Nieuwe tool van Google: Tag Manager

Met de nieuwe Google Tag Manager wordt het een stuk makkelijker om de tags op je website te beheren. Tags zijn kleine stukjes code op webpagina's die ervoor zorgen dat data verzameld kan worden. Zonder die tags zouden we niets kunnen analyseren in Google Analytics of gericht kunnen adverteren.
Aan de andere kant kunnen tags ook knap vervelend zijn. Te veel tags maken je website langzaam en het updaten kan gaten in je verzamelde data veroorzaken. Vooral wanneer dit extern moet worden gedaan door bijvoorbeeld de IT afdeling of een Webmaster. Daarbij komt ook nog het risico van fouten, waardoor je misschien een aantal uur (of dagen?) geen conversies meet..

Maar één regel code

Met de Tag Manager, is het mogelijk om alle tags via 1 regel code te managen. Deze ene regel verwijst naar een externe JavaScript bestand, wat ervoor zorgt dat je alle tags vanuit 1 interface kunt beheren. Dit betekent: nieuwe tags toevoegen, updaten of verwijderen, zonder directe toegang tot de ‘achterkant' van de website nodig te hebben. Dit geeft marketeers de mogelijkheid om campagnes zelf te beheren.

Op eigen benen

Google meldt dat de Tag Manager geen specifiek Google Analytics product is, maar een nieuwe ‘standalone' tool. De tool ondersteunt zowel Google als non-Google tags. Google heeft al een aantal standaard tags toegevoegd en deze zijn (uiteraard) volledig aan te passen. Net zoals ieder ander Google product is ook de Tag Manager makkelijk te configureren. Maak een account aan, log in en voeg een stukje code toe aan je website. Daarna kun je je tags beheren via de interface.

Voor- en nadelen

Tag Manager is ontwikkelt met de marketeer in gedachten. Met de feature ‘preview mode' kan je wijzigingen eerst bekijken voordat ze van kracht worden. En met ‘version history' is het mogelijk om een eerder opgeslagen versie te herstellen. Daarnaast zijn de ‘tag templates' een makkelijke manier om te oefenen voordat je met de ‘custom tags' begint.
Naast de vele voordelen van de nieuwe tool is er ook een nadeel. Hele grote en complexe sites zullen meer moeite hebben om de Tag Manager goed te kunnen integreren. Dit kost tijd en goede planning. Want het is van belang dat er geen problemen ontstaan tijdens het verzamelen van je data.
Ga jij de Tag Manager gebruiken? Of heb je al ervaring met deze nieuwe tool? Laat dan een reactie achter!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Erg interessant, ik vroeg mij echter 2 dingen af.
    - Is dit ook goed te gebruiken voor een relatief kleine website?
    - Is dit specifiek voor een website die met advertenties draait?
    Verder fijn artikel om in te lezen!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top