Online positie versterken deel 1/3

logo-free-monitor-google-2In een aantal eenvoudige en duidelijk geïllustreerde artikels zul je vanaf vandaag heel wat waardevolle informatie ontdekken.

De artikelreeks zal tonen hoe je een grondige (maar eenvoudige) analyse van je concurrenten uitvoert. Bovendien zul je ontdekken hoe je deze kennis inzet om de juiste beslissingen te nemen voor jouw strategie.

Zowel de analyse mogelijkheden, testen van trefwoorden, SEO copywriting, linkbuilding en andere onderwerpen zullen aan bod komen.

Je kunt deze artikelen verwachten:

  1. Wie zijn mijn concurrenten en wat zijn hun focuswoorden? (hieronder)
  2. Op welke woorden focus ik best?
  3. Hoe schrijf ik optimaal mijn webteksten?
  4. Waar hebben mijn concurrenten backlinks?
  5. Hoe krijg ik zelf snel waardevolle backlinks?

1. Wie zijn mijn concurrenten en wat zijn hun focuswoorden?

Het eerste artikel hieronder is vooral gericht op het ontdekken van nieuwe woorden die het verkeer naar je website aanzienlijk zullen verhogen.

Heel wat van de stappen kunnen (nog) eenvoudiger uitgevoerd worden met de juiste tools. We zullen de reeks echter opbouwen om deze zonder kosten te kunnen uitvoeren.

Wie zijn mijn concurrenten?

Je geeft in Google de belangrijkste woorden in en maakt een lijstje van je pakweg 10 belangrijkste concurrenten. Dit lijstje plak je in een tekstbestand (.txt) waar je per regel de domeinnaam van de concurrent plaatst.

Met het downloaden van de tool 'Free monitor for Google' kun je deze stap een stuk sneller uitvoeren.

  1. Download het programma
  2. Pas in de settings de landkeuze aan
  3. Kies het aantal resultaten per zoekwoord
  4. Geef je domeinnaam in
  5. Geef de zoekwoorden in (ook import functie)
  6. Laat de tool lopen
  7. Exporteer de resultaten per zoekwoord naar het klembord
  8. Plak deze in een tekstbestand
  9. Wis als laatste stap de irrelevante resultaten uit het tekstbestand
  10. Houd de 10 meest relevante over en sla het bestand op

Op welke woorden focussen mijn concurrenten?

Met de Xenu tool (te downloaden via http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html)

In de rand: Dit is een bijzonder interessante tool om als uitgangspunt te gebruiken. Xenu werd reeds meermaals op deze blog beschreven maar dit steeds in verband met een 'eindcontrole' in plaats van bij de voorbereiding. (Zie de artikels: SEO en Xenu web crawler  en Je site door de ogen van een webcrawler)

  1. Via 'file > Check URL list' importeer je het eerder gemaakte tekstbestandje met URL's van concurrenten belangrijk: overdrijf niet en vermijd heel grote sites om vlot te kunnen werken en vastlopen van de tool te vermijden ! Sites zoals Kapaza of Ebay stel je beter niet in om te laten analyseren !
  2. Vink bij de opties 'check external links' af
  3. De tool start automatisch
  4. Na afloop wordt gevraagd als je een rapport wenst. Klik hier NEE
  5. Exporteer de resultaten naar een tab bestand via 'file > export to tab separated file'
  6. Open deze tab file met excel (best via 'data > externe gegevens ophalen' of het bestand openen vanuit excel)
  7. Kopieer de kolom 'title'
  8. Ga naar een keyword density tool (bv www.s-e-o.be/keyword-tool) en plaats het aantal te tonen keywords op 100
  9. Plak in het tekstvak 2 maal onder elkaar de kolom met titels
  10. Kopieer de woorden naar een tekst of excel bestand en verwijder alles wat niet relevant is

 

Deel 2

Hier vind je deel 2 in de serie "Online positie versterken"

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. @ Carnaval

    Er zijn inderdaad heel wat tools om de rankings te checken. Ik pikte voor de stappen in deel 1 van de reeks Free monitor uit omdat je daar de resultaten makkelijk kunt exporteren.

    Die concrete resultaten op de verschillende woorden vormen namelijk een essentieel onderdeel in het opzet om de focus van die resultaten te kunnen achterhalen.

    In deel 1 zag je al voor een deel waarom, in deel 2 wordt het hopelijk nog duidelijker 😉

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top