Wat is marketing automation?

Karel
4/5/2017
Karel
4/5/2017
Marketing Automation
X
min leestijd

Als expert is het altijd erg lastig om ergens uitleg over te geven zonder te verzanden in vakjargon. Zeker voor mensen die nog geen of weinig ervaring met een bepaald onderwerp hebben, is dit bijzonder lastig. Dit geldt ook voor een antwoord op de eenvoudige vraag: Wat is marketing automation?Op onze blog hebben we al verschillende artikelen geschreven (zie ook onze blogcategorie met artikelen over marketing automation). Maar dit zijn artikelen waarbij we ervan uitgaan dat je al precies weet wat marketing automation is.Gezien het feit dat wij regelmatig de vraag krijgen “Wat is marketing automation?" (en het feit dat er nog een goed artikel ontbrak over het antwoord op deze vraag), hebben we besloten om dit artikel te schrijven. Een stuk dat uitlegt wat marketing automation is, in duidelijke taal. Na het lezen van dit artikel zullen ook de andere artikelen rond marketing automation veel duidelijker worden.Snelmenu:

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om leads/prospects aan ons te binden en door de customer journey heen te “helpen". Dit wordt gedaan door op het juiste moment (ingegeven door verschillende triggers) bepaalde informatie te sturen (vaak via e-mail). Doel is om deze leads uiteindelijk te laten converteren.Door gebruik te maken van marketing automation zorg je ervoor dat leads al in een eerder stadium binnen de customer journey kunt bereiken en aan je kunt binden. Hierdoor vergroot de kans op een uiteindelijke conversie.

Hieronder zullen we de bovenstaande omschrijving eens nader analyseren, zodat je na het lezen van dit artikel een goed beeld hebt van wat marketing automation nu precies is.

Marketing automation software: geautomatiseerde systemen

Er zijn ontzettend veel verschillende systemen op de markt waarmee je marketing automation toe kunt passen. Zelf zijn wij reseller van Activecampaign, maar de volgende systemen kom je ook vaak tegen:

Deze systemen lopen ontzettend uiteen qua functies en voornamelijk qua prijzen. Prijzen beginnen vanaf een paar tientjes per maand en kunnen oplopen tot enkele duizenden euro’s per maand.Zelf zijn we uiteindelijk reseller geworden van Activecampaign omdat zij naar onze ervaring de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. Kwaliteit vertaalt zich in dit geval voornamelijk naar functies. Met Activecampaign kun je namelijk alles wat je volgens ons met je marketing automation software zou moeten kunnen.Hoe dan ook, om marketing automation te gebruiken heb je in ieder geval een dergelijke software zoals hierboven genoemd nodig.

Leads / prospects in verhouding met de customer journey

Bij marketing automation ligt de focus op de customer journey. Maar wat is nu precies de customer journey? Hiermee bedoelen we de weg die iemand aflegt om uiteindelijk klant bij jou te worden (en tevens het proces nadat men klant is geworden).Vrij vertaald: de klantreis. Door deze in kaart te brengen zul je er al snel achter komen dat er verschillende stadia zijn waar iemand zich in kan bevinden. Grofweg onderscheiden we hier twee momenten:

  • Buyer journey (alles tot en met de aankoop)
  • Customer journey (alles na de aankoop)

Er wordt vaak gesproken over de customer journey, waar men dus éigenlijk de totale customer experience bedoelt (de twee onderdelen samen).

Marketing automation richt zich in eerste instantie voornamelijk op de buyer journey. Daar hoeft het overigens niet bij te blijven. Marketing automation is ook uitermate geschikt om bestaande klanten meer aan je te binden en opnieuw te laten bestellen (in principe duw je ze opnieuw in de buying journey).

Verschillende stadia binnen de buying journey

Wanneer je over de buying journey spreekt zijn er verschillende stadia die vaak min of meer hetzelfde zijn. Google heeft deze als volgt weten te omschrijven:

  1. See: men komt het bestaan van je product of dienst te weten, oftewel bekendheid;
  2. Think: men overweegt jouw product of dienst of te nemen;
  3. Do: men gaat over tot de aankoop.

Uiteindelijk heeft Google ook nog een vierde fase (customer journey) genaamd “Care". Hier wordt klantloyaliteit mee benadrukt. Met deze vierde erbij spreken we dus over de totale customer experience. Alle fases van dit model doorlopen we ook wanneer we voor onze klanten aan de slag gaan met het KGOM succesmodel. Dit is de start van een succesvolle online marketing strategie!Marketing automation zorgt dus ervoor dat we dus kunnen “zien" in welke fase onze bezoeker zit, om hem of haar vervolgens geleidelijk door de buyer journey heen te loodsen. Dit proces heet leadnurtering.

Marketing automation: triggers sturen de juiste informatie op het juiste moment

Zoals we al eerder hebben aangehaald kunnen we met marketing automation “zien" in welke fase men zich bevindt en weten we, aan de hand van de acties die men onderneemt, of men klaar is voor de volgende fase.De meeste websites, en heel waarschijnlijk de jouwe ook, zijn voornamelijk ingericht op de “Do" fase. De focus ligt bijvoorbeeld op “neem contact op" of “bestel product x". Maar wat als de bezoeker nog in de “See" of “Think" fase zit?Zonder marketing automation schaar je alle bezoekers binnen deze “Do" fase. Dit is zonde, want je kunt er je vingers op natellen dat lang nog niet iedereen daadwerkelijk klaar is om over te gaan tot een conversie.

Contactgegevens verzamelen

De eerste stap binnen marketing automation is dan ook het verzamelen van de contactgegevens van de bezoekers die zich nog in de “See" of “Think" fase bevinden. Dit doe je simpelweg door een stuk content aan te bieden (bijvoorbeeld een whitepaper) dat binnen die bepaalde fase hoort.Deze fases kun je achterhalen door de content alleen op specifieke pagina’s te laten zien. Door alle pagina’s binnen je website onder te verdelen in de verschillende fases, weet je exact op welke pagina’s je welke content moet laten zien.Deze content, bijvoorbeeld een whitepaper, bied je dan aan in ruil voor het e-mailadres en de naam van de bezoeker. Vanaf dat moment heb je de contactgegevens en kun je ze middels e-mail door de buying journey leiden.

In het ideale geval heb je dus per fase ook een stuk content dat je in ruil voor de contactgegevens kunt weggeven. Op die manier kun je nog beter achterhalen in welke fase men zich bevindt. Downloadt men bijvoorbeeld een vergelijkingsdocument van de software die je aanbiedt ten opzichte van de concurrenten in de markt, dan weet je dat men duidelijk in de “Think" fase zit.

Triggers voeden het marketing automation systeem

De acties die men onderneemt op je website of tijdens het openen en lezen van een e-mail die je hebt gestuurd, noemen we triggers. Zo kan de download van een whitepaper binnen de “Think" fase een trigger zijn.Deze trigger stuurt dan enerzijds de whitepaper naar de bezoeker (na het invullen van het formulier). Maar deze trigger kan ook automatisch na bijvoorbeeld twee dagen een e-mail sturen waarin je vraagt of ze de whitepaper goed hebben ontvangen, en waar je een linkje opneemt naar de uiteindelijke bestelpagina (de “Do" fase).Ander voorbeeld: stel dat men de whitepaper heeft gedownload en na twee dagen opnieuw de website bezoekt. Dit kan een duidelijk koopsignaal zijn, er is in ieder geval zeker interesse. Deze “trigger" kan het ideale moment zijn om een e-mail te sturen met daarin een video testimonial van een tevreden bestaande klant waarmee de lead over de streep wordt getrokken.Binnen marketing automation kennen we onder andere de volgende triggers:

  • Download (feitelijk het invullen van een formulier);
  • Openen van een e-mail;
  • Klikken op een link binnen een bepaalde e-mail;
  • Bezoeken van een bepaalde pagina binnen je website.

Deze triggers kunnen uiteindelijk verschillende acties inschieten, waaronder:

  • Het versturen van een e-mail;
  • Het laten zien van een specifiek bericht wanneer de bezoeker je website bezoekt;
  • Een notificatie versturen naar bijvoorbeeld de salesafdeling (bijvoorbeeld: bezoeker x heeft whitepaper y gedownload en tenslotte de contactpagina bezocht maar niet ingevuld);
  • Een bepaalde score geven aan de lead (lees hier een uitgebreid artikel over leadscoring en wat dit is).

Het doel van deze triggers en acties is om de lead naar de volgende fase binnen de buying journey te brengen (om uiteindelijk over te laten gaan tot aankoop/conversie).

Marketing automation: aan ons binden en naar een conversie toe leiden

Uiteindelijk komt marketing automation dus neer op het aan ons binden van bezoekers die zich nog niet in de conversiefase bevinden. Dit doen we door middel van een stuk content, zoals een whitepaper, in ruil voor de contactgegevens.Aan de hand van de acties die men onderneemt (zie ook de triggers) sturen we dan specifieke informatie, met als doel de lead door de buying journey heen te leiden om uiteindelijk te laten converteren.

Feedback over het antwoord op “Wat is marketing automation?"

In het bovenstaande artikel heb ik zo duidelijk en eenvoudig mogelijk uitgelegd wat marketing automation nu exact is. Doel is dat jij nu goed begrijpt wat het inhoudt. Is dit nog niet het geval, dan lees ik graag in de reacties hieronder welke vragen je nog hebt rond dit onderwerp. Ik zal ze graag voor je beantwoorden!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier