Google bevestigt: Social Media heeft invloed op rankings

6 januari, 2011

Het speelt al een tijdje binnen ons vakgebied, en de "geruchten" werden steeds sterker. En sinds vorige week is het dan ook "officieel" bevestigd door Google, bij monde van Matt Cutts (hoofd webspamteam @Google).

Reactie op Danny Sullivan's artikel

Danny schreef begin vorige maand een uitgebreid artikel over social signals en de invloed op de zoekmachines op de website Searchengineland. Hoewel Danny niet direct betrokken is bij Google weet hij meestal wel wat er speelt.
Dat bewees hij dus ook met het artikel, want Matt Cutts reageert in een video op het artikel, en bevestigt het grootste deel:

Conclusies

Wat me vooral opviel aan de video is het laatste deel, waarin Matt aangeeft dat niet alleen de kwantiteit geldt, maar ook zeker de kwaliteit.
We zien hier een duidelijk vergelijking tussen "linkbuilding" en het verkrijgen van meer volgers op bijvoorbeeld Twitter. Ook hier geldt weer, ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.
Misschien betekent dit ook dat je bijvoorbeeld geautomatiseerde volgers (spambots) beter kunt blocken van je Twitteraccount? Wie weet, de tijd zal het leren ;-).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hey Karel, je bericht klopt, hier had ik een tijdje terug op mijn blog ook al over geschreven. Ik dacht toen dat kwaliteit van je twitter account waarschijnlijk zal afhangen van...
    - De linkdiversiteit (niet naar 1 URL alleen).
    - Aantal volgers, en hun kwaliteit.
    - Maar vooral aantal RT's per aantal volgers.
    - ... en Replies per aantal volgers.
    het blokken van spammers en bots is m.i. dus raadzaam.

  2. eigenlijk is het logisch, als je als bvb illustrator iedereen die zich aanmeld om je te volgen accepteert, is dit inderdaad niet relevant, als je daarentegen enkel mensen volgt en laat volgen die zich binnen hetzelfde werkgebied bevinden, is dit relevant, en dat heeft meer waarde, net zoals bij linkbuilding toch?.
    Het volgen en terugvolgen gebeurt ook bij mij niet automatsich, wat heb je aan een reuze hoeveelheid als je iedere seconde 20 twwets krijgt, wanneer lees je die dan? heb je er wat aan dat Jan gaat eten om de hoek of dat Piet staat te wachten op de trein? Ik denk het niet, voor mij persoonlijk is Twitter een bron van inspiratie, en dus volg ik enkel mensen die tweeten over dingen waar ik iets aan heb, om te ouwehoeren is er Facebook of Hyves, Twitter is (toch voor mij) iets om bij te blijven met de laatste technieken en ideeën.
    Nu ja, elk zijn ding natuurlijk.
    Wel een interessant artikel Karel, ik vind er wel bevestiging in dat ik het blijkbaar op de juiste manier doe zonder er bij stil te staan en het te gebruiken voor wat het dient.

  3. Hoi karel,
    Wat ik mij afvraag is het volgende: ik link via mijn website naar de social media pagina's. Ik dacht dat dit voordelig zou zijn voor mijn website, omdat men op de website klikt. Aan de andere kant vraag ik mij af of het juist niet nadelig is, omdat men meteen mijn website verlaat en doorgelinkt wordt naar bv. twitter of facebook. Ik hoorde dat de bounce percentage hiermee omhoog gaat. Klopt dat??

  4. als spreker over nieuwe media heb ik mij ook verdiept in dit onderwerp, en mijns insziens is het natuurlijk logisch. Social media sites zijn booming, en zodoende worden de pagina's steeds belangrijker, ook voor google.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *