Vind en repareer doodlopende pagina's (404-errors)

Doodlopende of niet bestaande pagina's (404-errors) op een website zijn killing. Het frustreert bezoekers en heeft een zwaar negatief effect op de conversie.
Overigens heeft praktisch elke website wel een aantal van die pagina's. In dit artikel laat ik zien hoe je deze pagina's kunt opsporen en repareren!

Hoe niet bestaande pagina's rapporteren in Google Analytics?

Om 404 pagina's te vinden gaan we gebruik maken van Google Analytics. De kans is namelijk groot dat je dit al gebruikt voor het bijhouden van je webstatistieken ;-).
Je website maakt heel waarschijnlijk gebruik van een aparte 404-pagina. Het enige wat je hoeft te doen is de trackingcode van Google Analytics iets aan te passen op de volgende manier:

< script type="text/javascript" >// < ![CDATA[ var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? " https://ssl." : "http://www."); document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + " google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E")); // ]] >< /script >
< script type="text/javascript" >// < ![CDATA[ try{ var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxx-x"); pageTracker._trackPageview("/404.html?page=" + document.location.pathname + document.location.search + "&from=" + document.referrer); } catch(err) {} // ]] >< /script >

Door het toevoegen van de bovenstaande code wordt er telkens als iemand op een 404 pagina terechtkomt er automatisch een “virtuele paginaweergave" gecreëerd in Google Analytics.

404-pagina's weergeven in Google Analytics

Wanneer je de bovenstaande code hebt toegevoegd (of aangepast) op de 404-pagina kun je voortaan wanneer iemand een 404-pagina te zien heeft gekregen.
Het mooie is dat je ook meteen kunt zien hoe men op die pagina terecht is gekomen.
In de onderstaande video laat ik je zien hoe je  deze 404-pagina's via Google Analytics kunt opsporen en hoe je de gevonden fouten kunt oplossen:

Succes met het opsporen en repareren van 404-errors!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi Karel,
    Leuke video.
    Zelf gebruik ik Google Analytics rapporten, waarbij ik gewoon dagelijks een e-mail ontvang, zodra er 404-pagina†™s zijn getriggerd op de site.
    Heel handig natuurlijk en die fix ik meteen (indien ze dus voordoen).

  2. Zeker een handige manier om 404 errors te achterhalen!.
    Het is misschien nog wel mooi om ook even de nieuwe code van Analytics te vermelden voor de volledigheid aangezien het 404 regeltje er daarin ietsjes anders uitziet.

  3. Beste Karel,
    Als ik een geavanceerd segment aanmaak op mij GA profiel met 'schone' data. Heeft het segment dan invloed op mijn data of kan ik het segment aanmaken om statistieken te filteren zonder dat dit invloed heeft op toekomstige resultaten?
    -Brian

  4. Goeie tip Karel! Ik gebruik zelf altijd Google Webmaster Tools om 404's op te sporen. Maar daar vind je natuurlijk niet alle 404's, alleen degenen die Googlebot is tegengekomen bij het crawlen.

    1. _gaq.push(["_trackPageview", "/404.html?page=" + document.location.pathname + document.location.search + "&from=" + document.referrer]);
      Is voor de nieuwe code.

  5. Het hebben van de bedoelde doodlopende pagina's zijn killing. Ik zie een doodlopende pagina ook als een pagina geen link meer heeft. Een groep gebruikers gebruikt links op pagina's om door de site te navigeren. Bij het ontbreken van een link lopen ze vast. Buiten het feit dat deze de pagina verlaat is er een vorm van ergernis / frustratie aanwezig, waardoor terugkomen geen optie is.
    Doodlopende pagina's zijn killing!

  6. Een aangepaste melding in GA op pagina url van je 404 pagina werkt ook super. Deze kun je dan bv afstellen op aantal keren dat de pagina vertoond word per week, deze grens kun je zelf bepalen door paginaweergaves toe te voegen aan e melding. Hoef je zelf niet elke week handmatig te checken.

  7. Ik heb de volgede code gebruikt
    _gaq.push(['_trackEvent', 'Error', '404', 'page: ' + document.location.pathname + document.location.search + ' ref: ' + document.referrer]);
    echter wanneer ik zelf een 404 genereer, dan wordt deze niet zichtbaar bij gebeurtenissen. Weet iemand toevallig waardoor dit veroorzaakt wordt en of de code van Karel dit oplost? Is nagenoeg hetzelfde alleen in een ander overzicht.

  8. Beste Karel,
    Ik kan m'n trackingcode in google analytics niet bijwerken. Ik zie de tekst wel en kan alles selecteren, maar ik kan niet aanpassen. Weet je hoe dit komt, of moet ik misschien ergens anders de aanpassing doen?
    Ik zit nu bij beheer > trackinginfo.
    Alvast hartelijk dank.
    Gr. Bart

  9. Beste Karel,
    Ik heb mijn oude OScommerce site omgezet naar Magento en krijg nu dus veel 404 errors. Wat is nu de beste manier om dit op te lossen?
    mvg
    Edwin

    1. Edwin,
      Het beste lijkt me in dit geval dat je even nagaat welke van die pagina's die nu een 404 opleveren een backlink hebben, deze links hebben groter prio dat ze een correcte 301 krijgen naar hun nieuwe variant.
      Een ander criteria die je ook moet kijken is welke van die pagina's die een 404 geven, veel traffic uit Google krijgen.
      Zie mijn reactie ergens hierboven over rapporten instellen in Google Analytics om 404 meldingen per email te krijgen, zo krijg je ook snel inzicht.
      Uiteraard zou je van alle pagina's een correcte 301 moeten plaatsen maar als je 10 tot 20k pagina's in je webwinkel hebt, kan ik het wel begrijpen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top