Onderzoek: Navigatiebalk links of rechts géén verschil op (deze) weblog

Karel
6/4/2011
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
6/4/2011
Internet marketing
X
min leestijd

Een aantal maanden geleden zijn we op deze weblog gestart met een test om te kijken wat voor invloed het zou hebben wanneer we de navigatiebalk aan de rechterkant zouden verplaatsen naar de linkerkant.In een vorig artikel (conversie optimalisatie, kijkje achter de schermen) hebben we al uitgebreid verteld hoe de test was opgezet. In dit artikel gaan we de resultaten bekijken!

De test

In de onderstaande afbeeldingen zie je welke test we hebben uitgevoerd:

Uit deze test moest duidelijk worden wat “beter" is, een navigatiebalk aan de linker- of rechterzijde (op deze weblog).

Aantal deelnemers

In totaal hebben bijna 50.000 unieke bezoekers deelgenomen aan deze test. Dit gebeurde overigens zonder dat zij het doorhadden. De ene helft kreeg versie A te zien, en de andere helft versie B. 50.000 unieke bezoekers zouden een vrij eerlijk beeld moeten geven.

De resultaten

In de onderstaande afbeelding zie je de resultaten van deze test.

Overigens is het belangrijk om te vermelden dat er ook geen verschillen zijn waargenomen in de content die men tot zich nam. Met andere woorden, de navigatiebalk werd niet meer gebruikt dan anders.

Conclusie

De resultaten spreken in dit geval voor zich. Voor deze weblog maakt het weinig tot geen verschil of de navigatiebalk nu aan de linker- of rechterkant staat. De resultaten zijn nagenoeg gelijk.We zullen op deze weblog dus ook de navigatiebalk aan de rechterkant laten staan. Waarom? Omdat dit bij de meeste weblogs zo is, en op die manier de uniformiteit tussen weblogs behouden.

Wat kun jij hiervan leren?

Hoewel ik verwacht dat deze test bij de meeste weblogs dezelfde resultaten zullen geven is er iets veel belangrijkers wat je hiervan kunt leren.Testen is noodzakelijk! Ik schrijf hier in dit artikel ook telkens bewust dat het over onze weblog gaat. Voor jouw website of weblog kan het anders zijn. En er is maar één manier om daar achter te komen, en dat is door zelf te testen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier