Dit zijn de enige twee redenen waarom men jouw showroom zal bezoeken

door | 6 april 2021 | Showroom marketing

Regelmatig krijg ik te horen dat wij als online marketing bureau een vreemde eend in de bijt zijn. Vragen als “waarom zou je je als online marketing bureau richten op showrooms?” hoor ik zeer regelmatig terugkomen. De achterliggende reden van die vraag is dat men aangeeft dat stenen winkels hun beste tijd hebben gehad. Alles gaat tegenwoordig toch online?

En ik begrijp deze goedbedoelde adviezen wel. Gelukkig weten wij wel beter, en jij als showroomeigenaar ook. Om je alvast gerust te stellen: jouw showroom heeft nog steeds bestaansrecht, en dat zal zo blijven. Sterker nog: jouw showroom zal floreren in deze digitale tijd.

Er is alleen Ć©Ć©n grote maar. Men zal alleen jouw showroom bezoeken als deze aan twee voorwaarden voldoet. Of beter gezegd: er zijn twee redenen waarom men de moeite zal nemen om jouw showroom te bezoeken. Het is dan ook zaak om ervoor te zorgen dat je ze die twee redenen geeft.

In dit artikel ga ik dieper in op deze twee redenen.

ROPO: research online, purchase offline

Voordat ik uitleg wat deze twee redenen zijn is het eerst belangrijk om te erkennen dat hoewel een showroom bezoek altijd het doel is, 90% van jouw doelgroep de zoektocht online zal starten. We noemen dit ook wel het zogenaamde ROPO-effect.

Je kunt namelijk nog zo’n mooie showroom hebben of voldoen aan de twee redenen die ik zodadelijk uitleg: wanneer jouw website en bedrijf niet zichtbaar zijn in de online onderzoeksfase (nogmaals, 90% van jouw doelgroep start online) dan zul je ook geen klanten in je showroom ontvangen.

Reden 1: Beleving. Horen, zien, ruiken, proeven, voelen. Kortom: beleven.

Deze had je heel waarschijnlijk wel verwacht. Dit is namelijk ook de meest logische reden die showroomeigenaren kunnen bedenken. Om een goede keuze te kunnen maken wil men de producten kunnen beleven met alle mogelijke zintuigen (geur is bijvoorbeeld ook belangrijk, zoals je in dit artikel over geurmarketing kunt lezen).

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanschaf van een keuken of een bed. Hoewel tegenwoordig deze producten soms ook helemaal online worden aangeschaft wil het gros van jouw doelgroep de producten “in het echt” zien.

Het gaat namelijk over een aanzienlijk bedrag en dan wil je het toch even met je eigen ogen gezien hebben.

Daarnaast maken mensen graag een beleving van een grotere aankoop, je koopt namelijk niet elk jaar een nieuwe keuken of terrasoverkapping. De aankoop op zichzelf is een beleving.

Een belangrijke reden waarom men dus jouw showroom bezoekt is de beleving. Hieronder vind je alvast een aantal tips om in te spelen op deze reden. Besef wel, dit zijn slechts een aantal tips waar we nog veel dieper op kunnen ingaan: voer voor nieuwe artikelen.

Tips om in te spelen op de beleving

  • Zorg ervoor dat men online al kan zien hoe de showroom er van binnen uitziet. Probeer dezelfde sfeer ook online over te brengen.
  • Gastvrijheid is ontzettend belangrijk. Oftewel, zorg dat men zich welkom voelt door een persoonlijk ontvangst.
  • Klantvriendelijk en klantgericht personeel is van levensbelang. Voldoe aan de beleving die men ook verwacht.
  • Details doen er toe: denk hierbij aan een opgeruimd en overzichtelijk geheel, weggewerkte kabels (afwerking) of bijvoorbeeld voorverwarmde koffiekopjes.
  • Producten op een mooie en professionele wijze uitgestald waar men daadwerkelijk in aanraking kan komen met de producten. Zorg dat alle zintuigen geprikkeld worden.

Deze lijst kan nog oneindig lang worden aangevuld, maar ik vermoed dat mijn punt duidelijk is. Men verwacht een beleving. Zorg ervoor dat je de beleving op zijn minst naar verwachting laat zijn, maar beter nog: overtref deze verwachting.

Reden 2: Persoonlijk advies

Over het algemeen zijn producten waarvoor een showroom noodzakelijk is relatief gezien duurder in aanschaf, en vaak betreft het ook een product waar flink wat advies over nodig is.

Op Ć©Ć©n of andere manier zou je dus ook kunnen zeggen dat het aanschafbedrag vaak gerelateerd is aan het advies wat erbij hoort.

Omdat het een groter bedrag is wat men gaat uitgeven wil men ook de zekerheid hebben dat ze het juiste product kiezen. Het is die zekerheid die je jouw klant moet bieden.

Zekerheid bieden kan maar op Ć©Ć©n manier: je moet de klant zo adviseren dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de juiste keuze maken. En dat kan alleen als je ook echt daadwerkelijk goed advies kunt geven.

Kortom: jouw showroomklanten zijn op zoek naar advies, zodat ze het vertrouwen hebben dat ze de juiste keuze maken. En dat is waar jij het verschil kunt maken tov. bijvoorbeeld online, of een discounter oid.

Jouw showroomklanten zijn op zoek naar advies, zodat ze het vertrouwen hebben dat ze de juiste keuze maken.

Dit goede advies zorgt er overigens tevens voor dat je een hoger bedrag ook kunt verantwoorden. Want om goed advies te kunnen geven heb je kennis, ervaring en de juiste adviseurs nodig.

Jouw adviseurs zijn de belangrijkste schakel

Eerder gaf ik al aan dat de beleving moet kloppen, en het liefst de verwachtingen moeten overtreffen. Maar alles valt of staat met het advies wat ze in de showroom krijgen. En dat is dan weer direct gerelateerd aan degene die de klant te woord staat: de adviseur.

In gesprekken met klanten hoor ik ook vaak dat ze het lastig vinden om goede adviseurs/verkopers te vinden. Want je zoekt niet alleen iemand die gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan: hij of zij moet ook voldoende kennis hebben om advies te kunnen geven waardoor de klant het vertrouwen krijgt dat ze de juiste keuze gaan maken.

En dat is op zijn zachtst gezegd erg uitdagend…

Een belangrijk onderdeel is hierbij het opleidingstraject die je de nieuwe medewerkers aanbiedt. Hoe zorg je ervoor dat jouw adviseurs zo snel mogelijk op een niveau zitten waarin ze het vertrouwen bij klanten kunnen afdwingen?

Ook dat is weer voer voor andere artikelen, en uiteraard ben ik ook erg benieuwd hoe jij dit als showroomeigenaar aanpakt, ik zie je reactie graag terug onder deze blogpost.

Conclusie: showroombezoekers zijn op zoek naar beleving en advies.

Zoals ik dit artikel al begon: jouw showroom heeft bestaansrecht. De twee belangrijkste redenen om een showroom te bezoeken zijn namelijk slechts tot op zekere hoogte online te bereiken.

Met de nieuwste technieken kun je bijvoorbeeld al hele mooie 3d video’s van je producten maken, maar uiteindelijk wil men het toch het liefst “in het echt” zien. Voelen. Beleven.

En advies geven kan uiteraard voor een groot deel ook online. Sterker nog: adviescontent is onmisbaar in je online strategie. Maar uiteindelijk zijn het maar teksten of afbeeldingen (vaak ook nog verschillende adviezen van verschillende bedrijven), en dat geeft onvoldoende vertrouwen om uiteindelijk het product aan te schaffen. Hiervoor komt men graag naar jouw showroom, om uiteindelijk face-to-face advies te krijgen van een betrouwbare adviseur!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen Ć©Ć©n werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *