Haal je organische zoekwoorden terug naar Analytics met Keyword Hero

keyword hero blog header
Ooit was er een tijd dat je in Google Analytics precies kon zien via welke zoekwoorden je bezoekers jouw website hadden gevonden. Een goudmijn voor iedereen die zich met SEO bezig houdt. Want weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt, bepaalt voor een groot gedeelte je SEO- en contentstrategie. Het is niet voor niks dat een zoekwoordenonderzoek één van de eerste dingen is die wij doen bij het bepalen van een online marketing strategie voor onze klanten.
01_keywordhero

Not provided

Helaas werd het na 2011 steeds moeilijker om te achterhalen via welke zoekwoorden bezoekers jouw site gevonden hadden. Toen werden namelijk alle zoekopdrachten van niet bij Google ingelogde gebruikers afgeschermd. In 2013 ging Google nog een stapje verder door alle organische zoekopdrachten te blokkeren in Analytics. Sindsdien zijn deze zoekwoorden vervangen door het beruchte (not provided). De reden volgens Google? Privacy. Voor Karelgeenen.nl betekent dit inmiddels dat maar liefst 99 procent van de zoekwoorden niet terug te vinden is in Analytics.
02_notprovided
Ook in het rapport Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten zien we maar zo’n 40 procent van de zoekopdrachten terug, zonder dat we daar veel meer informatie zoals conversie of bouncepercentage uit kunnen halen.
03_analytics_zoekopdrachten

Search Console en Keyword Hero

Gelukkig zijn er andere methodes om de gebruikte zoekwoorden te achterhalen, bijvoorbeeld via Google Search Console. Dit geeft je inzicht in de gebruikte zoekwoorden, op welke positie in de zoekmachineresultaten je daarmee scoort en op welke landingspagina.
04_searchconsole
Helaas houdt Search Console maar gegevens bij van de afgelopen 90 dagen. Daarnaast zou je deze zoekwoorden net als vroeger het liefst willen koppelen aan andere data uit Analytics, zoals doelen en conversies. Het goede nieuws is dat dit tegenwoordig weer kan! Althans, dat beweert de Duitse startup Keyword Hero. Zij claimen 95 procent van de (not provided) zoekwoorden weer zichtbaar te maken, door Google Search Console te koppelen met Google Analytics. Dit doen ze de data vanuit Search Console te analyseren en te vergelijken met data van externe bronnen zoals Google Trends en Bing Search. Door hier machine learning op los te laten, kunnen ze de ontbrekende keywords met redelijke betrouwbaarheid weer terug laten komen in Analytics. Klinkt veelbelovend, nietwaar? Tijd om de proef op de som te nemen.
05_keywordhero_instellen

Keyword Hero instellen

Het instellen van Keyword Hero is heel eenvoudig. Op keyword-hero.com log je in met je Google account. Vervolgens selecteer je het Analytics account, de property en de view die je wilt gebruiken. Ook kun je hier instellen welk doel je wilt meten. Dit laatste vereist een betaald account bij Keyword Hero.
06_keywordhero_selectview
De volgende stap is het koppelen van Google Search Console. Selecteer de property van het domein dat je wilt meten.
07_keywordhero_connectsearchconsole
Daarna geef je Keyword Hero toestemming om een nieuwe property aan te maken in Google Analytics. Dit om bestaande data niet te vertroebelen. Keyword Hero voegt vervolgens een aantal aangepaste dimensies toe aan deze property, zoals positie in de zoekmachineresultaten.
08_keywordhero_createmirroredaccount
Tot slot kies je een prijsplan. De gratis variant indexeert maximaal 25 URL’s per dag. Wil je meer resultaten terugvinden in Analytics, en wil je deze data koppelen aan doelconversies, dan kun je een betaald abonnement nemen.
09_keywordhero_selectplan
Daarmee is Keyword Hero in een paar minuten ingesteld. Nu is het een kwestie van wachten. Keyword Hero heeft 24 uur nodig om data te verzamelen en de eerste resultaten te tonen in Analytics.
In de instellingen van Keyword Hero kun je nog specifieke brand keywords opgeven, zoals je bedrijfs- of merknaam, om in Analytics vervolgens onderscheid te maken tussen branded en non branded zoekwoorden.

Resultaten

We hebben Keyword Hero nu ongeveer een week gebruikt en in eerste instantie zijn we enthousiast over de resultaten. We krijgen inderdaad veel zoekwoorden terug te zien in Analytics, maar de beloofde 95 procent wordt niet gehaald. Nog steeds is ongeveer 30 procent van de resultaten (not provided). De zoekwoorden die we wel te zien krijgen lijken accuraat te zijn en komen aardig overeen met de data uit Search Console.
Het rapport Organische zoekwoorden is terug te vinden onder Acquisitie > Campagnes. Daar kun je de aangepaste dimensie Position (toegevoegd door Keyword Hero) kiezen als secundaire dimensie.
10_analytics_organischzoekverkeer
Overigens heeft Keyword-hero ook een aantal handige dashboards en aangepaste rapporten die je kunt toevoegen.
11_analytics_seodashboard
Goed om te beseffen is dat Keyword Hero nooit 100 procent accuraat is. Daarnaast zit er een vertraging in de verwerking van de data. De zoekwoorden van vandaag zie je pas over drie dagen terug in Analytics.
Het grootste voordeel van Keyword Hero in onze optiek is het kunnen koppelen van zoekwoorden aan doelconversies. Daarnaast geeft het veel inzicht in welke landingspagina’s aan specifieke zoektermen gekoppeld worden, om daar onze SEO- en contentstrategie op aan te passen. Blijf alleen wel kritisch, neem de gegevens die Keyword Hero je geeft altijd met een korreltje zout, dan is deze tool absoluut van meerwaarde.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Hoi Rik,
      Daar heb je gelijk in, al blijft het in de nieuwe versie van Search Console nog steeds beperkt tot 16 maanden. Maar het is zeker al een verbetering!

  1. Dank voor dit artikel met de test en vooral voor de timing. Keyword Hero is momenteel namelijk in de aanbieding via AppSumo voor $49 voor levenslang toegang en ik vroeg me al af of dit een goede aanschaf zou zijn.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top