Meerdere stappen in het conversieproces = positief?

6 maart, 2012

Wanneer je een bepaald conversieproces op je website hebt, zoals bijvoorbeeld een bestelproces, is de kans groot dat je dit zo eenvoudig mogelijk probeert te maken.
Dit is uiteraard prima, we moeten ervoor zorgen dat dergelijke processen zo soepel mogelijk verlopen. Echter wil dat niet altijd zeggen dat zo'n proces uit zo min mogelijk stappen moet bestaan.
In het onderstaande voorbeeld (een test van Marketingexperiments.com) wordt namelijk duidelijk dat het in sommige gevallen juist positief kan zijn voor om een extra stap toe te voegen.

Voorbeeld RegOnline

In het onderstaande voorbeeld zie je wat er getest is:

Origineel

Variant

Zoals je kunt zien is bij de variant een groot deel weggelaten (in een later stadium wordt om bijvoorbeeld het telefoonnummer gevraagd).
De resultaten van de test spreken ook voor zich:

Let op: Deze geteste pagina is ook qua tekst aangepast.. De verbetering is dus waarschijnlijk niet alleen maar te danken aan een ander formulier.

De start rate is overigens het percentage van de bezoekers dat minimaal de eerste stap heeft voltooid. Conv rate staat voor het percentage behaalde doelen (registratie).

Het proces ingelokt

Voor mij is het vrij duidelijk waarom de variant beter heeft gepresteerd. Er moet minder informatie ingevuld worden en de call-to-action nodigt wat mij betreft ook meer uit.
Toch moet ik wel een kleine kanttekening plaatsen bij deze test. Je loopt namelijk het risico dat bezoekers zich "gepakt" voelen. Na de klik op "Get Free Access" moet men namelijk nog flink wat gegevens invullen alvorens daadwerkelijk aan de slag te kunnen.

Conclusie is wederom: Testen!

Zoals zo vaak besluit ik artikelen over conversie optimalisatie met deze conclusie. Er is namelijk maar één manier om er achter te komen of iets "werkt". En dat is door het zelf te testen!
Iedere website en doelgroep is anders. Echte conventies bestaan er niet bij procesoptimalisatie. Daarom: testen is de boodschap!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ook een goede verklaring voor het veel hogere conversiepercentage is het inzetten van de Foot-in-the-Door techniek. Er wordt eerst een klein verzoek gedaan en daarna een groter doelverzoek (door aanvullende gegevens te vragen in de vervolgstap). Het kleine verzoek, stap 1 in het conversieproces, is dusdanig klein dat men geen drempel ervaart om het in te vullen. Doordat ze stap 1 invullen zijn ze ook sneller geneigd om de vervolgstappen in te vullen (mensen willen zich namelijk consistent gedragen).
    Kortom, een mooi voorbeeld van hoe je de Foot-in-the-Door techniek bij online marketing kan inzetten. Maar zoals Karel al zegt, altijd even testen als je dit ook in je eigen site wil toepassen!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *