Lezersvraag: Subdomein of losse domeinnamen?

door | 6 mei 2011 | Lezersvragen, Zoekmachine Optimalisatie

Wanneer je een vraag hebt over internet marketing wil ik die graag voor je beantwoorden via een artikel of een video. Zo ook de onderstaande vraag:

Google en andere zoekmachines maken geen onderscheid tussen Top Level Domeinen en Subdomeinen, is het handig om in plaats van veel TLD’s met subdomeinen te werken?
In het laatste geval maak je nl. geen extra kosten.

Korte intro: Subdomein, domeinnaam en Top Level Domain

Voor degene die nog niet exact weten wat hiermee wordt bedoeld bekijk de onderstaande URL eens:

http://blog.karelgeenen.nl

  • blog (groen) is een subdomein, ook wel third level genoemd;
  • karelgeenen (blauw) is de domeinnaam, ook wel second level genoemd;
  • nl (rood) is het Top Level Domain, ook wel TLD of first level genoemd.

Antwoord: Wat is handiger

Ik denk dat de vraag “verkeerd” is gesteld, en dat TLD hier wordt verward met de domeinnaam. Het klopt namelijk dat Google theoretisch gezien geen verschil maakt tussen een subdomein of een domeinnaam. Google ziet beide trouwens ook als aparte websites.

Afhankelijk van de situatie

Theoretisch gezien klopt het dat het goedkoper is om één domeinnaam te kopen, en daar verschillende subdomeinen onder te hangen. Je hoeft op die manier immers maar één domein te kopen.
Ik kan me verschillende situaties voorstellen waarbij dit zou gelden. Stel dat je bijvoorbeeld een soort van regionale Gouden Gids bent, en je wilt voor elke stad een aparte domeinnaam nemen. Dan maakt het niet zoveel verschil of je nu kiest voor amsterdam-gids.nl, rotterdam-gids.nl of amsterdam.gids.nl en rotterdam.gids.nl. Let wel, hierbij laten we even buiten beschouwing dat een zoekwoord-rijke domeinnaam nog altijd iets meer waarde heeft voor Google.

Is dit wel de beste keuze?

Toch heb ik altijd mijn bedenkingen bij het creëren van veel domeinnamen rond eenzelfde onderwerp. Want losse domeinnamen (of subdomeinen) betekent dat je ook voor elke website apart autoriteit moet opbouwen (linkbuilding, linkbait).
Over de theorie achter deze laatste alinea heb ik trouwens al eens een artikel geschreven: Subdomein of subfolder.

Heb je ook een vraag?

Wanneer je ook een vraag hebt die je graag beantwoord wil hebben via een artikel of video, stel deze dan op onze contactpagina.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

15 + 14 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company