Besteed jij voldoende aandacht aan Valentijnsdag? Vijf fijne tips :-)

Karel
7/2/2017
Content marketing
X
min leestijd
Karel
7/2/2017
Content marketing
X
min leestijd
valentijnsblog header

Nog een week en dan is het weer zover: Valentijnsdag. De dag waarop veel mensen hun geliefde verrassen met een cadeau. Een mooi moment ook om als bedrijf op in te spelen met mooie marketingcampagnes, acties en verrassende content. Ook een week van tevoren kun je nog inspelen op deze bijzondere dag! Ik geef je graag enkele tips, die je volgend jaar natuurlijk ook kunt gebruiken voor je aanloop naar Valentijnsdag 2018.

1. Pas je marketingplanning aan

Als het goed is bepaal je elk jaar jouw marketingplanning. Je maakt een overzicht van de marketingcampagnes die je wilt gaan voeren. Daarbij maak je ook een planning voor de start en duur van de campagne. Zo geef je handvatten aan je marketingplan en kun je beter aan je overall strategie werken.Voordat je je hele planning vaststelt, adviseer ik je om ook eens te kijken naar de trends. Ga hiervoor naar https://www.google.nl/trends/ en vul bovenin de zoekbalk het onderwerp of het zoekwoord in waar je meer over wilt weten. Hieronder zie je dat ik dit voor Valentijnsdag heb gedaan. Hierbij heb ik de tijdsspanne op de afgelopen 90 dagen gezet. Zo krijg ik een goed beeld van het moment waarop mensen zijn begonnen met zoeken naar dingen die te maken hebben met Valentijnsdag. Opvallend is dat mensen eigenlijk vlak na de jaarwisseling al beginnen met zoeken. Vanaf dit moment moet jouw marketing dus al inspelen op deze dag.

google trends valentijndsdag stats

Wist je trouwens dat Valentijnsdag het populairst is in Flevoland, en het minst leeft bij mensen uit Drenthe? Speel jij hier al op in met jouw campagnes?

2. Inspireer

In de weken voorafgaand aan Valentijnsdag zijn de meeste mensen op zoek naar een leuk cadeautje. Bied dus in deze weken voldoende ideeën aan je klanten aan. Richt je daarbij nog niet volledig op het binnenhalen van de bestellingen, maar geef je bezoekers de inspiratie die ze zoeken. Heb jij leuke en originele cadeautips, en weet je dit op de juiste manier te communiceren? Dan komen je bestellingen wel. Probeer in deze fase de volgende middelen eens uit:

  • Schrijf een blog met jouw cadeautips dit jaar en breng deze onder de aandacht via bijvoorbeeld social media en e-mail;
  • Plaats jouw cadeautips of best verkopende producten eens op de homepagina voor extra aandacht;
  • Geef de producten die volgens jouw geschikt voor Valentijnsdag een label met ‘Valentijnsdagtip’;
  • Maak een speciale Valentijnsdag productcategorie aan;
  • Overweeg een Valentijns-Hotline in het leven te roepen, waarbij je medewerkers tips geven aan je klanten.

Maak in deze fase ook een remarketinglijst aan van mensen die jouw tips bekijken. Zo kun je deze mensen opnieuw benaderen.

3. Bied last-minute korting

Ondanks het feit dat Valentijnsdag al begin januari aan populariteit wint, kopen veel mensen pas op het laatste moment een cadeautje. Trek deze mensen tijdens de laatste dagen over de streep met een speciale kortingsactie. Benadruk dat ze nog maar even de

korting valentijnsdag voorbeeld

tijd hebben voordat het Valentijnsdag is, en dat je last-minute kunt leveren. Kortom: help je klanten uit de brand.

4. Valentijnsdag draait niet alleen meer om geliefden

Niet alleen geliefden, maar ook vrienden en huisdieren krijgen op 14 februari steeds vaker een cadeautje. Focus je dus niet alleen op de liefdesrelatie, maar zie Valentijnsdag als een dag om een ander te verrassen. Wanneer je het op deze manier bekijkt, kan bijna iedere ondernemer inspelen op deze feestdag. Ook jij! Verras je klanten volgende week dus met een kleine attentie.

5. Creëer een belevenis

Verkoop je producten? Maak jouw product dan extra bijzonder. Bied bijvoorbeeld een speciale Valentijnsdag cadeauverpakking aan, of maak het voor je klanten mogelijk om een persoonlijke boodschap bij de bestelling te doen. Wanneer je deze boodschap handgeschreven bij de bestelling doet, geeft dat net iets extra’s. Onderzoek ook eens of het mogelijk is om in samenwerking met een ander bedrijf een product aan te bieden. Voor een bloemenwinkel is het bijvoorbeeld interessant om te kijken of je bij aankoop van een bos bloemen een kortingsbon aan kunt bieden voor een etentje bij een restaurant in de buurt.

Kortom:

Ga direct aan de slag en maak voor al je klanten een feestje van Valentijnsdag. Verras je klanten met jouw mooie producten, diensten of een kleine attentie. Dat is waar het allemaal om draait volgende week. Nog 1 ding: heb jij tips? Laat ze mij dan hieronder weten. Verras me.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier