat Google Ads een lijst met ‘website bezoekers’ maken. 

Wil je iedereen bereiken die vanaf je winkelmandje heeft weggeklikt? Specificeer dan in Google Ads dat je alleen deze mensen wilt bereiken. Dit is ideaal voor e-commerce bedrijven.  

Ook kun je kiezen om mensen die je pagina met (bijvoorbeeld) wastafels hebben bekeken te targeten met een advertentie voor een vergelijkbaar product, kranen, bijvoorbeeld! Immers, de kans is groot dat deze groep ook interesse heeft in andere badkamerproducten!

4. Vormen remarketing

Remarketing is er is verschillende vormen. Hieronder worden de vormen toegelicht. 

Remarketing vormen: 

  • Display: De basisvorm van retargeting is via display netwerk. Een bezoeker verlaat de website en kan opnieuw worden benaderd op websites van derden. Ideaal om bezoekers die vergelijken terug te halen naar jouw website. Er zijn meerdere ad exchanges waar banners getoond kunnen worden. Via platformen als AdRoll, Criteo en het Nederlands Adcrowd kunnen nagenoeg alle ad exchanges worden bereikt.
  • Dynamisch: Via dynamische retargeting worden advertenties dynamisch gegenereerd op basis van bekeken productpagina’s. Deze vorm van retargeting wordt veelvuldig ingezet door e-commerce partijen. Roep Zalando of Booking.com en nagenoeg iedereen snapt wat dynamische retargeting is.
  • Search: Via retargeting for search kunnen retargeting-segmenten worden gekoppeld aan Google search campagnes. Via een CPC bod multiplier kan de advertentiepositie voor bekende bezoekers worden beïnvloed. Verlaat iemand jouw website en zoekt op een later moment opnieuw op een relevante onderwerp ? Dan wil je dat jouw advertentie bovenaan staat!
  • Video: Door een YouTube-account te koppelen aan een Google AdWords account is het mogelijk bezoekers op YouTube te targeten, zonder dat deze personen op jouw website zijn geweest. Mogelijke segmenten:
    • Mensen die een  video (gedeeltelijk) bekijken.
    • Mensen die een actie uitvoeren: likes, reageren of delen.
    • Mensen die een video bekijken als een TrueView-videoadvertentie.
    • Mensen die jouw YouTube-kanaal bezoeken of zich hierop abonneren.
  • Facebook: Ook Facebook biedt de mogelijkheid bezoekers opnieuw te benaderen via retargeting. Dit kan rechtstreeks via Facebook. Naast Facebook kunnen bezoekers ook opnieuw worden bereikt op Instagram.

5. Hoe belangrijk is remarketing voor jouw showroom?

90% van jouw doelgroep start de zoektocht online om offline een aankoop te doen. Dit noemen we ROPO (research online, purchase offline). 

Bezoekers van jouw website hebben mogelijk interesse in jouw producten of diensten. Vaak vertrekken ze van de website zonder dat ze iets gekocht hebben. Dat wil niet zeggen dat hun interesse in jouw aanbod echter volledig verdwenen is. Mogelijk willen ze nog eens nadenken over een aankoop of gaan ze zich oriënteren bij concurrenten. Als je wilt dat klanten naar je showroom komen is remarketing ook belangrijk. De potentiële klant blijft jouw showroom zien en de kans is groot dat die toch weer naar de website gaat en besluit langs te komen. Indien je geen remarketing campagne gebruikt kunnen klanten je vergeten en komen ze dus niet meer bij je langs. Remarketing is dus ook voor jouw showroom erg belangrijk!

6. Conclusie

Remarketing is een online marketingmethode die het mogelijk maakt om met een hoge return on investment de verkoop van je diensten en/of producten te stimuleren. De kans is dus erg groot dat iemand na een eerste bezoek de website verlaat zonder dat er een conversie heeft plaatsgevonden. Hiervoor is er dus remarketing, dat mensen na hun bezoek nog een keer benaderd worden. Remarketing kan dus ook voor jouw showroom gebruikt worden en een toegevoegde waarde zijn voor jouw showroom.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.