Zoekmachine optimalisatie verkeer en webanalytics

De meeste online ondernemers zijn vaak druk bezig met zoekmachine optimalisatie. De kans is groot dat er dagelijks, of zelfs meerdere keren per dag, naar de webstatistieken wordt gekeken hoeveel verkeer dit nu oplevert.
Maar zijn die statistieken wel helemaal eerlijk? Wanneer je de overall lijst neemt van binnenkomende zoekopdrachten, en het verkeer wat daar mee gepaard gaat, dan is dat in mijn ogen geen representatieve lijst.

Zoekopdrachten die weinig met zoekmachine optimalisatie te maken hebben

Wanneer ik deze blog, en de bijbehorende statistieken, als voorbeeld neem dan heb ik over de afgelopen maanden de volgende 25 "belangrijkste" zoekwoorden volgens Google Analytics:

In de bovenstaande lijst staan een aantal zoekwoorden die de lijst "verstoren". Woorden die voor wat betreft de zoekmachine optimalisatie niet in deze lijst thuishoren. Ik heb het hier over de woorden met mijn naam: "Karel geenen" en "karelgeenen". Dit zijn namelijk mensen die direct op zoek zijn naar mijn website (of mij als persoon).
Aangezien ik al lang op de eerste plaats sta voor deze zoekwoorden richten we ons uiteraard niet meer op de optimalisatie voor deze zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn eerder merkgericht / website gericht. Maar er zijn nog een aantal meer zoekopdrachten die je kunt filteren (het filteren laat ik verderop zien in een video).

Welke zoekopdrachten filteren?

Zoals gezegd zijn er een aantal soorten zoekopdrachten die je beter kunt filteren in de lijst, denk hierbij aan:

  • Merknamen (bijvoorbeeld: Nike, Rabobank of zoals in het bovenstaande voorbeeld "Karel Geenen");
  • Website-adressen (bijvoorbeeld: www.nike.com, rabobank.nl, karelgeenen.nl)

Uiteraard zijn er nog zoekopdrachten die geen directe relatie hebben met zoekmachine optimalisatie. Mijn advies is om je eigen statistieken eens te bekijken en te bepalen of dat er zoekopdrachten tussen staan die je liever niet in je lijst hebt.

Video: Hoe zoekopdrachten filteren?

Het filteren van deze zoekopdrachten is zeer eenvoudig wanneer je gebruik maakt van Google Analytics. We kunnen dan namelijk segmenten aanmaken waarin we dergelijke zoekwoorden filteren.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi Karl,
    Wanneer je bovenstaande lijst niet als afbeelding maar als tekst op je site publiceert dan is deze pagina beter scrollbaar voor zoekmachines en dus beter vindbaar voor de onderwerpen waar jij over schrijft.
    Nadat ik bovenstaande alinea geschreven had bedacht ik me dat je de afbeelding wellicht had voorbereid voor 'Universal search' maar aangezien de metatags bij de afbeelding ontbreken kan dat het ook niet zijn.
    Heb ik nu een lek bij de loodgieter gevonden of zie jij dit anders 🙂

  2. Karel, leuke video, en ik zie het voordeel van een segment!
    Je kan natuurlijk ook zoekwoorden uitsluiten in het rapport "zoekwoorden" zelf. Gaat wat sneller, maar kan je niet bewaren. Iets beter geschikt dus voor als je snel wat verschillende woorden wilt testen.
    Je kan natuurlijk beter een segment maken als je vaker dit specifieke rapport wilt bekijken.

  3. Karel,..
    Wat me opvalt, aan de hand van Jim van Iperen`s comment is dat de video gewoon op deze site draait terwijl die toch van youtube komt.
    Enige tijd geleden heb ik geprobeerd om een paar youtube videotjes te rippen om ze ergens op een site te plaatsen. Echter alle tooltjes die daarvoor beschikbaar zijn werkten niet meer vanwege een (begrijpelijke) wijziging bij youtube.
    Weet jij of iemand anders of dit nog ergens mee kan? of is dit definitief verleden tijd?

  4. Zoekwoorden uitschakelen is idd ook een optie.
    Ik snap alleen niet zo goed waarom deze zoekwoorden de lijst verstoren? Als je naar de 50 belangrijkste gaat kijken dan komen de overige toch ook in beeld?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top