Grote nieuwssites openen deuren voor kleinere adverteerders

8 maart, 2010

Bij wijze van hoge uitzondering plaats ik hieronder een persbericht door. Enerzijds omdat ik het erg interessant vindt, en anderzijds omdat ik vandaag helaas geen tijd heb om een uitgebreid artikel te schrijven.

Adverteren bij een nieuwsbericht naar keuze

Amsterdam, 8 maart 2010 - Het Amsterdamse mediabedrijf Next2news lanceert vandaag een unieke advertentiedienst in samenwerking met zes online uitgevers waaronder de Volkskrant, de Telegraaf en NRC Handelsblad. Met de dienst kunnen ondernemers binnen enkele minuten een advertentie plaatsen bij een zelf gekozen nieuwsbericht. Next2news is wereldwijd het eerste bedrijf dat deze dienst aanbiedt.

MKB

Het midden- en kleinbedrijf in Nederland vormt met ruim 600.000 bedrijven de motor van de economie. Deze bedrijven, variërend van ZZP'ers tot organisaties met enkele honderden personeelsleden, gebruiken het internet in toenemende mate voor het werven van nieuwe klanten. Justin Sandee, Sales Director Online bij de Persgroep: "Onze sites richten zich op grote adverteerders, maar we zien ook mogelijkheden voor het MKB. Met de self-service oplossing Next2news kan iedereen nu adverteren bij een zelf gekozen nieuwsbericht op Volkskrant.nl."

Concept

Hoe werkt het? Sander Koppelaar, directeur Next2news, legt uit: "Wanneer je bij een van de deelnemende websites of via het zoeksysteem van Next2news een relevant bericht tegenkomt, kun je het direct claimen. Je maakt een advertentie aan en kiest hoe lang hij wordt weergegeven." Ook Han-Menno Depeweg, Uitgever van NRC.nl, is enthousiast: "De advertentie is direct zichtbaar voor alle lezers van het bericht op NRC.nl. De adverteerder heeft volledige controle en doordat deze de advertentie bij relevantie nieuwsberichten plaatst, wordt het voor onze bezoekers ook interessanter."

Groei

De deelnemende websites op dit moment zijn Telegraaf.nl, Volkskrant.nl, NRC.nl, Nieuwslog.nl, Managementsite.nl en Hyped.nl. Deze lijst zal verder worden uitgebreid. Sander Koppelaar, directeur Next2news: "Next2news streeft naar een breed aanbod. We krijgen veel aanvragen van nieuwssites, online vakbladen en niche-sites die zoeken naar nieuwe bronnen van inkomsten. Zij zien, net als wij, veel mogelijkheden in het bedienen van kleinere adverteerders. Uit de aanvragen maken we een selectie die zal worden toegevoegd aan het aanbod van Next2news."

Karel's mening

Persoonlijk denk ik dat dit best wel eens kan aanslaan. Het concept ziet er eenvoudig uit en de prijzen lijken mij ook goed mee te vallen. Enig punt van aandacht lijkt me nog wel de transparantie ten opzichte van het aantal (verwachte) vertoningen van een artikel. Maar over het algemeen ben ik hier positief over en ben ik erg benieuwd hoe het een en ander gaat verlopen. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de uitgevers hier ontzettend blij mee zijn :-).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik kwam het ook toevallig vanochtend tegen, blijkt dat het vandaag gelanceerd is.
    Het ziet er zeker interessant uit en biedt voor beide partijen een voordeel.
    Twee puntjes:
    1: Als niemand koopt, dan lijkt het erop dat er lege blokken achter blijven.
    2: Het verwachte aantal weergaves inderdaad.
    Maar zeker potentie!

    1. Wiegers reactie op punt 1 is juist. Wanneer er geen advertentie vanuit Next2news geplaatst is bij een bepaald bericht, wordt teruggevallen op het bestaande advertentiesysteem. Wij kunnen het normale systeem als het ware overrulen, welk systeem dat dan ook is.
      Over het weergeven van het verwachte aantal weergaves gaan we nadenken, goede tip.

  2. Als ik het goed begrijp wordt je advertentie pas getoond als je een nieuwsbericht hebt uitgekozen.
    Is het dan niet zo dat een nieuwsbericht al eventjes online staat voordat je advertentie wordt getoond? En dus waarschijnlijk al een groot aantal bezoekers heeft misgelopen?

    1. Het heeft inderdaad al eventjes online gestaan, dus hoe sneller je reageert, hoe beter.
      Om de prijsstelling eerlijk te houden wordt een nieuwsbericht goedkoper wordt naarmate het ouder is. Gedurende de eerste dag zie je de prijs elk uur veranderen en gedurende de eerste week verandert de prijs nog elke dag.

  3. Kan zeker interessant zijn, ook voor de uitgevers. Nu worden er vaak AdSense blokken geplaatst... met een ultra-lage CTR en vaak ongepast...
    ...ik kan me nog herinneren uit mijn effeweg.nl tijdperk dat ik alle nieuwssites heb verwijderd voor weergave: een busongeluk, daar wil je als bustouroperator niet bij staan. Dit kon wel eens een aardige opzet zijn, maar vergt wel snelheid van de adverteerder.
    In potentie geloof ik er wel in, de praktijk heeft echter nog heeeel veel uit te wijzen.

  4. Hey Karel,
    ik waardeer het wel dat je dit persbericht plaatst. Deze gasten zijn goed bezig en spelen in op de angst (bij uitgevers) om te weinig online te verdienen. Om ze te belonen heb ik een maandje geleden een advertentie bij ze geplaatst.
    Gerrit

    1. Inderdaad. met Next2news kan per Nieuwsbericht maar 1 advertentie worden geplaatst.
      Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er nog een andere advertentie op de pagina wordt weergegeven. Die staan dan niet specifiek bij dat artikel, maar dat zijn de adverteerders die grote campagnes draaien over vaak meerdere sites.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *