Maandelijkse “saaie” maar noodzakelijke taken van een online marketeer

door | 7 augustus 2018 | Internet Marketing

Als online marketeer heb je vaak een breed spectrum aan verschillende taken. We kunnen ons misschien zelfs wel afvragen of de functie online marketeer √ľberhaupt wel bestaat met de vele specialisaties, maar dat is voer voor een ander artikel.

Binnen je werkzaamheden als online marketeer zijn er een aantal taken die maandelijks terugkomen en vaak wat minder spannend van aard zijn. Maar ze zijn wel ontzettend belangrijk. Want als je de onderstaande “saaie” taken negeert kun je wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan.

Dit zijn de 8 maandelijkse “saaie” maar noodzakelijke taken voor online marketeers

Ons advies is om de onderstaande taken minimaal eens per maand uit te voeren.

#1 Software + beveiliging controleren

Beschrijving: Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat al je (online) software up to date is. Wanneer dit namelijk niet het geval is loop je een groot risico (website kan gehackt worden, computer kan gehackt worden).

De schade hiervan kan enorm zijn. Denk bijvoorbeeld aan een website die een paar dagen offline is. Of klantgegevens die van je PC worden gestolen (denk hierbij ook aan de recente wetgeving en zorg dat je compliant bent met je eigen voorwaarden).

Deze taak kun je eventueel ook uitbesteden aan je webbouwer, maar zorg er dan wel voor dat je dit controleert.

Een andere belangrijke tip: wijzig je wachtwoord! Bij ons in het bedrijf is het bijvoorbeeld policy om maandelijks het wachtwoord te wijzigen. Verder maken we voor onze Google accounts ook gebruik van 2-stap verificatie.

#2 Controleren of website werkt

Beschrijving: Het is belangrijk om te controleren of dat alle vitale delen van de website nog werken zoals ze horen te werken. Het internet evolueert namelijk ontzettend snel. Zo ook websites en niet vergeten de browsers.

Regelmatig kom ik zowel bij klanten als bij eigen websites/projecten “fouten” op de website tegen. Vaak simpele fouten die over het hoofd worden gezien. Soms zijn het fouten waardoor men bijvoorbeeld niet kan bestellen of bepaalde functies op een website niet werken. Deze foutjes sluipen er meestal in tijdens de vele aanpassingen die we als webmaster doen.

Dergelijke fouten gaan ten koste van de conversie en uiteindelijk de winst. Denk daarbij aan de volgende tips/onderdelen:

  • Zorg dat je de toptaken van een website zeker controleert. Bij een webwinkel is dit bijvoorbeeld het bestelproces.
  • Test uitvoerig: dus bijvoorbeeld de verschillende betalingsmethodes. En test zeker de verschillende browsers!
  • Vergeet het contactformulier niet.

#3 Backup maken

Beschrijving: In deze lijst met taken staat het maken van een Backup op maandelijks, maar het kan zeker geen kwaad om dit wekelijks of zelfs dagelijks te doen. In de praktijk ligt dit overigens vaak bij je webbouwer. Mijn advies is dan ook om dit eens te bespreken met hen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zeker wanneer je een “actieve” website hebt (webshop, veel nieuwe content) raad ik aan om de backup dagelijks te laten draaien.

#4 404 fouten controleren + oplossen

Beschrijving: 404 fouten (pagina niet gevonden) wil je liever niet op je website hebben. Controleer daarom met bijvoorbeeld Google Analytics welke 404 fouten er zich de afgelopen maand hebben voorgedaan en los deze op door ze eventueel te redirecten.

#5 Advies Google Search Console opvolgen

Beschrijving: Minimaal eens per maand moet je Google Search Console controleren en eventueel verbeteringen doorvoeren.

Bij het controleren van de Google Search Console is het belangrijk dat je minstens de volgende zaken bekijkt:

  • Berichten van Google (zeer belangrijk!)
  • Crawlfouten
  • HTML-verbeteringen

#6 Websitesnelheid controleren

Beschrijving: Wanneer je een dynamische website hebt en regelmatig nieuwe dingen toevoegt is het belangrijk om een vinger aan de pols te houden qua snelheid. Je wil namelijk niet dat je website steeds langzamer wordt.

Mijn advies is om dit minimaal eens per maand te controleren. Dit kan bijvoorbeeld met deze tool van Google, al prefereer ik zelf deze tool van GTMetrix.

#7 Mobielvriendelijkheid

Beschrijving: Sinds dit jaar hanteert Google de Mobile First Index. Dit betekent dus ook dat je website er op mobiele devices goed moet werken. Ook hier is mijn advies om dit minimaal eens per maand te testen met deze tool van Google. Vergeet ook niet om alle soorten pagina’s mee te nemen, dus bijvoorbeeld productpagina’s, bestelpagina’s, homepage, contactpagina etc.

#8 Uptime website controleren

Beschrijving: Uiteraard is het zeer belangrijk dat je website online is. Oftewel, dat de server waar hij op draait ook werkt. Het is belangrijk om dit constant te monitoren en meteen op de hoogte te worden gebracht als hij offline is.

Tevens is dit een goed moment om de afgelopen 30 dagen eens te controleren. Ben je te vaak offline? Spreek er dan zeker je webhoster over aan! Een goede tool om de uptime te controleren van je website is Pingdom.com.

Je mag 1 website gratis controleren en je ontvangt automatisch een mailtje als je website offline is. Tevens hebben ze goede maandrapporten (die je eventueel ook naar je webhoster kunt sturen).

Mis jij nog “saaie” maar belangrijke taken?

Ik ben erg benieuwd of er misschien nog taken zijn die je mist in dit rijtje. Ik lees ze dan graag terug in de reacties hieronder!

 

 

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085-85050008.

2 Reacties

  1. Leendert

    Controleren of het verschil tussen het aantal verzonden pagina’s naar Google en het aantal ge√Įndexeerde pagina’s niet te groot wordt. Als het verschil te groot wordt is er stront aan de knikker en moet je uitzoeken waardoor dit komt.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *