Onderzoek: Navigatiebalk links of rechts géén verschil op (deze) weblog

6 april, 2011

Een aantal maanden geleden zijn we op deze weblog gestart met een test om te kijken wat voor invloed het zou hebben wanneer we de navigatiebalk aan de rechterkant zouden verplaatsen naar de linkerkant.
In een vorig artikel (conversie optimalisatie, kijkje achter de schermen) hebben we al uitgebreid verteld hoe de test was opgezet. In dit artikel gaan we de resultaten bekijken!

De test

In de onderstaande afbeeldingen zie je welke test we hebben uitgevoerd:

Uit deze test moest duidelijk worden wat “beter" is, een navigatiebalk aan de linker- of rechterzijde (op deze weblog).

Aantal deelnemers

In totaal hebben bijna 50.000 unieke bezoekers deelgenomen aan deze test. Dit gebeurde overigens zonder dat zij het doorhadden. De ene helft kreeg versie A te zien, en de andere helft versie B. 50.000 unieke bezoekers zouden een vrij eerlijk beeld moeten geven.

De resultaten

In de onderstaande afbeelding zie je de resultaten van deze test.

Overigens is het belangrijk om te vermelden dat er ook geen verschillen zijn waargenomen in de content die men tot zich nam. Met andere woorden, de navigatiebalk werd niet meer gebruikt dan anders.

Conclusie

De resultaten spreken in dit geval voor zich. Voor deze weblog maakt het weinig tot geen verschil of de navigatiebalk nu aan de linker- of rechterkant staat. De resultaten zijn nagenoeg gelijk.
We zullen op deze weblog dus ook de navigatiebalk aan de rechterkant laten staan. Waarom? Omdat dit bij de meeste weblogs zo is, en op die manier de uniformiteit tussen weblogs behouden.

Wat kun jij hiervan leren?

Hoewel ik verwacht dat deze test bij de meeste weblogs dezelfde resultaten zullen geven is er iets veel belangrijkers wat je hiervan kunt leren.
Testen is noodzakelijk! Ik schrijf hier in dit artikel ook telkens bewust dat het over onze weblog gaat. Voor jouw website of weblog kan het anders zijn. En er is maar één manier om daar achter te komen, en dat is door zelf te testen!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. De titel van het artikel klopt niet. De navigatiebalk staat in beide opties gewoon bovenaan in het midden. De secundaire (nice to know) navigatie is verschoven. Niet heel raar dat dit niet veel verschil maakt.

    1. Heel makkelijk als je alles van tevoren weet! 😉
      Wellicht beetje een eye opener maar wel verklaarbaar. Het door jullie geteste ontwerp heeft duidelijk twee kolommen: content en secundaire dingen. Gebruikers herkennen dit en zullen naar de content getrokken worden. Het onderzoek van Jacob gaat hier niet 1 op 1 op.
      Je titel was in die zin zeker misleidend en begreep ik niet helemaal wat er bedoeld werd. Een hoofdmenu (zonder banner en commerciële zaken) van links naar rechts verplaatsen op een website zou naar verwachting meer verschil maken. Meer in lijn met het onderzoek van Jacob.
      ... denk ik.

  2. Karel, het valt me op dat als er een externe link in een comment staat, deze NIET opent in een nieuw scherm. Dat kan toch nooit je bedoeling zijn?
    De manier van kijken op een scherm, zeker met een website met een magazine-layout, verschilt geloof ik niet zoveel met wat ik vroeger heb geleerd over gedrukte media. Het oog scant de pagina en gaat van linksboven naar rechtsonder.
    Met die wetenschap zijn toen ook de kopjes met kleine intro's voor artikelen in een krant bedacht (dat noemden ze een aankeiler).
    Die vorm wordt ook in blogs wel gebruikt.
    Ik geloof dat het voor iemand met een moedertaal die van rechts naar links geschreven is, wel andersom is. Zou dat ook op een scherm zo zijn?

  3. Karel,
    Bedankt om het testen, weer iemand die in het 'neutraal' kamp zit. 🙂
    De 'beste' kant is inderdaad afhankelijk van redelijk veel parameters, causaliteit is wellicht de belangrijkste. Maar zelfs daar verklaar je niet alles mee.
    EyeInOrange,
    Neen hoor, externe sites open je binnen dezelfde sessie. Er zijn maar een paar situaties waar je wél een nieuwe sessie of nieuw scherm gebruikt:
    * PDF of andere niet-html documenten
    * Wanneer klikken op de link een belangrijke flow onderbreekt (bv. tijdens uitchecken bij een webshop).
    Het zou kunnen dat JIJ het liever toch anders ziet, maar een significant grote groep presteert beter zonder die nieuwe sessies of schermen.
    Bekijk maar eens op deze video hoe een dame de weg verliest bij het openen van nieuwe schermen:
    http://www.youtube.com/watch?v=JjXiqEv1PXk&feature=player_embedded

    1. @Edwin
      Dat filmpje gaat niet helemaal op lijkt me. Het gaat hier om interne links in hetzelfde zoekproces. Lijkt me zeker normaal dat daar geen nieuw venster voor geopend wordt.
      Mocht dezelfde mevrouw nu een artikel op dit blog lezen en op de link klikken naar Useit.com, ben ik er ook van overtuigd dat zij haar weg nooit terug weet te vinden naar dit forum, en ben je haar dus kwijt als lezer.
      Het oorspronkelijke venster terugvinden lukt haar wel (alhoewel dat in dit geval natuurlijk niet de bedoeling is, maar het lijkt me ook meer dan logisch dat dit bestelproces zich in 1 venster hoort af te spelen)

  4. Ik denk dat de uitslag van deze test anders was geweest met een andere doelgroep. Deze doelgroep weet zijn weg te vinden op sites, er zijn ook doelgroepen die geeneens de moeite nemen om hun ogen te bewegen en op de standaard plekken kijken. Benieuwd wat dat voor verschil oplevert.
    Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt hoe dit gaat uitpakken op een site die ik beheer, binnenkort dus maar eens testen!

  5. @ Edwin,
    Hee, laat ik nu geleerd hebben dat je dan mensen verliest van je website. Ik wist niet dat die zienswijze alweer veranderd was. Weer wat geleerd. Overigens vind ik het zelf wel prettig tijdens het surfen als ik niet van de oorspronkelijke site verwijderd raak.

  6. EyeInOrange,
    Eigenlijk is die visie nooit veranderd, maar leren ze de mensen hier en daar wel de verkeerde leerstof aan. 🙂
    Hier leer de juiste dingen:
    1999:
    http://www.useit.com/alertbox/990530.html
    2005:
    http://www.usabilityweb.nl/2005/04/externe-hyperlinks-openen-in-een-nieuw-venster/
    2007:
    http://www.usarchy.com/2007/11/usability-mythe-nieuw-venster/
    2010:
    http://www.usability-vlaanderen.com/2010/12/nieuw-scherm-bij-het-klikken-op-een.html

  7. Op mijn blog heb ik een aantal maanden geleden ook mijn navigatie veranderd en aan de rechterkant gezet. Dit is tegenwoordig zeker uniform. Kijk maar naar WordPress en blogger. Vele blog platformen hebben dit standaard rechts staan.
    Persoonlijk denk ik ook dat het wel kan verschillen per doelgroep. Een test op een blog met veel bezoekers lijkt mij dan ook zeker niet verkeerd. Dan weet je dat in ieder geval zeker.
    Denk je trouwens dat er vaker op de social icons (rechterkolom bovenaan) zou worden geklikt als die links bovenaan staan? Veel mensen kijken eerst naar het logo en zien dan eventueel ook die icons. Of zouden mensen al zo gewend zijn dat ze voor icons standaard rechts kijken?

  8. Leuke test, toevallig kwam ik een keertje de variant tegen waarbij de balk aan de linkerkant stond, dacht meteen dat het een foutje was :-). Persoonlijk heb ik altijd de neiging bij blogs om de navigatie rechts te zetten.
    Voor mijn gevoel een beetje vergelijkbaar met een logo dat naar mijn mening altijd linksboven hoort te staan. Als ik deze rechts zie staan klopt het voor mijn gevoel niet.

  9. Inderdaad een leuke test! Eigenlijk grappig dat bij de meeste blogs dit soort navigatie rechts staat, en submenu's in een 'normale' site vaak links. Zou leuk zijn als zo'n test ook eens op een ander soort site wordt losgelaten (ook met de navigatiebalk links of rechts).
    @René: ben eigenlijk meer benieuwd naar de verschillen tussen onder en boven voor de social media iconen. Nieuwe bezoekers zouden onderaan pas weten of de content van die waarde is dat ze de site ook echt willen volgen. Daarom staan de iconen om content te delen volgens mij ook onderaan.

  10. @Alain,
    Neen dat is niet zo. Je onderschat de kundigheid van gebruikers.
    De meest populaire button in een webbrowser is de back button. En neem het van mij aan, die weten ze staan, het zou anders niet de meest 'populaire' button zijn, niet waar? 🙂
    Als je nieuwe sessies en vensters opent, dan breek je gewoon het 'mentaal model' die ze over surfen hebben. DAAR zit eigenlijk vooral het probleem.
    Het is niet alleen mijn persoonlijke visie, dat zie ik ook in tig gebruikerstesten én wordt ook ondersteund door zowat alle usability mensen met een beetje naam.
    Maar bon, ik wil Karel zijn topic niet kapen. Het gaat over menu's op links of rechts. Je mag me altijd mailen hierover! 🙂

  11. Een van de grote voordelen van on-line (ten opzichte van off-line) is 'Fail Faster'!
    Veranderingen (bijv. de lay-out van je website) zijn direct zichtbaar en je kunt ook meteen het effect meten. Blijkt dat de verandering geen verbetering is, dan ben je ook weer in staat de verandering op korte termijn terug te draaien. Of iets anders te proberen.
    Dus gewoon een kwestie van proberen en meten.

  12. Even een aanvulling: ik heb nu een test lopen voor een ecommerce site waar ik 1 wijziging gedaan heb. De rechternavigatie naar de linkerkant. En de resultaten zijn ongeveer 20% beter qua omzet (op basis van honderden conversies) dan de oude situatie.
    Conclusie: altijd testen. Dit soort dingen kunnen voor elke site anders uitpakken.

    1. Klopt, André . Karel heeft het in zijn artikel over het verschuiven van de navigatie bij een blog. De verwachtingen voor de navigatie van een e-commerce site is dan ook anders dan bij een blog.
      Wat we kunnen stellen is dat de verwachtingen van een bezoeker anders zijn als ze een blog of e-commerce site bezoeken. Bij een blog hoort de navigatie volgens de bezoeker rechts en voor een e-commerce site links. Hoewel je dit altijd moet testen zou ik een nieuwe blog of webwinkel de bovenstaande verwachtingen aanhouden.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *