Youtube Marketing: profiteer van toppers

Video marketing is helemaal hot in 2009. Het is persoonlijk en kan veel bezoekers naar je website opleveren.

Zoekgedrag in Youtube.

Youtube is in oktober 2006 overgenomen door Google. Toch kan je het gedrag van bezoekers op Youtube totaal niet vergelijken met bezoekers op Google.

Bezoekers van Google vullen een zoekterm in en wanneer niet het gewenste resultaat op de 1e pagina verschijnt dan vullen ze weer een andere zoekterm in totdat ze een website vinden die voldoet aan hun eisen.

Wat overeenkomt met Google is dat bezoekers in Youtube beginnen met een zoekopdracht. Dit vullen ze echter maar eenmalig in en surfen daarna verder via de video's die verschijnen aan het einde van een video.

im-google-1

Of via de "Gerelateerde video's":

gerelateerde-videos-internet-marketing

Wanneer jij met jou video dus op het einde verschijnt of in de "Gerelateerde video's" dan zul je bezoekers van deze succesvolle video afsnoepen.

Maar hoe vind ik een succesvol filmpje dat aansluit op mijn doelgroep?

Stap 1: Vul een zoekopdracht in bijvoorbeeld: "Internet Marketing"

Stap 2: Selecteer " Sorteren op: Aantal keren bekeken " & Geüpload: Vandaag

sorteren-videos

De video's die dan verschijnen in de resultaten zijn de succesvolle video's.

Deze techniek kan je honderden en soms wel duizenden gerichte bezoekers opleveren afhankelijk van jouw doelgroep.

Hoe verschijn ik aan het einde van iemand anders zijn succesvolle video?

Voorbeeld:

gerelateerd2

Ik heb "Google adwords" als zoekopdracht ingegeven en kwam uit op bovenstaande video.

Zoals je ziet heeft de bovenstaande video iemand (met de pijl aangegeven) die bezoekers van deze video afsnoept. Door deze techniek is die video is 32901 bekeken zonder op de 1e pagina te staan op de zoekopdracht "Google adwords".

Stap 1: Kopieer de hoofdwoorden van de succesvolle video in jouw titel. In deze video is er "Google adwords" en "Set up" in de titel verwerkt waaraan Youtube kan herkennen dat ze gerelateerd aan elkaar zijn.

Stap 2: Neem de beschrijving (gedeeltelijk) over in jouw video. Gebruik hierbij weer de belangrijke woorden zoals in het voorbeeld "Adwords" & "Set up".

Stap 3: Neem dezelfde labels over. In de labels kan je woorden ingegeven die te maken hebben met jouw video. De labels van iemand anders zijn video vind je door op (meer info) te klikken onder de naam van de eigenaar van de video.

Let op: Kopieer niet letterlijk alles maar haal de belangrijke zoekwoorden eruit.

Tip: Plaats je website als direct aan het begin van de "Beschrijving" wanneer je dit niet doet zal je veel minder of geen bezoekers naar je website krijgen.

Tip 2: Zorg ervoor dat je video wel aansluit op het onderwerp van de succesvolle video.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Denk je trouwens niet dat Google/Youtube dit as spam zal gaan zien als het te veel voorkomt?

    M.a.w. is dit geen black hat optimalisatie voor Youtubes zoekmachine?

  2. Het werkt indd.. wel. Heb het pas geleden voor iemand gedaan, maar ik verwacht wel dat ze hier bij Youtube binnenkort nog wel wat aan zullen doen.

    Het lijkt me overigens toch beter dat je zelf goede en unieke content via youtube verspreid dan dat je op iemand mee gaat liften.

  3. Mooie tips. Enig idee hoe je je video zo kan optimaliseren dat je ook na een zoekopdracht als eerste wordt vertoond? Nu lijkt het erop dat je alleen kan stelen van video's met hoge vertoningen. Dat houdt in dat je nooit hogere posities kan afdwingen na de eerste zoekopdracht?

  4. @Adriaan Nee ik denk niet dat Youtube dit als spam gaat zien wanneer je zoals in het
    voorbeeld is aangegeven de hoofdwoorden eruit haalt.

    Youtube selecteerd jouw video dan als relevant op die top video.

    @Jaap Jacobs Ik denk Keyword in Titel, Beschrijving en Label's maar hoe je dit doet
    wanneer er veel concurrentie is weet ik niet.

    Ik ga het eens uitzoeken.

    @Tom - Estate Die unieke content kan je ook delen in de video.

    Dit is alleen een manier om veel bezoekers naar je video te verkrijgen en indirect naar je website

    @all Bedankt voor jullie positieve reacties en laat het hier even weten of het gelukt is

  5. Dit werk juist averechts, je creërd verkeer, waarop het zoekopdracht en verkeerd advies geeft Voor aanschaffen van een product of dienst is dit juist vervelend eb vervelend

  6. je kan youtube titles ook gebruiken zodat ze in google hoog gerankt worden.... Google toont vaak youtube video's in de resultaten op de 1e pagina.

  7. Het meeliften op de metadata van populaire video's kan inderdaad werken, maar het grenst wel aan blackhat video SEO. Er zijn gevallen bekend waarbij duidelijk van deze lacunes misbruik is gemaakt. Dat kan als consequentie hebben dat je account wordt geblokkeerd op YouTube.

    Als je zo te werk gaat, zorg dan in ieder geval dat je video inhoudelijk matcht met de populaire video. Is dat niet het geval, dan irriteer je de gebruikers op YouTube alleen maar en riskeer je een blokkade. Beter is het om je eigen video te optimaliseren.

    YouTube leest nu nog geen audio/video, maar puur de metadata (titel, beschrijving, tags). Daarnaast is je thumbnail van waarde, maar is het niet meer zo dat deze exact op 25, 50 en 75 procent zit (algoritme is inmiddels aangepast). YouTube partners hebben het voordeel van een custom thumbnail optie.

    Een YouTube partner of branded channel is van waarde, omdat daar de box "meer van..." default is uitgeklapt. Deze bevindt zich above-the-fold en boven de related video's.

    Sinds kort kun je overigens ook gebruikmaken van promoted video's om je video onder de aandacht te brengen en zo traffic te genereren naar je eigen site.

  8. @Richard Uiteraard moet je video wel relevantie hebben tot de populaire video.

    Lijkt me ook logisch omdat je relevante bezoekers voor je video wilt hebben.

    Als geen relevante video upload begrijp ik dat Youtube zal ingrijpen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top