Boek recensie: Handboek SEO

Erik-Jan Bulthuis, van Netters, vroeg mij om een recensie te schrijven van zijn onlangs verschenen boek genaamd: Handboek SEO - resultaatgerichte zoekmachineoptimalisatie (klik hier om te bestellen aff.). Uiteraard heeft hij mij hiervoor een recensie-exemplaar gestuurd.

Hierbij volgt dus mijn recensie over het zoekmachine optimalisatie boek wat door jongens van OnetoMarket is geschreven. Mijn conclusie kan ik alvast verklappen, het is een top boek geworden!

Algemeen
Mijn algemene mening over het boek is dat iedere online ondernemer die bezig is met zoekmachine optimalisatie dit boek zeker in zijn bibliotheek moet hebben staan. Het is helder geschreven, staat boordevol tips, en ordent alle informatie met betrekking tot zoekmachine optimalisatie in een mooi boek. Een absolute aanrader!

Over de inhoud
Over de inhoud kan ik kort maar krachtig zijn. Praktisch alle facetten van zoekmachine optimalisatie worden behandeld. Elk facet wordt voldoende uitgelicht en besproken. Zaken die onder andere in het boek aan bod komen zijn: wat is zoekmachine optimalisatie, sitestructuur, zoekwoorden bepalen, de inhoud van een webpagina (on page optimalisatie) en linkbuilding (off page optimalisatie).

Enig minpuntje is dat het onderdeel webanalytics in mijn ogen iets wat onderbelicht blijft. Toch is dit wel begrijpelijk omdat webanalytics een hele eigen tak van sport is. Dit is dus niet zomaar in een boek over zoekmachine optimalisatie te behandelen.

Conclusie
Erik-Jan, Nina, Ramon, Gjalt en Arjan proficiat met dit uitstekende handboek over zoekmachine optimalisatie! Jullie hebben in mijn ogen een standaard geschreven voor (online) ondernemers die zelf met zoekmachine optimalisatie aan de slag willen!

Ik zeg, Handboek SEO, nu lezen!

Bestel hier het boek voor 24,95 euri! (aff.)

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. @Karel: Tnx voor de lieve woorden 🙂 Je recensie is zo positief dat ik niet eens zeg dat er een linkje naar http://www.onetomarket.nl/boek mist 🙂

    Je punt over webanalytics snap ik, maar je geeft zelf al de verklaring voor het één en ander. Ik zou zelf nog 2 hoofdstukken over content willen schrijven, 3 hoofdstukken over andere online marketingmethoden en nog 4 hoofdstukken met cases. Maar ja, dan is het boek inmiddels 3 keer zo dik...

  2. Dit is toevallig 🙂 ik heb dit boek sinds vrijdag binnen, helder boek en leest nog lekker weg ook.

    En even een reactie op "KLopt het dat dit boek vooral bedoeld is voor de beginnende seo-er?"
    Mijn antwoord: Nee, ook gevorderde SEO-ers kunnen hier wat aan hebben.

    Oftewel: Auteurs, driewerf chapeau !

  3. @ Online succes
    Uhm, geloof dat je niet helemaal weet waar je op reageert, en het boek heb je volgens mij al helemaal niet gelezen...

    Daarin staat bijvoorbeeld dat je eerst moet onderzoeken welke zoekwoorden converteren.

  4. @Karel, goede review. Heb hem net besteld, vooral omdat het een Nederlands boek is en onetomarket weet volgens mij wel waar ze het over hebben.

    Ben overigens een grote fan van "Search Engine Marketing, Inc" van Mike Moran en Bill Hunt. Echt een mega boek! Ik hou wel van lezen 🙂

    @Online Succes. Uiteraard gaat het om conversie en verkeer van hoge kwaliteit. Maar als je dat wilt bewerkstelligen dan is een goede SEO strategie toch echt onmisbaar. SEO, SEA, Web Analytics zijn sowieso allemaal in elkaar verweven.

  5. Een koe is een dier maar een dier is niet automatisch een koe.

    Ik kan me best voorstellen dat 50% van het resultaat van een website uit de zoekmachines komt. Organische bezoekersbronnen zijn in beginsel gratis en kunnen tot een hoge marge leiden.

    Je kan het echter niet omdraaien. Alleen omdat je goed bent in SEO heb je nog geen succesvolle online business.

  6. Als 100 bezoekers niks kopen. Waarom zouden 1000 dat dan wel doen. Gelukstreffers of gelukzoekers ? SEO, zoekmachine optimalisatie wordt volgens mij zwaar overschat en door de meeste bedrijven niet op de juiste manier gebruikt.

  7. Karel,

    Ik heb niks tegen het boek. Integendeel ik reageer op de reactie die jij op het boek geeft. Je geeft zelf aan dat er voor analytics weining ruimte is. In mijn optiek moet je daar juist mee beginnen. Ik heb net ook een andere post gedaan en gerefereerd naar meten is weten.

    Erik :

    Als 100 bezoekers al goed converteren stel je voor hoe dat dan gaat met 1000.

    Als ja.. SEO - Zoekmachine optimalisatie is 1 van de circa 50 beschikbare specialismen en volgens de Internet media misschien wel goed voor 50% van het resultaat van je website. Dit laatste zie ik toch echt anders.
    Waar zijn al die internet miljonairs in Nederland als het zo makkelijk zou zijn.

  8. SEO is een middel , geen doel. Er zijn mensen die hun boterham online verdienen zonder aan seo te doen (en nooit bezorgd zijn of ze ergens zijn te vinden in de serps) en er zijn anderen die er volledig afhankelijk van zijn..

    Een mens moet ergens beginnen en dan is een goede NL handleiding altijd welkom 😮

    Dave

  9. Ik heb het boek enige tijd geleden al gelezen t.m. H10. Ook heb ik de vorige en de huidige druk van "Zoekmachinemarketing" van Keesjan Deelstra gelezen.

    Mijn eerste indruk van SEO was:
    "voor beginners".

    Maar nu, n.a.v. dit artikel, heb ik de conclusies nog eens gelezen (en sommige pagina's) en is mijn conclusie veranderd in:
    "Duidelijk boek en heel praktisch".

    Mijn tip is:
    "Lees eerst SEO" en vervolgens, als je de smaak te pakken hebt, "Zoekmachinemarketing"

  10. Ben ik echt de enige die niet zo positief is? De tabellen zijn slecht leesbaar doordat het zwart-wit gedrukt is. Hoe kan ik 8 soorten grijs onderscheiden in de tabellen? Het leest niet lekker weg naar mijn mening MAAR... er staat absoluut veel informatie in die nuttig is. Ik ben nu halverwege en de interesse is duidelijk gewekt. Ik leer veel door het lezen van dit boek maar heb niet het hosanna gevoel van andere lezers

  11. Beste lezer,

    Het handboek SEO is een fantastisch boek en ik heb er veel aan in de praktijk! Ik heb een internetbedrijf dat zich mede ook richt op SEO.

    Ik zeg lezen dit boek!

    Groetjes,

    Marlon Barth

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top