Hoe belangrijk is geurmarketing voor jouw showroom?

door | 5 maart 2021 | Nieuws

Geurmarketing, ook wel aroma marketing genoemd, is een vorm van marketing waarbij geuren ingezet worden voor marketing- en commerciƫle doeleinden om een merk te promoten en de verkoop te stimuleren. Ben je benieuwd naar geurmarketing? Lees dan ons artikel!

stockillustraties, clipart, cartoons en iconen met neus geur pictogrammen - geur

1.Wat is geurmarketing?

2.Voordelen geurmarketing

3.Hoe kies je een geur voor jouw showroom?

4.Doelen geurmarketing

5.Voorbeelden geurmarketing

6.Effecten van verschillende geuren

7.Conclusie

1. Wat is geurmarketing?

Ruim 80% van alle commerciĆ«le communicatie is visueel. Andere zintuigen worden niet of nauwelijks aangesproken. Een groot deel van onze emoties wordt bepaald door geuren, vaak onbewust. Wat we ruiken heeft rechtstreeks impact op hoe we ons voelen. Zo stuurt het reukorgaan ons gedrag. Geurmarketing beĆÆnvloedt het menselijk gedrag door in te spelen op het reukzintuig om zo bepaalde emoties op te roepen. De geur heeft een directe koppeling met de hersenen. Dit beĆÆnvloedt het menselijk instinct bij het nemen van beslissingen en kan zo zorgen voor een positief effect tijdens het aankoopproces.

Geurmarketing kan worden ingezet tijdens het gehele aankoopproces en kan worden toegepast op het product en de showroom. In zekere mate ook in de communicatie. Er wordt hierbij gekozen voor een eigen merkidentiteit met bijbehorende marketinguitingen die aansluiten bij een specifieke doelgroep.

2. Voordelen geurmarketing

Geurmarketing is een toegevoegde waarde voor jouw showroom. De resultaten van geurmarketing zijn bewezen. Door goede geurmarketing zijn er tevreden klanten, blijven klanten langer in de showroom en herinneren ze jouw product. Als je geurmarketing op de juiste manier toepast heeft het een aantal voordelen:

  • Klanttevredenheid: De juiste geur zorgt ervoor dat mensen zich prettig voelen en hun ervaringen met uw bedrijf positiever beoordelen.
  • Verblijfsduur: Mensen zullen langer blijven daar waar ze zich prettig voelen.
  • Koopbereidheid en omzet: Geuren kunnen aantrekken, overtuigen en overhalen zodat klanten producten gaan kopen wat de omzet dus verhoogd.
  • Merkherinnering en klantenbinding: Klanten kijken terug op een prettige ervaring en zullen hierdoor eerder geneigd zijn terug te keren.
  • Communicatie en beleving: Geur kan andere communicatie uitingen versterken. Het laat tekst en beeld tot leven komen en kan een product of ruimte een vleugje luxe en prestige mee geven.
  • Concurrentievoordeel: Met de juiste geur onderscheid je je van jouw concurrenten en bied je een complete beleving aan jouw klant of gast.
  • Associatie en herkenning: Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, maar geur heeft een directe verbinding met emotie en geheugen. Geur brengt je in een tel terug in de tijd.
  • Geurverwijdering: Inzet van een geursysteem kan nare geuren verdrijven en een prettige ambiance ervoor terug brengen.
  • Eventueel minder prettige geuren worden verborgen.

3. Hoe kies je een geur voor jouw showroom?

Showrooms passen geurmarketing toe om klanten aan te trekken of klanten langer in hun showroom te houden. De geur van de showroom doet veel met klanten. Als er geen aangename geur in de showroom hangt gaan mensen natuurlijk weg. Het is belangrijk dat je een geur kiest die bij jouw showroom past! Waar dien je dus op te letten bij geurmarketing?

  • Zorg ervoor dat de geur aansluit bij jouw concept: Een winkel voor exclusieve herenmode hoort een andere geur te hebben dan een winkel voor dameskleding. Daarnaast zou een bierspeciaalzaak niet moeten ruiken als een cocktailbar. Elke onderneming heeft haar eigen identiteit. Zorg er dus voor dat de geselecteerde geur wel past bij het imago dat je probeert te creĆ«ren.
  • Kies voor het juiste effect: Wat zou je met de geur willen bereiken? Als je jouw gasten een rustig gevoel wilt geven, kies dan voor de kalmerende geur van noten of vanille. Als je klanten juist een boost wil geven, verspreid dan frisse en verkwikkende geuren als citroen of limoen. Perfect voor een sportschool bijvoorbeeld! 
  • Zorg voor de juiste installatie: De juiste installatie betekent vaak het verschil tussen een penetrante walm of een prettige geurbeleving. Een professionele geursysteem zal je hiermee zeker verder helpen. Bepaal waar en hoelaat je de geur wilt verspreiden. Tijdens de installatie wordt er gelet op de luchtstromingen in de showroom. In sommige gevallen is het beter om het geursysteem in een luchtbehandelingssysteem (HVAC) te voegen. Zo blijft de geur op de juiste plek!

4. Doelen geurmarketing

Voor het gebruik van geurmarketing heb je een duidelijke strategie nodig. Met geurmarketing kan je verschillende doelen voor ogen hebben. Het doel dat je met geurmarketing wilt bereiken, is bepalend voor het type geurverspreider die je nodig hebt en de geur dat het meest geschikt is.

Mogelijke doelen geurmarketing:

  • Marketing, product promotie en verkoop stimuleren
  • Beleving en associatie vergroten
  • Merkherkenning en identiteit prikkelen
  • Aangename ambiance en sfeer creĆ«ren om gemoedstoestand te beĆÆnvloeden
  • Geuroverlast tegen gaan ofwel nare geuren verwijderen
  • Leren, concentratie en prestaties verbeteren

5. Voorbeelden van bedrijven die geurmarketing gebruiken

  • De Apple Mac-geur: Apple-producten ruiken heerlijk nieuw als ze net uit de verpakking komen. Dit is vergelijkbaar met de geur van een spiksplinternieuwe auto bij de dealer. Die geur lijkt een combinatie van de hoogwaardige materialen van het product, de inkt en het karton van de doos. Samen maakt dit een unieke ervaring om een nieuwe MacBook of een iPhone uit te pakken.
  • De geur van Holiday Inn: Als je ver van huis bent en in een hotel slaapt is er niets fijner dan binnenkomen met een heerlijke geur. Holiday Inn zet daarvoor geurbeleving in om bezoekers zich welkom te laten voelen. Zij gebruiken een rozengeur die je vaak ruikt bij trouwerijen. Daarnaast verspreidt de hotelketen ook de geur van leer in ruimtes voor business-meetings. De geur van leer geeft namelijk een gevoel van warmte en luxe. Samen met de juiste muziek zorgt het hotel ervoor dat gasten graag plaatsnemen in de lobby of in de bar van het hotel en zich meer op hun gemak voelen. Of om samen een productieve vergadering te houden.
  • Versgebakken brood in de supermarkt: De geur van versgebakken brood. Wie krijgt daar geen trek van? Het doet je denken aan een geur van vroeger. Welke supermarkt je tegenwoordig ook binnenloopt: er hangt een geur van versgebakken broodjes. En daar zit een hele goede reden achter. Het hongergevoel zorgt ervoor dat klanten meer uitgeven.

6. Effecten van verschillende geuren

Wist je dat geuren onze perceptie van tijd kunnen beĆÆnvloeden? Zo kan een aangename geur in een winkel ervoor zorgen dat consumenten langer ronddwalen doordat de tijd sneller voorbij lijkt te gaan. Voor de consument zelf resulteert dit dan weer in een aangename winkelervaring. 

Effecten van verschillende geuren:

  • Bloemen: Moedigen de koper aan om te blijven hangen, ideaal voor retail.
  • Leder: Roept een gevoel van luxe op, het beste voor luxemerken.
  • Vers linnengoed: Knapperig en schoon, uitstekend geschikt voor fitnessfaciliteiten.
  • Lavendel: Bevordert ontspanning, fantastisch voor salons en spaā€™s.
  • Citroengras: Verkwikt en geeft energie, goed voor hotels en casinoā€™s.
  • Vanille: Verhoogt de stemming, perfect voor uitgaansgelegenheden.

7. Conclusie

Ruim 80% van alle commerciƫle communicatie is visueel. Andere zintuigen worden niet of nauwelijks aangesproken. Een groot deel van onze emoties worden bepaald door geuren, vaak onbewust. Wat we ruiken heeft rechtstreeks impact op hoe we ons voelen. Geurmarketing kan worden ingezet tijdens het gehele aankoopproces en kan worden toegepast op het product en het verkooppunt, en in zekere mate ook in de communicatie.

Geurmarketing is een toegevoegde waarde voor uw showroom. De resultaten van geurmarketing zijn bewezen: tevreden klanten die uw merk, product herinneren en langer in de showroom blijven.

Voordelen geurmarketing

  • Klanttevredenheid
  • Verblijfsduur
  • Koopbereidheid Ć©n omzet
  • Merkherinnering en klantenbinding
  • Communicatie en beleving
  • Concurrentievoordeel
  • Associatie en herkenning
  • Geurverwijdering
  • Eventueel minder prettige geuren worden verborgen

Het is belangrijk dat je een geur kiest die bij jouw showroom past! Waar dien je dus op te letten bij geurmarketing?:

  • Zorg ervoor dat de geur aansluit bij jouw concept
  • Kies voor het juiste effect
  • Zorg voor de juiste installatie

Mogelijke doelen geurmarketing:

  • Marketing, product promotie en verkoop stimuleren
  • Beleving en associatie vergroten
  • Merkherkenning en identiteit prikkelen
  • Aangename ambiance en sfeer creĆ«ren om gemoedstoestand te beĆÆnvloeden
  • Geuroverlast tegen gaan ofwel nare geuren verwijderen
  • Leren, concentratie en prestaties verbeteren

Voorbeelden van bedrijven die geurmarketing gebruiken

  • De Apple Mac-geur
  • De geur van Holiday Inn
  • Versgebakken brood in de supermarkt

Effecten van verschillende geuren

  • Bloemen: Moedigen de koper aan om te blijven hangen, ideaal voor retail.
  • Leder: Roept een gevoel van weelde op, het beste voor luxemerken.
  • Vers linnengoed: Knapperig en schoon, uitstekend geschikt voor fitnessfaciliteiten.
  • Lavendel: Bevordert ontspanning, fantastisch voor salons en spaā€™s.
  • Citroengras: Verkwikt en geeft energie, goed voor hotels en casinoā€™s.
  • Vanille: Verhoogt de stemming, perfect voor uitgaansgelegenheden.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen Ć©Ć©n werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *