Google past weergave zoekresultaten aan

Al sinds eind maart wordt er druk gespeculeerd over de nieuwe weergaven van Google zoekresultaten. Op 6 mei was het zover, althans: toen was de nieuwe look and feel bij mij voor het eerst zichtbaar. In deze korte blogpost een overzichtje van wat er is veranderd.

Toetsenbord

Eén van de wijzigingen is de toevoeging van het toetsenbord naast de zoekbalk. Wanneer je erop klikt, zie je dat een QWERTY toetsenbord wordt geopend. Het doel hiervan ontgaat me persoonlijk. In eerste instantie dacht ik aan mobiele toepassingen, maar alle 'touchscreen' telefoons zijn ook gewoon met een eigen toetsenbord uitgerust. Wellicht dat deze wijziging in andere talen meer nut heeft.
google-zoeken

Type resultaat

Wel een mooie functie is het filteren van de zoekopdrachten. In principe is de functionaliteit niet verander, alleen de weergave is anders. Het zoeken in video's, kaarten, nieuws of afbeeldingen is naast de oude vertrouwde vermelding bovenaan de zoekpagina ook links opgenomen. Hier wordt nu echter iets meer gevisualiseerd.

Tijdfilter

Wel een leuke functie is het tijdfilter. Eerlijk gezegd weet ik niet of die al op de oude manier van zoeken zichtbaar was. Wanneer je bijvoorbeeld op nieuws of gebeurtenissen in een bepaalde periode zoekt, kan dit een handige functie zijn. Je hebt de keuze uit iedere gewenste periode door gebruik te maken van functie 'aangepaste periode'. Er zijn ook een aantal voorgeselecteerde opties beschikbaar die per categorie kunnen variëren. Zo is de 'kortste' periode bij Blogs 10 minuten, terwijl dit bij 'alles' meest recent is, waarna de optie 'afgelopen 24 uur' volgt.

Wat velen met mij ook op zal zijn gevallen is het logo. Het Google logo heeft een kleine restyle ondergaan en oogt iets frisser. Sinds 1999 is er niets aan het logo veranderd, tot nu toe. Het gaat echter maar om hele kleine veranderingen. De kleuren zijn iets lichter, er is minder gebruik gemaakt van schaduw en de trademark ™ notificatie is weggehaald.

Subopties

Een wat meer ingrijpende verandering is dat er subopties zijn toegevoegd. Zo kun je, wanneer je zoekt op boeken, aangeven welk type document je wilt doorzoeken. Daarbij worden boeken en tijdschriften als optie gegeven. De wijzigingen zitten voornamelijk in kleine details dus.

Wijzigingen samengevat

De moraal van het verhaal is eigenlijk dat Google meer focus legt op gecategoriseerd zoeken. Binnen een aantal van deze categorieën zie je meer visuele zoekresultaten, zoals bij boeken en video's.

Mijn mening

Voor wie er in geïnteresseerd is"¦ Het was wel even wennen. Ik weet niet exact hoe lang de oude look & feel gediend heeft, maar lang genoeg om er aan te wennen. Deze nieuwe uitstraling deed me eerlijk gezegd een beetje denken aan Zoeken.nl, die zoiets meer dan 5 jaar geleden al eens probeerde. De wijzigingen op zich vind ik niet echt schokkend. Wel zal wijziging een wereld open doen gaan voor de 'basisgebruiker' die verder weinig op heeft met internet. Al met al vind ik de wijzigingen niet echt schokkend en niet zoveel meerwaarde toevoegen. Maar misschien is het ook een kwestie van wennen en wat meer op ontdekkingsreis door deze nieuwe uitstraling.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Super strak! Had de nieuwe UI al eerder gezien, maar sinds kort is deze helemaal doorgevoerd.
    Het toetsenbordje werd al eerder in andere talen toegevoegd en is nu ook standaard in ieder Google domein terug te vinden. Wel handig natuurlijk voor bijvoorbeeld een ringel-s en dergelijke.

  2. Had het gevoel dat ik dit een tijdje geleden ook al had gezien. Weekje daarna heb ik de oude versie weer gehad (zo leek het).
    Nu ook de nieuwe, met links in het scherm inderdaad de categorieen. Vind het lekker werken zo en sta weer met open ogen te kijken hoe simpel je iets kunt veranderen waardoor het gewoon weer beter wordt.

  3. Die tijdsfunctie is heel handig, maar wat ik erg mis is het feit dat de zoekmachine nu niet meer toont of de zoekresultaten gepersonaliseerd zijn. Vroeger zag je dit aan de melding "aanpassingen weergeven" bovenaan rechts, maar dat is nu verleden tijd. Erg jammer, ik hoop dat ze dit in de toekomst zullen herimplementeren!

  4. Ik vraag me af of het niet ten koste gaat van de bovenste betaalde zoekresultaten. Die sprongen toch meer in het oog toen daar links nog niets naast stond. Verder weinig bijzonders.

  5. Het is nu iets minder rustig geworden, wat altijd zo goed was aan google.. Maar aan de andere kant wordt het zoeken nu wel wat makkelijker gemaakt.. Nu uit gaan zoeken hoe we met deze nieuwe layout als SEOers ons voordeel mee kunnen gaan doen 🙂

  6. Toetsenbord naast de zoekbar voorkomt ook dat een keylogger je wachtwoord oppikt.
    Verder strakke look, alleen zou de balk die nu links verschijnt optioneel mogen zijn van mij 🙂

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top