Het is altijd goed om af en toe even stil te staan en te bekijken hoe het ervoor staat met de verschillende social media pagina's die je een tijd terug hebt aangemaakt. Grote kans dat er al een aantal updates zijn geweest waar je nog niets mee hebt gedaan!
Hoelang is het bijvoorbeeld geleden dat je een Facebook bedrijfspagina hebt gemaakt? En niet algeheel onbelangrijk: het profiel hebt geüpdatet volgens de laatste ontwikkelingen en features?
In dit artikel vind je 4 tips voor het updaten van je Facebook fanpage. Dan kun je er zeker van zijn dat je optimaal en effectief gebruik maakt van je pagina.
#1 Optimaliseer de omslagfoto
Onlangs zijn de voorwaarden voor de omslagfoto's (stilzwijgend) gewijzigd en zelfs een stuk minder streng geworden. Het was namelijk niet toegestaan om calls-to-action op te nemen in de omslagfoto. Nu is daar echter niets meer over terug te vinden in de voorwaarden. Dit is het enige segment over de omslag:
Enige echte “regel": Omslagen mogen geen afbeeldingen bevatten die voor meer dan 20% uit tekst bestaan. Social Identities heeft een handige tool om het % tekst te berekenen.
Dit betekent dat je de omslagfoto kunt gebruiken om je website en een call-to-action te promoten. Denk aan verschillende omslagen voor bijvoorbeeld events, downloads en speciale acties op jouw website. Dit is op het moment onze “standaard" omslagfoto (met daarin de call-to-action om onze pagina te liken):
Hebben we een speciale actie of download beschikbaar, dan zullen wij hiervoor ook onze Facebook omslagfoto gaan gebruiken!
#2 Evalueer de profielfoto
Er zijn een heleboel mogelijkheden om je profielfoto en omslagfoto in elkaar over te laten lopen. Wat natuurlijk een erg mooi plaatje kan zijn, maar vergeet niet dat de profielfoto langs ieder bericht komt te staan. Dus ook op zichzelf een goede en herkenbare afbeelding moet zijn die bijdraagt aan de branding van je merk.
Mashable gebruikt een heel erg simpele afbeelding, maar dit zorgt juist voor goed herkenbare posts:
Tip: gebruik voor een goed resultaat een vierkante afbeelding van 180 x 180 pixels, Facebook zal deze automatisch verkleinen naar 160 x 160 pixels.
#3 Sta fans toe om te reageren op fans
Sinds maart is het mogelijk om gericht op een reactie onder een post te reageren zonder gebruik te maken van @gebruikersnaam in een reactie, maar door te klikken op “reageer".
Dit maakt het voor fans nog makkelijker om deel te nemen in een discussie en overzichtelijker om te volgen voor paginabeheerders ;-).
Instellen gaat als volgt:
1. Ga naar Instellingen bewerken in het Administratiepanel op de pagina.
2. Kies vervolgens voor “Toestemmingen beheren" en vink “Antwoorden toestaan op reacties op mijn pagina" aan en sla de wijzigingen op.
#4 Gebruik een custom Facebook-URL
Heeft jouw Facebookpagina nog steeds een url met een hoop cijfers erin? Dan is het tijd om een aangepaste URL te maken.
Let op: je kunt dit maar 1 keer aanpassen, dus denk even goed na voordat je iets kiest!
Een custom Facebook URL maakt het een stuk makkelijker om klanten op de hoogte te brengen van je fanpage.Nog een kleine tip: je kunt gewoon fb.com/gebruikersnaam (bv. fb.com/karelgeenen.nl) in je adresbalk intypen in plaats van facebook.com/karelgeenen.nl helemaal voluit te moeten schrijven.
Welke features ga jij als eerste toepassen? Of was jij al helemaal up-to-date? Laat een reactie achter!