Starten met LinkedIn remarketing: de basis uitgelegd

6 februari, 2018

linkedin remarketing blog header
De advertentiemogelijkheden op LinkedIn worden steeds verder uitgebreid. Zo hebben we eerder al geschreven over de standaard advertentiemogelijkheden en over inmail adverteren in het buitenland. In dit artikel ga ik je wat meer vertellen over LinkedIn remarketing. Hiermee starten is namelijk heel eenvoudig, en het kan je veel opleveren. 
Remarketing kun je al op veel kanalen inzetten, zoals Facebook, Google AdWords, YouTube, Display en LinkedIn. Met remarketing zorg je ervoor dat bezoekers van je website een advertentie te zien krijgen. Vaak heeft een remarketing advertentie een andere boodschap dan wanneer mensen voor het eerst in aanraking moeten komen met jouw website.

Waarom remarketing inzetten?

De grootste reden om remarketing in te zetten, is om meer terugkerende bezoekers op de website te krijgen. Terugkerende bezoekers gaan eerder over tot conversie dan mensen die voor het eerst op de website komen. Hierdoor kun je je marketingbudget veel gerichter inzetten. Bovendien kun je ook een andere boodschap overbrengen en mensen op een specifieke landingspagina laten landen, om zo meer informatie van een bezoeker te krijgen. Laat mensen bijvoorbeeld een whitepaper downloaden. Deze mensen kun je vervolgens ook weer remarketen. Zo kun je mensen stap voor stap door de customer journey loodsen, tot ze een conversie gaan doen.
Via LinkedIn zijn er op dit moment twee manieren om remarketing in te zetten. Hoe dit werkt, lees je hieronder.

Hoe zet je een remarketing campagne op?

Ik ga er bij mijn uitleg even van uit dat je een advertentieaccount hebt aangemaakt. De volgende stap is dan om een Insight tag te plaatsen, in de broncode op iedere pagina van je website. Deze tag houdt bij welke pagina’s iemand bezocht heeft. Dit heb je dan weer nodig om remarketing in te kunnen stellen op basis van website- en paginabezoek.
Deze tag kun je vinden onder ‘Campagnemiddelen’.
Overzicht insight tag

Doelgroepen

Zoals aangegeven zijn er twee manieren om remarketing doelgroepen te maken. De mogelijkheden:

  • Doelgroepen van de website: hiermee kun je mensen targeten die bepaalde pagina’s hebben bekeken op je website.
  • E-maillijst: hiermee kun je mensen targeten die al gegevens bij je achter hebben gelaten, zoals vaste klanten, maar ook kun je deze mensen juist uitsluiten van een remarketing campagne.

Om een doelgroep aan te maken klik je bovenin de navigatie op ‘campagnemiddelen’ en vervolgens op ‘gematchte doelgroepen’, klik daarna op ‘doelgroep aanmaken’. Nu kun je de doelgroep een naam geven, en aangeven welke URL of URL’s je wilt gebruiken voor de targeting.
Doelgroep aanmaken LinkedIn remarketing
Om een maillijst te gebruiken ga je naar het tabblad ‘geüploade doelgroeplijsten’. Hier klik je vervolgens op ‘lijst uploaden’. Daarna krijg je een pop-up met de volgende melding:
Contactenlijst

  • Download het contactsjabloon om een lijst met e-mailadressen te uploaden. We raden aan ten minste 10.000 contacten te uploaden (en maximaal 300.000 contacten).
  • Voor contactenlijsten kunt u een lijst met e-mailadressen uploaden (deze worden lokaal versleuteld in uw browser) of e-mailadressen die zijn versleuteld met behulp van SHA-256 hex.

Algemene richtlijnen

  • Vermeld slechts één account of contact per rij als u een CSV-bestand uploadt. In elke rij moet ten minste één veld worden gebruikt.
  • De maximale bestandsgrootte die u kunt uploaden is 20 MB.
  • Nadat het uploaden is voltooid, kan het tot 48 uur duren om uw lijst te verwerken.

Doelgroepen koppelen aan campagne

Op het moment dat je een doelgroep hebt aangemaakt, kun je deze koppelen aan een campagne. Zet een campagne op en gebruik bij doelgroeptargeting de aangepaste doelgroep die je hebt aangemaakt.
LinkedIn heeft voor je op een rijtje gezet hoe je stap voor stap een LinkedIn campagne opzet. Vergeet voor remarketing dus niet je aangepaste doelgroep te kiezen.
Ik hoop je met dit artikel een beetje op weg te hebben geholpen met remarketing binnen LinkedIn. Maak jij hier al gebruik van, maar loop je ergens tegenaan? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een LinkedIn campagne? Neem dan gerust even contact op.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *