PageRank Update April 2009!

4 april, 2009

google-pagerank-update-in-progressVolgens een online  onderzoek zou de laatste PageRank update van 30 juli 2008 zijn. Sinds die tijd zou er geen enkele PageRank verandering meer zijn geweest. Tot gisteren... Want sinds 2 april 2009 is er weer veel veranderd met betrekking tot de PageRank. Zeer opvallend is dat Bol.com en Molblog de grote verliezers zijn in de PageRank update van Google.

WieWatDaar.nl

Uit eerste onderzoek van eigen WieWatDaar.nl resultaten blijkt onder andere dat:

  • Bol.com is gedaald van PR 7 naar PR 6
  • Molblog.nl is gedaald van PR 6 naar PR 5
  • Traffic-Builders.nl is gestegen van een PR 5 naar een PR 6
  • WieWatDaar.nl is gestegen van PR 0 naar PR 2, maar BekenT helaas is gedaald van PR 4 naar PR 3.

Dalers en stijgers

Als we alle categorieën die bij WieWatDaar.nl worden onderscheiden in ogenschouw nemen zijn er een aantal opvallende dalers en stijgers.

Overzicht dalers (top 10)

  • Arkefly
  • Bol.com
  • Karel Geenen
  • De Efteling
  • Voetbal International
  • Dommelsch
  • Molblog
  • FBTO
  • Dixons
  • Unive

Overzicht stijgers (top 10)

  • VPRO
  • Kranten.com
  • Rijksmuseum
  • Wouter Bos
  • Geert Wilders
  • Fontys Hogeschool
  • Slagharen
  • Tulp Keukens
  • Ditzo
  • Traffic Builders

Voor een compleet overzicht van de huidige PageRanks kunt u hier terecht.

Berekening PR

Nog altijd is niet helemaal duidelijk hoe de PR wordt bepaald door Google, maar men denkt zeker te weten dat de content van een pagina steeds belangrijker zal worden voor Google. De pagina's met veel, goede en de meest vernieuwende content scoren hoog als het gaat om de PageRank.

Waarde PR

Ook de waarde van de PageRank wordt sterk betwist door diverse online marketeers. Toch blijft in de ogen van WieWatDaar.nl de PageRank een belangrijke graadmeter voor de SEO resultaten in Google.

Bron: WieWatDaar.nl

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Goed te zien dat je er een artikeltje aan hebt gewaagd! Ik denk ook dat de waarde van de Pagerank word overschat maar het is een makkelijke graadmeter.

    Waarom denk je dat je gezakt bent? (kan het iets met de htaccess hack van een tijdje geleden te maken hebben?)

    Ook bij jou blog zie je dat de PR weinig zegt ondanks een -1 PR sta je nog steeds op een super posities! Wat misschien nog wel leuk is om toe te voegen is dat de PageRank van websites "continue" kan veranderen maar Google maakt dit maar om de 3/4 maanden zichtbaar (een pagerank update), het zou dus kunnen dat deze blog inmiddels alweer een pagerank van 5 heeft :).

  2. Mijn voorstel: vergeet PageRank en focus je op belangrijke zaken.

    De bewering in dit artikel dat goede content zorgt voor een hogere PageRank is volledig onjuist!

    Natuurlijk heeft PageRank nog waarde, maar deze waarde is te klein om je er druk over te maken. Waarom? Een drietal argumenten:

    1) Voor de buitenwereld is PageRank een getal op de schaal van 1 t/m 10, zichtbaar in bijvoorbeeld de Google Toolbar. Intern werkt Google echter met een ander getal voor PageRank, onbekend voor de buitenwereld. Deze "Toolbar" PageRank wordt 3 tot 4 keer per jaar ge-update.

    Dit werkelijke PageRank getal wordt tegen een schaal afgezet - uiteraard ook alleen bij Google bekend - die bepaalt wat de PageRank tussen 1 en 10 wordt die de buitenwereld ziet.

    De PageRank schaal verandert continue. Dat betekent dat je Toolbar PageRank kan dalen of stijgen door een verschuiving van de schaal, terwijl je werkelijke PageRank onveranderd is.

    2) Een groot misverstand is ook dat PageRank het totale algoritme van Google vormt (het algoritme bepaalt hoe webpagina's worden gerangschikt in de zoekresultaten).

    Maar dat is al lang niet meer het geval. PageRank is slechts één van de meer dan 200 factoren die Google tegenwoordig hanteert om webpagina's te rangschikken in haar zoekresultaten.

    3) Een ander groot misverstand is dat PageRank ook iets zegt over de relevantie van een webpagina. PageRank telt namelijk alleen maar het aantal links en het gewicht ervan (uitgedrukt in PageRank).

    PageRank weegt niet mee of de websites die naar een pagina linken relevant zijn voor de webpagina die de link ontvangt.

    Mijn advies?
    Vergeet de PageRank en kijk naar veel belangrijkere zaken, zoals:
    - Groei bezoek uit zoekmachines
    - Groei conversies/omzet van bezoek uit zoekmachines

    (Ps. de vorige PageRank update was op 31 december 2008 ;-))

    1. Ben het volledig met je eens Eduard! Vooral dat gedeelte over goede content=hoge pagerank. Indirect is dit misschien wel waar. Want de kans dat er naar goede content wordt gelinkt is nu eenmaal groter.

      Ik had het artikel ook wat beter moeten nalezen, dit is een kant en klaar bericht wat ik heb gekregen van Schelte van BekenT. Wou eigenlijk vooral testen of dat alles nog werkt in de admin, ben namelijk net verhuisd van hoster en nameservers. Gelukkig werkt (bijna) alles nog!

  3. Ik zag dat jouw blog ook is gedaald in Pagerank, balen zeg!

    Mijn blog is gelukkig gestegen met een puntje. Ik zag daarstraks dat Tradedoubler op PR 0 staat. Is dit sinds de update of was dat al langer?

  4. @Karel
    Goed te horen! 😉

    Indirect kan goede content inderdaad leiden tot meer links en die links kunnen leiden tot een stijging in PageRank.

    @Dave
    Dankje 🙂

    @Carnaval
    Ik ben bezig met een handleiding over Google PageRank, die ga ik toch maar eens afmaken!

  5. Volgens mij was de laatste grote PR update, die van gisteren niet meegeteld, nieuwjaarsnacht. Toen ging ik van 0 naar 3. Gisteren heb ik er weer één bij gekregen.

    Wat doen we ermee? Helemaal niets! Traffic en je bezoekers omzetten naar wat centjes is belangrijker zoals mij voorgangers al zeiden.

  6. Ik heb begrepen dat tooltjes zoals de SEOBook toolbar voor Firefox de PR benaderen, omdat uiteraard alleen Google weet hoe deze exact berekend worden.
    Ik heb wat sites getest die sinds de update in PR gestegen of gedaald zijn en ik zie geen enkel verschil tussen de PR in de SEOBook Toolbar en de Google Toolbar. Kan ik dus gewoon op de SEOBook toolbar vertrouwen (en die GoogleToolbar deïnstalleren omdat ik die alleen voor het weergeven van de PR gebruik)?

    Off-topic: Het verbaast me dat het niet lukt om op de website van de VPRO te komen als je vpro.nl intypt zonder 'www' ervoor. Slordig.

  7. Wij zijn ook van 6 naar 5 gezakt.
    Komt wel weer goed, eventjes de aanpak versterken 😉

    Mss hier niet de juiste topic, maar wij hebben soms het voorval dat google pages cached maar de tekstversie (nog) niet. Iemand een idee hoe dat precies komt? Wordt de caching mss in 2 keer uitgevoerd?

  8. Wij zijn ook gestegen van 4 naar 5.. Daarbij zijn we nu bij een van onze belangrijkste zoekworden doorgedrongen tot de eerste pagina. Dus ik zou zeggen dat de pagerank wel degelijk invloed heeft.
    Echter conversie is inderdaad belangrijker

  9. @Henk
    (Lees je comment net pas)

    Het is zeker de emotie en de mythe rondom PageRank die de gemoederen bezighoudt.

    Maar dat draagt bij aan de illusie dat PageRank van grote waarde is.

    Artikelen zoals die van Joost zijn daarom zeker een belangrijk tegengeluid!

  10. En toch is pagerank volgens mij meer dan alleen de kwaliteit/kwantiteit van de inkomende links. Ik zie te veel sites die volgens die manier geen hoge pagerank verdienen en het toch krijgen.

  11. Wij zijn met PR van 4 naar 3 gezakt. Erg jammer, maar we staan met onze belangrijkste zoekwoorden nog wel op dezelfde positie in google (en sommige zelfs hoger) dus ik twijfel inderdaad aan invloed van PR op je positie in de zoekresultaten.

  12. Mijn website is van PR5 naar PR6 gegaan, maar zie geen verandering van posities in google. Nu bestaat het domein net een jaar dus zal hij nog wel stijgen, maar betwijfel ook of dat gerelateerd zal zijn aan de PR

    Wel zie ik dat mijn website frequenter door google wordt gecrawled sindsdien, maarja dat kun je sinds een tijd ook zelf aangeven dus ik zou het niet weten eigenlijk...

  13. Leuk dat ik dit lees. Tot mijn verbazing is mijn pagerank ook omhoog gegaan. Van 3 naar 4. Ben er heel tevreden mee.

    ZO is mijn doelstelling die ik eigenlijk pas volgende maand wou halen bereikt. Om een rank omhoog te gaan.

  14. Volgens mij heeft PR idd niet veel te maken met je score. Zo scoren wij met een Pagerank 0 op de 1e pagina met maar liefst 142miljoen concurenten in Google BE.

    Hoe verklaar je dan dat een pagina met PR4 héél wat minder scoort en dan nog met minder concurentie. Héél bizar.

  15. Pagerank is in veel gevallen een leuke indicator voor hoe je website door Google gewaardeerd wordt, enkel is het alleen niet bepalend op welke positie je rankt op een bepaald keywoord.

  16. Jammer dat altijd dezelfde mensen weer reageren met 'vergeet pagerank', we weten nu wel dat dit niet heilig is.

    Het gaat toch om vergelijkingsmateriaal en een leuke tool om niet-seo specialisten leuk praatvoer te geven op borrels etc. Het is in iedergeval enige indicatie van het website in de grote boze wereld die Google heet en die nog voor mensen te hanteren is. Een cijfertje is makkelijker dan allerlei moeilijke analyses op te noemen, vooral als je als je op een borrel staat en graag even laat vallen hoe 'goed' je site is.

    Anti-pr-heren/dames, begrijp me niet verkeerd. Jullie adviezen voor waarop je beter je energie kan richten zijn natuurlijk prima, maar begrijp ook dat niet iedereen zich zo druk hierom maakt (of hier zo specialistisch hier mee bezig is), je weet immers ook dat veel, heel veel webmasters nog gewoon lekker roepen; link met mij,ik heb een topsite met een pr van 4... en ook al rank je dan als een toppertje met een pr1. Wat ik al zei, enig vergelijkingsmateriaal is gewoon handig, hoe nutteloos het dan mogelijk ook is.

  17. Ik snap je frustratie Tim, maar bekijk het eens zo: Je bent een SEO firma en moet uitleggen aan een klant dat scoren in zoekmachines meer is dan die Pagerank alleen... Niet iedere klant snapt precies wat er allemaal moet gebeuren.

    Of je hebt ook klanten die er meer van af weten en daar moet je kunnen verantwoorden wat je precies allemaal doet met hun site, of van plan bent.

    Daarom gaan wij er niet zo licht over 😉

  18. @Tim
    Ik heb zo'n vermoeden dat je o.a. op mijn reactie doelt 🙂

    Natuurlijk is PageRank een makkelijke maatstaf om een website op te beoordelen, zeker als je minder thuis bent in SEO.

    Maar ik vind het toch belangrijk om PageRank in het juiste daglicht te plaatsen. Natuurlijk heeft het nog enige waarde en gebruik het vooral is indicatie, maar besef ook dat er meer is.

    De focus moet verschuiven naar welke mensen je bereikt en wat deze mensen je opleveren. Een hoge omzet in euro's lijkt me toch ook de moeite waard op borrels 😉

  19. En, deze week is er weer wat gebeurd met de PR. Een aantal sites is gestegen, een van mijn sites zelfs naar pr 5. Is google nu meer regelmatig de PR aan het updaten? Is het een continu proces aan het worden?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top