Lijdt je website aan deze 8 usability fouten?

Karel
5/5/2009
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
5/5/2009
Internet marketing
X
min leestijd

Deze week las ik een artikel van Jacob Nielsen over de Top Ten Mistakes in Web Design. Dat bracht mij op het idee om zelf een lijst samen te stellen met usability fouten. Ik heb mij bij het maken van deze lijst voornamelijk laten leiden door usability fouten die mij irriteren. Lees dit artikel als je wilt weten welke.

1. Wat is dit voor website

De eigenaar of bouwer weet waar de website over gaat. Voor de bezoeker is dit niet altijd duidelijk. Een bezoeker moet in 1 oogopslag kunnen zien wat de website te bieden heeft. 1 of 2 regels die beschrijven wat voor website het is en waarom de bezoeker op de website moet zijn is voldoende. Dit wordt ook wel de Unique Value Proposition genoemd.

2. Splash pagina

Een splash pagina met reclame voordat je op home komt is super irritant. Voetbal-sites zijn hier erg goed in. Vooral voetbalinternational presenteert regelmatig zo'n irritante intropagina.En het is echt niet zo dat de link naar home werkt. Nee hoor, eerst de advertentie bekijken. Dan pas mag je op de website.

voetbal-international

3. Vermijd "klik hier" hyperlinks

Er zijn nog steeds websites die hun hyperlinks met "klik hier" beschrijven. Het dringende advies is om je hyperlinks beschrijvend te maken. Hyperlinks dienen duidelijk aan te geven waar de bezoeker naartoe wordt gestuurd.Duidelijk beschrijvende hyperlinks maken het erg makkelijk om een webpagina scannend te lezen.

4. Alleen RSS is niet voldoende

Alleen RSS aanbieden en geen e-mail nieuwsbrief is een gemiste kans. Sommige mensen willen liever e-mail om op de hoogte te blijven. Zij houden niet van RSS. Bied dus ook e-mail aan om hen blij te maken.Om deze statement kracht bij te zetten: dit weblog van Karel heeft op het moment van schrijven 779 RSS abonnees en 3888 e-mail nieuwsbrief lezers.

5. Te lange privacy statement

Vermijd lange privacy statements als bezoekers persoonlijke informatie moeten geven. Als een privacy statement te lang is loop je het risico dat je bezoeker wegklikt. Dit komt omdat een lange privacy statement riekt naar onbetrouwbaarheid en ontsnappingsclausules.Mensen willen weten of hun persoonlijke informatie niet wordt weggegeven of verkocht. En zij willen weten of zij niet te vaak worden lastiggevallen.Een goed privacy statement zou kunnen zijn: Uw persoonlijke informatie wordt nooit doorgegeven aan derden en wordt slechts gebruikt om uw vraag te beantwoorden

6. Onduidelijke teksten

Vermijd teksten die je bezoekers niet snappen. Jargon is wat mij betreft niet het meest dodelijke. Als je een website hebt die alleen voor een bepaalde doelgroep bestemd is, so be it.Echt dodelijk zijn teksten die geen jargon zijn. Maar waarvan de lezer toch geen idee heeft. Een voorbeeld hiervan is van de website Ditzo. Ditzo is een online verzekeraar. Rechts onderin de Homepage staat het kopje: "Waar doen we het van". Ik heb echt geen idee waar ze het over hebben.

ditzo

7. Onvriendelijke foutmeldingen

Ik kom nog steeds foutmeldingen tegen die vriendelijker kunnen. Hou bij het verzinnen van foutmeldingen 3 dingen in gedachten:

  • Ben vriendelijk;
  • Het is nooit de schuld van de bezoeker;
  • Geef duidelijk aan waar er iets fout is gegaan.
privacy-statement

8. "Ik" en "wij"

Of dit een usability fout is zou je kunnen betwisten. Het is in elk geval iets dat mijn positieve gebruikservaring doet afnemen.Ik word heel erg moe van websites die in het meervoud praten terwijl het een eenmanszaak betreft. "Ik" word vervangen door "wij". Hiermee probeert de eenmanszaak een indruk te wekken dat ze met meer zijn. Ik begrijp nooit waarom. En het stoort me.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier