Google past weergave zoekresultaten aan

Karel
8/5/2010
Nieuws
X
min leestijd
Karel
8/5/2010
Nieuws
X
min leestijd

Al sinds eind maart wordt er druk gespeculeerd over de nieuwe weergaven van Google zoekresultaten. Op 6 mei was het zover, althans: toen was de nieuwe look and feel bij mij voor het eerst zichtbaar. In deze korte blogpost een overzichtje van wat er is veranderd.

Toetsenbord

Eén van de wijzigingen is de toevoeging van het toetsenbord naast de zoekbalk. Wanneer je erop klikt, zie je dat een QWERTY toetsenbord wordt geopend. Het doel hiervan ontgaat me persoonlijk. In eerste instantie dacht ik aan mobiele toepassingen, maar alle 'touchscreen' telefoons zijn ook gewoon met een eigen toetsenbord uitgerust. Wellicht dat deze wijziging in andere talen meer nut heeft.

google-zoeken

Type resultaat

Wel een mooie functie is het filteren van de zoekopdrachten. In principe is de functionaliteit niet verander, alleen de weergave is anders. Het zoeken in video's, kaarten, nieuws of afbeeldingen is naast de oude vertrouwde vermelding bovenaan de zoekpagina ook links opgenomen. Hier wordt nu echter iets meer gevisualiseerd.

Tijdfilter

Wel een leuke functie is het tijdfilter. Eerlijk gezegd weet ik niet of die al op de oude manier van zoeken zichtbaar was. Wanneer je bijvoorbeeld op nieuws of gebeurtenissen in een bepaalde periode zoekt, kan dit een handige functie zijn. Je hebt de keuze uit iedere gewenste periode door gebruik te maken van functie 'aangepaste periode'. Er zijn ook een aantal voorgeselecteerde opties beschikbaar die per categorie kunnen variëren. Zo is de 'kortste' periode bij Blogs 10 minuten, terwijl dit bij 'alles' meest recent is, waarna de optie 'afgelopen 24 uur' volgt.

Logo

Wat velen met mij ook op zal zijn gevallen is het logo. Het Google logo heeft een kleine restyle ondergaan en oogt iets frisser. Sinds 1999 is er niets aan het logo veranderd, tot nu toe. Het gaat echter maar om hele kleine veranderingen. De kleuren zijn iets lichter, er is minder gebruik gemaakt van schaduw en de trademark ™ notificatie is weggehaald.

Subopties

Een wat meer ingrijpende verandering is dat er subopties zijn toegevoegd. Zo kun je, wanneer je zoekt op boeken, aangeven welk type document je wilt doorzoeken. Daarbij worden boeken en tijdschriften als optie gegeven. De wijzigingen zitten voornamelijk in kleine details dus.

Wijzigingen samengevat

De moraal van het verhaal is eigenlijk dat Google meer focus legt op gecategoriseerd zoeken. Binnen een aantal van deze categorieën zie je meer visuele zoekresultaten, zoals bij boeken en video's.

Mijn mening

Voor wie er in geïnteresseerd is"¦ Het was wel even wennen. Ik weet niet exact hoe lang de oude look & feel gediend heeft, maar lang genoeg om er aan te wennen. Deze nieuwe uitstraling deed me eerlijk gezegd een beetje denken aan Zoeken.nl, die zoiets meer dan 5 jaar geleden al eens probeerde. De wijzigingen op zich vind ik niet echt schokkend. Wel zal wijziging een wereld open doen gaan voor de 'basisgebruiker' die verder weinig op heeft met internet. Al met al vind ik de wijzigingen niet echt schokkend en niet zoveel meerwaarde toevoegen. Maar misschien is het ook een kwestie van wennen en wat meer op ontdekkingsreis door deze nieuwe uitstraling.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier