Google Analytics beter begrijpen

Googel AnalyticsGoogle Analytics is een enorm krachtig program waar ontzettend veel data uit te halen is. Echter nog niet iedereen weet hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken. Op het internet zijn verschillende bronnen waar je deze informatie vandaan kunt halen.

In dit artikel geef ik wat voorbeelden een aantal van deze bronnen. Let op, dit is vrij moeilijke materie"¦

Filters instellen
Wanneer je Google Analytics hebt geïnstalleerd kun je allerlei data hierin terugvinden. Het probleem is echter dat de meeste data veel te ruim is. Het is namelijk veel verstandiger om per type bezoeker de aparte informatie te kunnen zien.

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de bezoekers die via een bepaalde website komen waar je adverteert of bezoekers die afkomstig zijn van Google Adwords.

Enkele voorbeelden van segmentatie zijn:

  • Alleen direct verkeer;
  • Alleen intern verkeer (binnen het bedrijf);
  • Alleen nieuwe bezoekers;
  • Alleen terugkerende bezoekers;
  • Alleen bezoekers van de organische zoekresultaten;
  • Alleen bezoekers van de betalende zoekresultaten;
  • Alleen bezoekers afkomstig van andere websites;
  • Alleen Firefox gebruikers;
  • Alleen bezoekers afkomstig uit Nederland;
  • Enz.

Deze data is nu ook wel te bekijken binnen Analytics maar het probleem is dat je niet per segment kunt zien wat ze nu op de website doen.

Daarom is het verstandig om filters in te stellen. In het kort komt het hier op neer: Je maakt nieuwe websiteprofielen aan. Per profiel ga je dan een bepaald filter instellen. Wanneer je dan de rapporten van een dergelijk profiel gaat bekijken zie alleen de data van dat segment. Nu kun je dus per segment zien hoe lang ze bijvoorbeeld op de website zijn gebleven, welke pagina's ze hebben bezocht enz.

Onder andere Google heeft hier zelf een interessant artikel over geschreven. Hieronder vind je een aantal links die je zullen helpen bij het instellen van profielen en filters, succes!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik snap helaas nog steeds niet wat bij real time de oranje en groene bezoekers zijn bij 'belangrijkste locaties'. Er is geen enkele website die dit weet uit te leggen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top