Tips en tools voor een doeltreffend AdWords zoekwoordonderzoek

Copy of Copy of customer journey (2)
Een zoekwoordonderzoek maken voor een AdWords campagne is niet voor iedereen even gemakkelijk. Om een goede start te maken en te weten waar je op moet letten, geef ik je graag uitleg en een aantal tips.

Waarom een zoekwoordonderzoek?

Als je je doelen, budget en kpi’s hebt vastgesteld en je weet op welke producten/diensten je wilt gaan adverteren, kun je beginnen met het zoekwoordonderzoek. Met een zoekwoordonderzoek kun je op basis van statistieken bepalen welke zoekwoorden relevant en geschikt zijn voor jouw AdWords campagne.
Het is aan te raden om een zoekwoordonderzoek te doen vóórdat je gaat adverteren in AdWords. Je wil immers weten welke woorden interessant zijn voor jouw diensten of producten. Door een zoekwoordonderzoek te doen kun je ook al de structuur van je campagne gaan bepalen, waardoor je snel de AdWords campagne kunt opzetten.
Weet je niet precies waar je moet beginnen met het onderzoek? Dan is het aan te raden om alvast een aantal woorden voor jezelf op te stellen in een Excel bestand of andere spreadsheet. Deze woorden kopieer je vervolgens naar de Google Keyword Planner. De Google Keyword Planner geeft je een overzicht met de CPC en het geschatte zoekvolume per zoekwoord.
Als voorbeeld gebruik ik smartphones. Wil je smartphones verkopen in je webshop en deze onder de aandacht brengen met AdWords? Begin dan met brainstormen van relevante zoekwoorden.
Je kun allereerst beginnen met het zoeken op generieke zoektermen, zoals “mobiele telefoon kopen", “mobieltje kopen" en “smartphone kopen". In onderstaande overzicht zie je het aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, de concurrentie en het voorgestelde bod per zoekwoord.
overzicht zoekwoorden google keyword planner
Concurrentie staat in dit geval voor hoeveel concurrentie er op het zoekwoord is. In dit voorbeeld is het hoog. Er zijn dus veel adverteerders die dat zoekwoord gebruiken in hun campagnes. Het voorgestelde bod staat voor een schatting van het bod dat je moet instellen als CPC voor het zoekwoord om op de eerste pagina vertoond te worden. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de kwaliteitsscore van de campagne, de advertentiegroep en het zoekwoord.
De ‘gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten’ spreekt voor zichzelf. Dit geeft aan hoe vaak er exact op dit zoekwoord is gezocht.

Zoekwoordideeën

Bovenstaande zoekwoorden kun je toevoegen aan “Mijn Zoekwoordideeën" door op de >> te klikken. Hierdoor worden de zoekwoorden opgeslagen, zodat je ze later kunt downloaden naar een spreadsheet. Dit is vooral handig als je veel zoekwoorden wilt toevoegen.
Naast de zoekwoorden die je zelf hebt ingevoerd, geeft de Keyword Planner nog een heel aantal suggesties. Deze kun je ook toevoegen aan je zoekwoordideeën. Hierdoor kun je een groot bestand aan relevante zoekwoorden op een snelle manier vergaren.
screenshot google keyword tool
De genoemde stappen kun je ook volgen voor specifieke zoekwoorden zoals iphone  en samsung smartphone en nog specifieker Iphone 7s of Samsung Galaxy S7.
Wil je meer zoekwoorden vinden die niet in Google naar voren komen? Dan kun je gebruikmaken van verschillende tools. Zo is Ubbersuggest.io een goede tool om meer suggesties te vinden. Onderaan dit artikel ga ik hier dieper op in.
Op het moment dat je denkt dat je alle relevante zoekwoorden hebt meegenomen, kun je het bestand downloaden. Klik hiervoor simpelweg op het download icoontje.
zoekwoordidee downloaden screenshot
zoekwoordidee downloaden screenshot 2
Selecteer vervolgens Excel.csv, (als je gebruikmaakt van Google drive op Opslaan) en klik op downloaden. Je krijgt nu een csv bestand met alle zoekwoorden die je hebt toegevoegd, inclusief statistieken.
Nu je een overzicht hebt van alle zoekwoorden, kun je deze gaan indelen in categorieën. Bijvoorbeeld in generieke of specifieke termen, of op basis van merk en het model van de smartphone. Let op het zoekvolume van de zoekwoorden en op de CPC. Zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume en lage CPC zijn erg interessant, omdat je veel mensen kunt bereiken met een relatief lage CPC.
Tools
Hierbij een aantal tools die handig zijn bij het zoekwoordonderzoek en het vullen van de advertentiegroepen met verschillende zoekwoordopties.
Ubersuggest
Met deze tool vraag je suggesties op die niet als suggestie worden gegeven in de Google Keyword Planner. Deze tool kun je gebruiken om zowel relevante zoekwoorden als uitsluitingszoekwoorden te vinden.
Je geeft hier een zoekwoord in als “smartphone kopen" en je krijgt een grote lijst met zoekwoorden in combinatie met “smartphone kopen" op alfabetische volgorde. Het zijn de tien meest gebruikte zoekwoorden per letter. De relevantie suggesties kun je vervolgens toevoegen aan de Google Keyword Planner, om daar de statistieken in te zien.
https://ubersuggest.io/
Broad Match Modifier
Wil je bij het toevoegen van de zoekwoorden aan de campagne de zoekwoordoptie Aangepast Breed (+smartphone +kopen) gebruiken voor verschillende zoekwoorden, dan kun je gebruikmaken van de Broad Match Modifier van Adresults.nl. Voer aan de linkerkant de woorden in waarvan je aangepast breed wilt instellen, en klik op “genereer output!"
Voeg deze woorden vervolgens toe aan je advertentiegroep(en).
aangepast breed screenshot
 
JUMBO Keyword
Met JUMBO Keyword is het mogelijk om zinsdeel en exacte zoekwoordopties in bulk te veranderen. Voeg de zoekwoorden in zonder “ en klik vervolgens op “phrase" match. Vervolgens krijg je zoekwoordopties die je weer kunt toevoegen aan je advertentiegroepen. Op deze manier kun je snel en efficiënt grote hoeveelheden zoekwoordopties aanmaken en toevoegen.
http://www.jumbokeyword.com/
Google Trends
Wil je weten hoe de trends zijn als het gaat om de verschillende zoekwoorden? Gebruik dan Google Trends. Als bijvoorbeeld blijkt dat op bepaalde woorden het zoekvolume ieder jaar daalt, is het misschien geen goed zoekwoord om op te adverteren en kun je beter voor een zoekwoord gaan dat juist stijgt. In onderstaande voorbeeld zie je dat vanaf ongeveer 2010 de zoekopdrachten met “smartphone kopen" is gestegen en dat “mobiele telefoon kopen" niet meer stijgt.
Google Trends screenshot 7. Google trends (1)
https://www.google.nl/trends/
Welke tools zijn voor jou onmisbaar bij het maken van een (AdWords) zoekwoordonderzoek? Laat het ons weten!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Bedankt Rick voor de duidelijke uitleg over Adwords en Keywords. Selecteer je beter op keywords die veel 'concurrentie' hebben maar waar toch veel op gezocht wordt, of liever op meer specifieke en unieke keywords die minder populair zijn?

    1. Hoi Gustavo, dat ligt aan het doel wat je wilt bereiken. Als je brede zoekwoorden inzet dan ga je targetten op de doelgroep die nog aan het oriënteren is. Als je specifieke zoekwoorden gebruikt dan ga je in op de behoefte waarbij ze al een keuze hebben gemaakt.

  2. Hoi Rik,
    bedankt voor de verduidelijking! Het is inderdaad logisch dat bredere zoekwoorden eerder mensen aantrekt die nog wat 'op zoek zijn' en dat je met specifieke zoekwoorden mensen treft die al precies weten waar ze naar op zoek zijn.
    Nogmaals bedankt voor het leuke artikel!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top