Wat te verwachten van Google Caffeïne?

Deze namiddag eindelijk nog eens wat tijd gevonden om een artikel te schrijven op onze blog. Deze keer over de te verwachten Google update (caffeïne). Ik ga er graag hier nog wat verder op in dan in het oorspronkelijke artikel op onze Isiblog over Caffeïne.

Volgens heel wat bronnen kunnen we de veel besproken update omstreeks december verwachten. Dit komt dus bijzonder dichtbij!

Maar wat zal er precies veranderen met Caffeïne?

Volgens Matt Cuts zit de verandering vooral in de architectuur achter de zoekresultaten, met name in het crawlen en indexeren van pagina's.

De verandering kan worden vergeleken met de 'Big Daddy' update van eind 2005 / begin 2006. Matt spreekt van een 'grote fundamentele verandering'.

Het is voor Google niet de bedoeling om de weergegeven resultaten aanzienlijk te laten veranderen. Natuurlijk is dit niet eenvoudig als zoveel in de achtergrond zal gewijzigd worden. De rangschikking zal hoe dan ook door elkaar geschud worden, al is het de vraag in welke mate en op basis van welke criteria.

Een belangrijk aspect in Caffeïne is dat er meer op 'actuele' content zal gefocust worden. Inhoud uit Facebook, Twitter, etc. zal een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de 'meer actuele' zoekresultaten.

De activatie van deze nieuwe versie van de zoekmachine zal hoe dan ook stapsgewijs gebeuren. Datacenter per datacenter zal de nieuwe versie implementeren en in functie van de feedback vertraagd of versneld worden.

Het doel van Caffeïne samengevat

  • krachtiger
  • flexibiler
  • robuster

Matt Cuts stelt dat de impact van de ingreep een dermate grote invloed zal hebben, dat men oproept om te testen. Ook (zoals altijd) wordt feedback sterk gewaardeerd.

Je kunt alvast zelf aan de slag om Google Caffeïne uit te testen via deze link:

http://www2.sandbox.google.com/

Het zou leuk zijn dat iedereen die opvallende zaken vaststelt in het testen met deze 'sandbox-versie' dit even deelt in de commentaren van dit artikel.

Veel succes !

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Heb hem nog niet uitgebreid geprobeerd, maar hopelijk krijgen we met Google Caffeïne eindelijk die historische pagina's uit de zoekresultaten, m.a.w. de pagina's die gaan telen op hun ouderdom.

  2. Heb er niets van gehoord dat de update reeds uitgevoerd is. Ik heb em ook niet echt getest. Veel kan ik er toch niet aan doen als google mijn site hierdoor beter of slechter gaat ranken. Ik zie het vanzelf en ga lekker door met waar ik mee bezig ben.

  3. Het gister het tooltje "SEO Spyglass" uit mijn artikel David vs Googliath er op los gelaten. Geen verschillen kunnen waarnemen.

    Ook handmatig en gelijktijdig geopend zie ik geen verschillen tussen de resultaten "Nieuw" of "oud". Wel een overduidelijk verschil tussen Google.com en Google.nl.

    Google.com loves me more I see

  4. Ik zie wel een aantal andere resultaten maar nog niet heel schokkend. Als je de nette SEO technieken toepast heb je volgens mij weinig te vrezen.

  5. Google Caffeine nieuws:

    Ga naar http://www2.sandbox.google.com

    Thank you!
    We appreciate all the feedback from people who searched on our Caffeine sandbox.

    Based on the success we've seen, we believe Caffeine is ready for a larger audience. Soon we will activate Caffeine more widely, beginning with one data center. This sandbox is no longer necessary and has been retired, but we appreciate the testing and positive input that webmasters and publishers have given.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top