Wat voor impact heeft de oorlog in Oekraïne op showrooms?

door | 6 april 2022 | Nieuws

De oorlog in Oekraïne is in de eerste plaats een vreselijk drama voor de inwoners van het land. Daarnaast heeft de oorlog wereldwijd gevolgen, die we ook in Nederland dagelijks ondervinden. De impact is niet voor iedereen hetzelfde, de één treft het harder dan de ander. In dit artikel belichten we specifiek de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor bedrijven met een showroom. 

Waar heb of krijg je als showroomeigenaar mee te maken? En wat kun je als bedrijf betekenen voor de mensen in Oekraïne?

  1. Einde stijgende prijzen nog niet in zicht
  2. De impact van Oekraïne oorlog op het bedrijfsleven
  3. De impact specifiek op showroombedrijven
  4. Softwaresector heeft het ook moeilijk
  5. Een antivirusprogramma uit Rusland, is dat nog wel veilig?
  6. Wat kun je als bedrijf zelf doen voor de mensen uit Oekraïne?
  7. Werkvergunningen voor Oekraïners

1. Einde stijgende prijzen nog niet in zicht

De prijzen stegen al een tijdje en de oorlog in Oekraïne heeft de wereldeconomie verder op zijn kop gezet. Door bijvoorbeeld de sancties tegen Rusland schakelen veel bedrijven nu over op importeren uit andere landen. Dat gaat natuurlijk niet zo snel, denk alleen al aan grote veranderingen in distributielijnen en bijbehorende logistiek. Daarnaast zijn er de tekorten aan olie en gas, maar ook aan bijvoorbeeld vervoermiddelen en containers. En zo zijn er nog veel meer veranderingen, die allemaal bijdragen aan schaarste en inflatie.

Bedrijven met een showroom merken nu al dat door inflatie klanten grotere aankopen uitstellen, zoals een nieuwe vloer, keuken of meubels. Consumenten wegen hun aankopen nog bewuster en zorgvuldiger af dan ze al deden. Daarnaast nemen spontane showroombezoeken af.

Kortom: consumenten stellen keuzes uit, of maken die bewuster en zorgvuldiger. Dat maakt het nog belangrijker voor een bedrijf met een showroom om zich te onderscheiden. Denk daarbij ook aan een opvallende, goed werkende en goed vindbare website, want om hun keuzes te bepalen starten de meeste consumenten hun zoektocht op internet.

2. De impact van Oekraïne oorlog op het bedrijfsleven

We vatten de gevolgen van de oorlog voor het bedrijfsleven kort samen:

  • Rusland is één van de grootste producenten ter wereld van metalen, waaronder platina, aluminium en nikkel. Palladium en platina zijn onder andere belangrijk bij de productie van microchips. Nikkel is een veel gebruikte grondstof voor onder andere batterijen. Daarnaast bevat RVS over het algemeen 8-10% Nikkel, dus dit zal zeker gevolgen hebben voor de prijzen van kranen, deurklinken en dergelijke. De prijzen van platina, nikkel en nog veel meer metalen stegen de afgelopen periode sterk.
  • De boycot van Rusland leidt tot tekorten en leveringsproblemen. De aanvoerlijnen stokten in de coronatijd al, en zijn daar nog niet op alle punten van hersteld. De gevolgen van de oorlog komen daar nu bij. Daar komt nog bij dat door strengere controles – vanwege de sancties – aan verschillende grenzen leveringen nog meer vertraging oplopen.
  • Deze problemen zijn nog niets vergeleken met dreigende tekorten aan gas en olie. Dat is niet alleen vervelend voor huishoudens, ook het bedrijfsleven leunt zwaar op deze energiebronnen. Het ene land heeft er meer last van dan het andere, maar Russisch gas bijvoorbeeld, is gemiddeld goed voor 40% van het totale verbruik in Europa.

3. De impact specifiek op showroombedrijven

Wat voor impact heeft dit alles op bedrijven met een showroom? Om te beginnen heeft het gevolgen voor de energierekening. Showrooms hebben vaak een behoorlijk grote oppervlakte. Daardoor is zowel de gas- als stroomrekening vaak sowieso al hoger dan gemiddeld. Veel showrooms maken ook gebruik van eigen installateurs. De reiskosten worden hoger en dit heeft ook een impact op het totaalbedrag. Op een gegeven moment komt de vraag op: moet ik mijn klanten de hogere kosten doorberekenen?

De kans is vrij groot dat showroombedrijven te maken krijgen met leveringsproblemen. Proactief zijn is het beste advies: zie je problemen bij leveranciers aankomen, probeer dan nu alvast een voorraad in te slaan van de items die je bedrijf het hardst nodig heeft. Dat kan natuurlijk niet altijd, ga daarom ook alvast op zoek naar alternatieven.

4. Softwaresector heeft het ook moeilijk

Niet alleen op het gebied van grondstoffen, olie en gas ontstaan tekorten. Een andere bedrijfstak die het moeilijk heeft, is de softwaresector. Ook daar kun je als showroomeigenaar mee te maken krijgen. Elk bedrijf met een showroom gebruikt tegenwoordig meerdere softwarepakketten, denk aan ERP-systemen, standaard- en maatwerkpakketten en nog veel meer. Daarnaast zijn er de laatste jaren specifiek voor bedrijven met een showroom innovatieve nieuwe toepassingen ontwikkeld, denk bijvoorbeeld aan de online-showroom.

De ontwikkeling van software ligt bij veel ontwikkelaars stil of gaat minder snel. In de ICT-sector is al langer chronisch gebrek aan personeel. Ook daar heeft de oorlog in Oekraïne invloed op. In de ICT-wereld komt een behoorlijk groot aantal werknemers uit Oekraïne. Ook veel Nederlandse ICT-bedrijven die werken met Oekraïners komen in de problemen. De president van Oekraïne, Volodymyr Zelensky, bepaalde immers dat alle mannen tussen de 18 en de 60 jaar in het land moeten blijven om te vechten.  

5. Een antivirusprogramma uit Rusland, is dat nog wel nog veilig?

Je ICT-systemen bescherm je natuurlijk zo goed mogelijk, met onder andere een virusscanner. Gebruik je daarvoor het Kaspersky antivirusprogramma? Denk er dan eens over na om over te stappen naar een ander programma, want diverse overheden – waaronder die van Nederland, Duitsland en Amerika – raden Kaspersky af. Kaspersky is namelijk een Russisch bedrijf en men vreest dat de Russische overheid Kaspersky kan inzetten voor cyberaanvallen.

6. Wat kun je als bedrijf zelf doen voor de mensen uit Oekraïne?

De oorlog geeft velen een machteloos gevoel. De oorlog zelf kunnen we niet stoppen, maar er zijn wel veel mogelijkheden om als bedrijf hulp te bieden. We geven enkele voorbeelden:

  • Financieel: misschien zie je door de bomen het bos niet meer door alle hulpinitiatieven. Kies dan het zekere voor het onzekere en geef aan vertrouwde, erkende organisaties zoals het Rode Kruis of de Samenwerkende Hulporganisaties (Giro 555).
  • Help vluchtelingen: nu al zo’n vier miljoen mensen zijn het oorlogsgeweld ontvlucht. Ze hebben onze steun hard nodig. Natuurlijk kan niet iedereen een vluchteling in huis nemen, maar naast geld kun je bijvoorbeeld ook spullen doneren. Stem af met het platform van VluchtelingenWerk Nederland welke spullen waar nodig zijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat je bedrijfsruimte beschikbaar hebt voor opvang. Neem in dat geval contact op met je gemeente.
  • Hulpacties: wil je in actie komen, maar weet je niet precies wat de mogelijkheden zijn of hoe je het aan moet pakken? Neem dan contact op met de stichting NLvoorelkaar. Zij coördineren tal van hulpacties voor Oekraïne.
  • Zoek de samenwerking: waarschijnlijk zijn er bij jou in de buurt meer ondernemers die willen helpen. Organiseer bijvoorbeeld samen een inzamelingsactie.

7. Werkvergunningen voor Oekraïners

Naar verwachting komen van de ongeveer 4 miljoen vluchtelingen uit Oekraïne er zo’n 50.000 naar Nederland. Een groot deel daarvan wil graag in Nederland aan het werk. Het Nederlandse beleid richt zich op het zo snel mogelijk verlenen van werkvergunningen aan vluchtelingen uit Oekraïne.

Wij krijgen veel geluiden uit bedrijven met showrooms dat ze verlegen zitten om personeel. Wellicht is dit een kans om aan geschikt personeel te komen, bijvoorbeeld monteurs? Oekraïense vluchtelingen in dienst nemen kan op verschillende manieren. Het beste kun je voor hulp bij werving contact opnemen met het werkgeversservicepunt van je gemeente.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

8 + 15 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company