Hoe kan ik mijn showroom online promoten?

8 september, 2020

Eén van de taken die komt kijken bij het runnen van een showroom is om de winkel te promoten. Maar hoe doe je dat? Wij leggen het uit! Jouw prachtige showroom staat vol met producten die je graag wil verkopen. Maar helaas vergt het meer dan enkel het hebben van een mooie showroom om bezoekers te trekken. Het is dus tijd om de winkel eens flink te promoten. Na het lezen van dit artikel weet je welke kanalen hiervoor geschikt zijn.

Waarom moet ik mijn showroom promoten?

Voordat een bezoeker ook maar één voet in de winkel zet heeft die een hele reis achter rug. Ik heb het niet over de autorit, maar over de klantreis. Dit is de basis van online marketing; een aangename klantreis opzetten. Voordat de bezoeker naar jouw showroom gaat, heeft die eerst een route gepland. Voordat de route is gepland moest de bezoeker een keuze maken tussen jou en je concurrent. Voordat de keuze voor de winkel werd gemaakt, heeft die aanvullend onderzoek gedaan op het internet. Voordat die aanvullend onderzoek kon doen, moest de bezoeker weten welke oplossingen het beste passen bij zijn behoefte. Voordat de bezoeker wist waar die behoefte aan had, zat die in een situatie waar die verandering in wilde brengen. Om op dit proces in te spelen kan je promotie gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw showroom bekend wordt in de doelgroep.

Hoe moet ik mijn showroom promoten?

Eén van karakteristieken van showrooms is dat deze over het algemeen een lokale doelgroep hebben. Zeker de showrooms die ‘maar’ één winkel hebben bedienen veelal klanten uit de directe regio. Om jouw lokale doelgroep te bereiken kan je verschillende online marketing kanalen inzetten. De meest voor de hand liggende online methodes heb ik voor je beschreven.

Promoot je showroom via Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tools van Google. Met deze tool kun je een lokale bedrijfsvermelding aanmaken en beheren in Google Zoeken en Google Maps. Hiermee kunnen potentiële klanten jouw showroom zien wanneer ze een lokale zoekopdracht uitvoeren. Met een Google Mijn Bedrijf ben je dus lokaal beter vindbaar voor jouw doelgroep. Je kan de ‘Post’ functie gebruiken om berichten te plaatsen die jouw bezoekers kunnen lezen.

Heeft jouw showroom nog geen eigen Google Mijn Bedrijf? Dan is dit iets wat je zo snel mogelijk moet oppakken! Ik geef hier tips over het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf.

Promoot je showroom via Google Ads

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Hierin kun je advertenties creëren en inzetten om jouw showroom te promoten. Google Ads kent vele soorten campagnes, maar één van de interessante opties is om gebruik te maken van een lokale campagne. Lokale campagnes maken gebruik van Google advertenties om klanten naar je showroom te brengen. Met lokale campagnes kun je het proces stroomlijnen, waardoor het eenvoudiger wordt de showroom te promoten via verschillende Google diensten, waaronder Google Zoeken, Google Maps of YouTube. Voeg een aantal regels tekst, een bod, een aantal items toe en de rest wordt geoptimaliseerd om gebruikers te vinden.

Nooit eerder met Google Ads gewerkt? Laat dit je niet intimideren. Lokale campagnes zijn gericht op eenvoud en het behalen van offline doelen. Aan de hand van de informatie en bestanden die je Google geeft wordt de campagne op basis van machine-learningtechnologie geoptimaliseerd. Het resultaat is erop gericht winkelbezoeken te maximaliseren en de winkellocaties te promoten. Een belangrijk onderdeel hiervan is de koppeling met Google Mijn Bedrijf. Dus zorg dat je deze hebt aangemaakt en geoptimaliseerd.

Wil je een lokale campagne aanmaken? Google legt zelf uit hoe je dit doet.

Promoot je showroom via Google Maps

Een veelgebruikte service van Google is de kaartendienst Google Maps. Wist je dat je jouw showroom ook hierin kan promoten? De belangrijke eigenschappen van Google Maps zijn onder andere:

  • De zoekopdrachten zijn altijd lokaal. De gebruiker is altijd op zoek naar iets op basis van locatie. Ongeacht of de gebruiker zich bevindt in de regio van de zoekresultaten.
  • Google Maps biedt directe call-to-actions. Zodra de gebruiker een zoekresultaat ziet in Google Maps kan die verschillende acties ondernemen. Naast een bezoek aan de website kan de gebruiker met één druk op de knop navigeren naar het zoekresultaat.
  • Google Maps resultaten worden automatisch vertoond in de normale zoekresultaten van Google.

Wij hebben eerder een blog geschreven waarin volledig wordt uitgelegd hoe je dit doet.

Promoot je showroom via Facebook

Door middel van Facebook kan je ervoor zorgen dat mensen in je buurt je showroom opmerken. Hierbij is het dus belangrijk dat de showroom makkelijk te vinden is, zowel online als offline. Ontwikkel je aanwezigheid met een Facebookpagina. Zorg dat je winkeladres, openingstijden en de beste manieren om je te bereiken up-to-date zijn, zodat mensen je winkel kunnen bezoeken en contact met je kunnen opnemen.

Als je dit hebt gedaan kun je gaan adverteren op Facebook. Met de advertentiedoelstelling ‘Winkelverkeer’ kun je mensen in de buurt van je winkel bereiken. Een mooie functie hiervan is de dynamische lokalisatie. Hierbij worden de advertenties, kaarten en call-to-actions automatisch getoond aan mensen op basis van hun nabijheid ten opzichte van de showroom.

Je kan bijvoorbeeld een advertentie aanmaken waarin je de showroom laat zien aan de hand van hoge kwaliteit afbeeldingen. Hieraan voeg je een activerend stuk tekst waarin je de bezoeker leidt richting de een landingspagina op jouw website. Deze landingspagina moet vervolgens geoptimaliseerd zijn om klanten te bemoedigen een bezoek te brengen aan de showroom.

Promoot je showroom via Pinterest

Pinterest is het kanaal om je showroom onder de aandacht te brengen. Veel mensen bevinden zich nog in de oriëntatiefase en zijn op zoek naar verschillende nieuwe ideeën. Pinterest is een ideaal kanaal voor showrooms die zich bevinden in bijvoorbeeld interieur, huis decoratie of tuinbouw. Verkoop je bijvoorbeeld tuinstenen? Dan zou je gesponsorde pins kunnen aanmaken met foto’s van opgeleverde projecten targeten op een bepaald gebied rondom je showroom. Bij Pinterest geldt hoe ‘’mooier’’ de foto’s, des te beter deze scoren.

Pinterest is een kanaal dat nog redelijk weinig wordt gebruikt door bedrijven, dus de kliks zijn over het algemeen goedkoper dan in Google Ads. Stel dat een gebruiker klikt op jouw advertentie, dan zou een mooie opvolging zijn dat deze bezoeker wordt geleid van de foto op Pinterest naar bijvoorbeeld een brochure-aanvraag.

Conclusie

Zoals er meerdere wegen naar Rome leiden, leiden ook meerdere wegen naar jouw showroom. Weet je niet precies waar je moet beginnen? Pak dan in ieder geval Google Mijn Bedrijf op om vervolgens te gaan kijken welke middelen je verder inzet. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om jouw doelgroep aan te spreken en te activeren. Wat dacht je van marketing automation? Waarbij je door middel van geautomatiseerde processen de doelgroep activeert om verschillende acties te verrichten. Of diverse optimalisaties om jouw bedrijf online op te laten vallen door middel van zoekmachine optimalisatie en creatieve social media content.

Wat nu?

Ben je geïnspireerd geraakt? Deel dit artikel met een collega! Download vervolgens hieronder ons gratis e-book speciaal voor showrooms vol met handige online marketingtips. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *