Not provided in Google Analytics? De huidige stand van zaken!

Een aantal maanden geleden schreven we a over het "not provided" probleem. In een notedop: Google laat niet alle zoekwoorden meer zien in Google Analytics, deze bezoekers worden weergegeven met het zoekwoord "Not provided".
Toen we dat artikel schreven had het "not provided" probleem invloed op ongeveer 3% van het totaal aantal zoekopdrachten. Lezers van onze blog spraken over nog geen half procent. Weinig aan de hand dus.
Tot deze week...

HTTPS naar lokale domeinen

Deze week heeft Google de HTTPS versie van hun zoekmachine uitgerold naar alle andere landen. Websonic heeft daar een goed artikel over geschreven, zeker even lezen. Deze actie van Google vergroot het "not provided" probleem. Iedereen die namelijk ingelogd is via de https versie zal afgeschermd worden door Google. Met andere woorden, wanneer zij zoeken in Google worden de zoekwoorden die zij gebruiken niet doorgegeven aan Google  Analytics.
En dan krijgen we dus het volgende probleem:

Sinds deze week stijgt het aantal not-provided zoekopdrachten

We zien in de bovenstaande grafiek dat het aantal not-provided opdrachten explodeert. Vraag is nu natuurlijk, hoeveel procent van het totaalbezoek wordt nu beïnvloed?

Ruim 30% is Not Provided!

In de onderstaande afbeelding wordt duidelijk wat de impact is van het not-provided verhaal:

Ruim 30% is not-provided!

Vorige keer was het ongeveer 3% van het zoekverkeer (niet van het totale verkeer). Nu hebben we een groter probleem. Het betreft nu namelijk 31,8% van het totale verkeer! Oftewel, van bijna 1/3 van onze bezoekers weten we wel dat ze via Google zijn gekomen maar niet via welk zoekwoord!

Wat zijn de gevolgen van Not-Provided?

Zoals je zult begrijpen heeft dit best grote gevolgen. Overigens moet ik er wel bij vermelden dat deze 30% voornamelijk komt omdat onze doelgroep ook vaak ingelogd is via een Google account wanneer zij zoeken. Voordat je conclusies trekt zul je dus even zelf moeten controleren wat het percentage "not provided" op jouw website is (vul even de poll onder dit artikel in aub.).
Wat de exacte gevolgen zijn moet ik zelf ook nog even onderzoeken maar feit is dat we als zoekmachine marketeer minder data ter beschikking hebben, iets wat onze keuzes en strategieën er niet eenvoudiger op zal maken!

Poll: Hoeveel % van je verkeer is not-provided?

Tenslotte ben ik erg benieuwd naar de impact van het not provided verhaal op jouw website. Ik zou het daarom erg leuk vinden als je de onderstaande poll wil invullen:
[poll id="14"]
 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Dag Karel,
    bedankt voor dit artikel, we hebben net deze week een nieuwe versie van onze grootste website online gezet en had inderdaad die serieuze groei van 'not provided' opgemerkt (+10%).
    Had het al genoteerd als aandachtspunt, maar had het nog niet bekeken. Je hebt me wat opzoekingswerk bespaard 🙂

  2. Heb even een paar sites bekeken en het aandeel varieert van 0 tot 17 %. Het hangt er inderdaad maar helemaal vanaf wie de site bezoekt.
    Mijn eigen site heeft inderdaad een veel hoger not-provided-aantal bezoekers dan bv een site die in een heel andere segment zijn bezoekers haalt.

  3. Hangt inderdaad af van wie je doelpubliek is. Ik kom sites tegen die (ver) boven de 10 % gaan en anderen die op 5 % blijven steken.
    Afgaande op jouw bevindingen, vind ik de enquête niet goed opgesteld. De rubriek 20 > zou er aan toegevoegd moeten worden.

  4. Wow, het is bij ons eerder in de week al wat gaan groeien en vanaf gisteren compleet los gegaan.
    Ik vraag me af wat het vervolg zal zijn, dus, wat is de precieze reden waarom Google dit doet en wat gaan ze zelf met de gegevens doen.

    1. Robin, als het goed is tonen andere analytics pakketten de zoekwoorden eveneens niet meer.
      De gebruikers die ingelogd zijn met hun Google account maken sinds de wijziging gebruik van "secure search". Hun zoekopdrachten worden door encryptie afgeschermd en zijn dus niet meer te achterhalen door statistiek pakketten. In de analytics tool GetClicky bijvoorbeeld, worden de betreffende zoekopdrachten nu weergegeven als [secure search].

  5. Beste Karel,
    Ik heb een aantal pogingen gedaan om te reageren op dit artikel, echter wordt mijn reactie niet geplaatst. Kun je mij vertellen wat de reden hiervan is? Reken jij de naam "Alain Nijholt | SEO Consultant" onder de categorie spam?

    1. Inderdaad Alain. Het is niet persoonlijk bedoeld maar ik word zo moe van die mensen die met zoekwoorden reageren. Vandaar dat ik er vrij strict in ben geworden om discussies te vermijden.
      Dus alleen een naam of pseudoniem, en niks anders 😉

    2. Komaan, Alain. Wat is dat nu voor een vraag? Zulke vragen stel je toch niet als SEO Consultant.
      Stel jezelf de volgende vraag: zou ik zulke omschrijving toelaten als dit mijn blog was?
      Benieuwd naar jouw antwoord.

  6. Misschien een tip. Ik ken een blogmaster die wel reacties plaatst van mensen die "rare dingen" met hun naam doen. Alleen verandert hij die rare dingen meteen in Anoniem. Sindsdien komen er nog weinig rare dingen over de vloer...

  7. Beste Peter,
    Ik was min of meer een retorische vraag.
    Antwoord op jouw vraag die ik mijzelf gesteld heb:
    Ik ben het eens met het beleid om blognamen te weren zoals "tv kopen" "huisdierverzekering". Echter vind ik een naam met daarbij functie zoals "seo consultant" wel toelaatbaar.
    Echter is dit Karel's blog en maakt hij hier de dienst uit, dat is overigens zijn goed recht.

  8. Inmiddels ook even naar gekeken, bij mij is het verantwoordelijk voor voor ruim 8 procent. De toename is inderdaad bij 7 Maart flink zichtbaar. Nu zijn mijn sites niet gericht op Tech publiek, mijn aanname is dat daar de percentages veel hooger liggen.

  9. Bij mij is de stijging ook aanwezig met 6 maart als start. Over heel maart genomen staat het percentage op zo'n 8%. Ga ik meten van 12-19 maart dan staat de teller op 12%...

  10. @Michiel,
    Thanks. Was ik erg benieuwd naar. De verwijzende url van Google zal dan idd encrypted verstuurd worden. Dacht dat dit misschien nog wel herkend zou worden, maar dat alleen de inhoud van de pagina versleuteld zou zijn.
    Helemaal helder!

  11. Even in mijn accounts gedoken. We zien zeker een stijging vanaf 7/3/2012.
    Echter nog steeds "maar" een gemiddelde van 5,6 % "Not provided" in de periode : 7/3/2012 -20/3/2012.
    Hieronder de precieze aantallen :
    account 1 : 1,27%
    account 2 : 5,94%
    account 3 : 6,21 %
    account 4 : 6,25 %
    account 5 : 3,51 %
    account 6 : 3,42 %
    account 7 : 8,20 %
    account 8 : 4,11 %
    account 9 : 9,43 %
    account 10 : 7,85 %
    account 11 : 2,00 %
    account 12 : 8,72 %

  12. Beste Karel,
    Wij hebben jammer genoeg ook de stijging ondervonden. Bij ons is (not provided) nu goed voor zo'n 35%(!!!) van het inkomende verkeer. Is er ondertussen meer duidelijkheid hoe men hier best mee om kan gaan, zodat we wel weer kunnen zien welke zoekwoorden er binnen dat percentage wordt gebruikt?

  13. Bij mijn website is zelfs 100% (NOT SET)...
    Ik zie geen enkel betaald zoekwoord in de lijst. Enkel (NOT SET)
    Maar als ik zo lees dan ben ik volgens mij de enige die dit heeft.
    Heel vreemd.

  14. Met mijn website lening oversluiten haal ik ongeveer 100 bezoekers per dag. Bij mij is het gestegen in de periode waar over wordt gesproken naar 40% van het totaal. Wel jammer want het maakt SEO een stuk lastiger omdat je steeds minder goed kan zien wat nu al goed gaat.

  15. Poll werkt bij mij ook niet.
    Percentages variëren erg sterk per site van een paar tot zelfs 67%. Kan er niet heel erg een vinger achter krijgen maar het lijkt idd met de doelgroep van doen te hebben.
    Heb er ook mijn eigen stats eens naast gehouden. Dan wordt het toch wel duidelijk dat de zoekwoorden die Google niet laat zien onder not provided de meest interessante zijn. En ik zou zeggen ook juist de zoekwoorden die (nieuwe) trends vormen. Die houdt Google dus voor zichzelf.

  16. Ik ben nog niet zolang bezig en houd dus nog niet zo lang mijn statistieken in de gaten. Maar vanaf het begin af aan (nu een maand of 2) had ik een vrij hoog percentage not provided...
    Vandaag zelf 81% van de zoekwoorden!! Heel irritant!

  17. @laatste reacties:
    Deze week is alles over de versleutelde encrypte https verbinding gezet. Dus het aandeel not provided zal waarschijnlijk snel naar de 100% gaan stijgen.
    Dat houdt in geen zoektermen meer, natuurlijk kun je wel rankings meten en dergelijke maar daar houdt het mee op. Dat laatste is natuurlijk niet waar :), je kunt absoluut nog met enige creativiteit veel boven water halen.
    Als SEO marketeer is het enkel nu erg lastig om jouw baas/opdrachtgever te zeggen "kijk, de inspanningen op dit zoekterm heeft ons zoveel (X) traffic opgeleverd". Ik kan me er niet druk om maken, behalve dat laatste puntje zal vervelend gaan worden.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top