SEO: Wat je nog niet wist over ankerteksten

Zoals de meeste SEO-ers wel weten zijn (externe) ankerteksten (de gelinkte tekst in een link) erg belangrijk voor Google. Daarmee kan namelijk worden bepaald waar een pagina over gaat.
Toch zijn er een aantal zaken rondom ankerteksten die vaak niet bekend zijn. In de onderstaande video van Rand Fishkin wordt er dieper ingegaan op dit onderwerp, aanrader!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Wat als je linkt van een website die je hebt naar een andere website die je hebt met de ankertekst waar je op wilt ranken terwijl de websites beide op hetzelfde ip-adres staan?

    1. Dan ligt het er ook nog aan waar de sites (op hetzelfde ip) over gaan. Zelfde onderwerp heeft wel wat waarde, totaal ander onderwerp bijna nul waarde.

  2. In het stukje van 1:31 tot 2:24 wordt er gezegd dat het moeilijk is ankerteksten te verkrijgen met de keywords waar mensen op zoeken, op een "white hat" manier.
    Jammer dat hier verder niet op in wordt gegaan. Hebben ankerteksten in de toekomst dan nog wel net zoveel invloed als het logischer is om bv. een bedrijfsnaam in de ankertekst te zetten?

  3. Ik heb het filmpje bekeken maar ik had nog een vraagje, misschien heb ik het gemist hoor maar wat gebeurt er als de eerst link + anchor no follow is en de tweede link + anchor wel follow is word dan alsnog de eerste anchor gerekend?

  4. Bedankt wederom voor je interessante posts. Je bent al jaren mijn SEO inspiratiebron. Dank daarvoor.
    Vraag. Weet je of 'named achors' ook invloed hebben?
    Ik bedoel de #kraamzorg in onderstaande link. Maakt het uit wat je achter de # zet?
    ikbenzwanger.com/i_kraamweek_deel1.php#kraamzorg

  5. Hallo Karel,
    Bedankt voor alle tips, ik zie al steeds vaker bezoekers via google op mijn blog terecht komen. Zoeken zoekmachines ook in commentaren bij blogs? Of alleen in de hoofdtekst van de pagina?
    groeten,
    Mark

    1. De reacties/ commentaren zijn net zo goed content dus dat word zeker mee gerekend. Het is juist goed als je veel reacties krijgt het is namelijk allemaal unieke tekst waar jij als schrijver niets voor hoeft te doen. en Google houdt van unieke teksten.
      Groet,
      Ruben

    2. @mark Het is zeker goed voor je rating om commentaar op blogs te zetten met een link alleen zijn deze links vaak No-follow. dus heeft het wel iets waarde maar niet veel. Er zijn echter wel blogs waar de links wel follow zijn dat levert je meer op.
      Groet,
      Ruben
      Ps. dit noemen we linkbuilding. er is heel veel over te vinden op deze site. met dank aan o.a. karel 😀

  6. Commentaar op blogposts kunnen je expertise verhogen maar qua seo heb je er weinig aan. De meeste blogs (zoals deze) hanteren een nofollow beleid.
    Daarom ben ik met een (kwalitatieve) directory/startpagina gestart volgens de principes zoals uitgelegd in de video. Wie hem eens wil testen die mag ...

  7. Veel open deuren maar denk dat veel web ontwikkelaars punt 4 onderschatten. Ook zie ik steeds meer bureau's zich storten op grey hat/black hat seo dmv linkwheels en het gebruik van anchor teksten in de comments van blogs (ondanks de vaak ingestelde nofollow), het is wachten op de dag dat Google penalties gaat uitdelen.
    Thanks voor de interessante video!

  8. Duidelijk verhaal. Weer wat onduidelijkheden uit de wereld :). Nummer 4 vond ik wel interessant. Heb op een mainpage van een website van mij in de content 3 links staan (via plaatje en tekst gevisualiseerd) naar de grootste diensten, maar die staan ook in de sidebar. Volgens de video geven deze links geen waarde door dan.
    Wel interessant om over na te denken.
    Gaat die linkflow dan ook verloren door die links, die volgens de video niet mee tellen, of wordt het gewoon verspreid over de overige links?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top