Linkbuilding zonder grenzen: 14 manieren om ‘anders’ aandacht & links te verzamelen

door | 4 april 2014 | Linkbuilding

Als je ziet wat Google post Penguin nog doet om linkbuilding aan banden te leggen, of probeert om er nog meer grip op te krijgen, dan kun je niet anders dan concluderen dat er nog bijzonder veel waarde in linkbuilding zit. Zeker wanneer we het hebben over het daarmee beïnvloeden van de zoekresultaten.
Los van het seo- verhaal en ‘beter scoren in Google’ is er natuurlijk ook nog het aandacht / verkeer / leads / klanten aantrekken verhaal, wat minstens zo waardevol is.. Oké correctie.. nog waardevoller is.
Probleem is dat Google allerhande updates & (media) campagnes de ether in stuurt, waardoor de modale marketeer niet meer weet wat wel of niet meer kan en mag. Niemand die tegen Google’s schenen wil stampen en op een dag 75% van je organische verkeer wil zien verdwijnen.
Als je nooit de ‘seo’ weg bent opgegaan en het nooit puur vanuit een ‘ik doe het omdat ik beter wil scoren in Google‘ standpunt hebt benaderd, is er in feite zeer weinig veranderd de afgelopen 10 jaar. De startpagina’s bestaan nog steeds.
Met een beetje creativiteit  en “out of the box” denkende brains zit je volgens mij veilig voor iedere update die is geweest en of nog moet komen.

Niet door ieder creatief idee stijgt (naast de aandacht) de sales, maar soms moet je gewoon iets verder denken dan enkel maar ‘meer verkopen’ op de korte termijn.
Ik ben een man van de praktijk en haal er dan ook graag een fictief voorbeeld bij om je een beetje inspiratie te geven en op weg te helpen 🙂
Beetje lastig om een ‘moeilijk’ voorbeeld erbij te halen, omdat je altijd wel bepaalde invalshoeken kan vinden waar je concurrenten minder snel aan denken, of te lui zijn om ze uit te voeren. Maar laten we zeggen dat we een online shop hebben waar we wc papier verkopen.
Kijk als je op dezelfde trein springt zoals iedereen dat doet in de markt, dan is de kans bijzonder klein dat er ooit iemand de behoefte gaat voelen om spontaan even naar je shop pagina’s te linken.
Ik heb het over dit:
linkb1
Dat ziet er wel allemaal ‘mooi’ en clean uit, maar dit heeft verder geen enkele (link) aantrekkingskracht.
We gaan dus iets nodig hebben dat op de een of andere manier meer aantrekkingskracht heeft.
Even zien hoe snel ik een paar verschillende invalshoeken uit de duim kan zuigen… Zonder zwaar te brainstormen denk ik bijvoorbeeld aan:

1. Data

En je kan daarvoor gerust buiten de landsgrenzen gaan snuffelen.
linkb2
Amper 2 kliks verder vind ik deze leuke content :
linkb3
Geen saaie statistische, maar eerder humoristisch getinte data (lees: dat is leuk & daar wil ik wel spontaan naar linken) .
Bewijs?
linkb4
Of daar ‘sociale interesse’ voor bestaat?
linkb5

Naast enquêtes zou je er bijvoorbeeld ook historische data kunnen bijhalen :
linkb6
En dat eventueel gaan bewerken in een wat meer visueel aantrekkelijk geheel.
Kortom .. genoeg data die we eventueel kunnen verwerken in onze categorie pagina om die toch wat meer appeal te gaan geven.

2. Facts

Soms kan je hier een overlapping zien met data maar wie wilt er geen (dirty) facts & secrets over wc papier horen :

  • Wie heeft het wc papier uitgevonden?
  • Wat gebruikte men voor het bestaan van wc papier?
  • Hoe wordt wc papier gemaakt?

    Of dit links aantrekt? De meest recente data:

linkb13

  • Gebruikt men ook wc papier in de ruimte ?
  • Hoeveel kost de duurste wc rol ? Mocht je het toch willen weten, blijkbaar  + 1,3 miljoen $ 🙂
    linkb11
  • Hoe groot is de grootste wc rol op deze planeet ?
  • En zo kunnen we blijven verder gaan …

Het is niet voor niks dat van die trivia quizzen nog steeds populair zijn. Mensen houden van dit soort van facts.  Nu ik er aan denk.. zie ook punt 12 in dit artikel 🙂

3. Afbeeldingen

Niets wat meer in het oog springt & aandacht krijgt dan afbeeldingen, of denk je dat Pinterest om een andere reden zo explosief is gegroeid op korte termijn 🙂 ?
Untitled-6
(bron)
Maar ook ‘linkbuildings gewijs’ blijkt dat content die voorzien is van de nodige afbeeldingen meestal meer linkaandacht krijgt
linkb9
(bron)
Hoe duidelijk (en/of aantrekkelijk)  zou mijn blogpost geweest zijn wanneer er geen afbeeldingen in hadden gestaan?

4. Kunst 

 linkb14
(bron)
Ooit gedacht dat mensen creatief met wc rollen gingen omgaan  ? Ik ook niet, maar bedenk even hoeveel kunstsites er in de ether zijn die ongetwijfeld naar dergelijke zaken willen linken. Zeker wanneer je het goed aanpakt én onder de aandacht weet te brengen.

5. DIY

Do-it-yourself topics zijn altijd hot. Na 20 seconden zoekwerk wist ik al dat je het volgende met wc rolletjes kon doen:

  • Lampen/verlichting maken;
  • Hoesje maken voor (zonne)bril;
  • Vogelvoederhuisje maken voor in de tuin;
  • Een cadeau box maken;
  • Kerstkalender (bron)

linkb28
Hoe aantrekkelijk die kerstkalender was:
linkb15
Het lijkt me niet echt moeilijk om hier iets mee te doen, of wel?

6. Jokes

Grappige zaken doen het altijd goed en in veel gevallen zelfs beter dan een kick ass gids van 30 pagina’s lang, of de best ontworpen infographic. Gebruik grapjes in combinatie met afbeeldingen en je maakt nog meer kans op de jackpot.
linkb18
Een video kan natuurlijk ook :

Of een mind/roadmap :
linkb8
Het grootste probleem voor velen onder ons, is dat we teveel op onze eigen berg zitten en ons product nooit eens in een andere context proberen te zien.
Zeker als je aan linkbuilding gaat doen wil je markten aanspreken waar er mogelijk veel  linkpotentieel zit.
Als je +40 uur in een stukje content gaat stoppen (welke vorm dat ook mag zijn) dan zie je liever 500 linkprospects in je excellijst staan dan 20.
Je kan een goed onderbouwd stuk schrijven over de geschiedenis &  het gebruik van wc papier door de eeuwen heen, maar hoeveel mogelijke linkprospects  ga je daarmee kunnen aanschrijven… 10-20-30 ? En als uiteindelijk 1-2% beslist om naar je werk te linken mag je al een groot feest bouwen.
Zet daar tegenover een luchtig stuk getiteld:  “De Ultieme WC Reisgids” en je hebt gelijk een paar 100’en reissites die je kunt aanspreken…
Bovenstaande video illustreert dit in ieder geval prachtig. Met een beetje creatief denken en door je product te koppelen aan een ander (populair) product kan je ook ‘binnen raken’ in een compleet andere markt dan waar je eigenlijk in zit. In dit geval de Ipad/tablet community en dit zorgt ervoor dat je plotseling in een veel grotere (link)vijver kunt gaan vissen.

7. Reizen

Reizen, nog een reden om van je berg te komen en volgens mij zijn er maar weinig  producten die niet in verband met reizen kunnen worden gebracht.
Ik moet gelijk denken aan mijn eerste China ervaring en mijn WC zoektocht op een binnenlandse luchthaven, niet handig als je geen Chinees kunt lezen en bijzonder dringend moet 🙂 .
Wat als ik als nu eens alle korte ‘straight to the point’ vertalingen zou verzamelen in een ‘WC 911’ tool?
linkb19
En als je dan toch een interessant web applicatie hebt gemaakt kan je het evengoed in een eenvoudige app gooien zodat mensen je ook blijven onthouden zodra ze je site verlaten en op reis zijn ;-).

8. Interieurinrichting – gadgets – trends

Nog zo’n gigantisch grote markt waar je meestal wel een invalshoek en behoorlijk wat  linkprospects kan vinden ongeacht het product dat je verkoopt.

  • De 50 meest bizarre wc brillen / potten;
  • 10 Manieren om je wc gezellig te maken;
  • 5 Plaats besparende wc pot oplossingen;

Of je zoekt iemand die overweg kan met een 3d programma en laat een nieuw, futuristisch, ongewoon, bizar ontwerp maken waar je de nodige buzz kan mee creëren.
linkb21
(bron)
De linkaandacht voor bovenstaand ontwerp is er in ieder geval wel :
linkb22

9. Nieuws & Trends

Maakt niet uit in welke bizarre markt je zit, er valt altijd wel ergens nieuws te rapen.
linkb17

linkb12
In de komkommertijd moet je daarmee wel in staat zijn om wat media aandacht te trekken vermoed ik.. tenminste als je min of meer als eerste met dit soort van nieuwtjes kunt uitpakken.
Kijk ook een of je jouw wagon ergens kunt aanhaken, denk aan een nieuwe trend of nieuwsfeitje. Bijvoorbeeld:

  • Het Amazon drone verhaal: doe iets gelijkwaardigs met het leveren van wc papier.
  • 3d printing: hot topic op het moment, is er een kans om daar ergens je haak in te werpen?

10. Openbare toiletten directory

Airpnp en een paar anderen zijn ons al voorgegaan, maar dat wil niet zeggen dat we ons daar niet tussen kunnen wringen, of het niet nét ietsjes anders kunnen doen.
Je zoekt /scraped sites waar openbare toiletten staan vermeld, gooit die in 1 grote database en zorgt ervoor dat je via een leuk design met filters /navigatie  makkelijk een wc in de buurt kan vinden.
Combineer dat met de ‘WC 911’ tool uit tip 7 en je hebt volgens mij een mooi concept waarmee je kan gaan scoren :).

11. Spreuken & gezegdes

 linkb7
Spreuken over wc aangelegenheden, al dan niet gerelateerd aan wc papier, hebben ook potentieel. Misschien zelfs nog meer wanneer je het in combinatie met tip 14 gebruikt.

12. Quizzen

Helaas is dit één van de zaken waar ik nog te weinig mee aan de slag ben gegaan (shame on me), maar de test die ik momenteel heb lopen toont bijzonder veel potentieel op vele vlakken.
Ik heb snel een quiz (10 vragen) in elkaar geknutseld en op 3 landingspagina’s gepromoot door middel van een banner onderaan het artikel. Ja, van die dingen waarvan “ze zeggen” dat ze niet meer werken..
Uiteraard heeft de quiz hetzelfde topic als het artikel 🙂 Check zelf even hoeveel keer de quiz ondertussen werd gespeeld in het eerste kwartaal van dit jaar:
linkb23
En dat zijn dan nog maar 3 pagina’s  (op een site met +1500 artikels) waar dit testje loopt…
Nu hoor ik je denken :”Leuk maar wat heeft dit met linkbuilding te maken ??”
Wat denk je dat je op het einde van de quiz krijgt te zien ? Juist, je resultaat .. en een slimme marketeer  (zoals die van The Oatmeal ) voorziet ook de nodige extra’s om je resultaat te delen :
linkb24
Wat op langere termijn voor deze linkgroei kan zorgen :
linkb25
By the way, welke pagina denk je dat op #1 staat in Google voor:” How addicted to facebook are you ? ” of in de top 3 staat voor “addicted to facebook” en nog een hoop aanverwante zoekopdrachten.
Ow juist links werken niet meer zoals ze ooit hebben gewerkt right .. zeggen ze…  🙂 

 

13 Copy

 Ja zelfs goede copy kan je de nodig aandacht opleveren. Wat dacht je van deze fiets advertentie op graigslist :
linkb20

Krijgt hier en daar de nodige aandacht en zorgt voor deze linkgroei :
linkb27
Dit stukje copy mag er anders ook wel zijn :
linkb26
Waarmee ik gewoon wil aantonen dat anders zijn dan anderen in je markt, (op welk vlak dan ook), meestal voor de nodige aandacht kan zorgen op lange termijn.
En omdat 13 een slecht cijfer is om mee te stoppen een allerlaatste om het af te leren  🙂

14. UGC

“User Generated Content” zoals ze dat zo mooi noemen.
Er zijn waarschijnlijk wel meerdere invalshoeken die je kan vinden, maar zo op het eerste moment denk ik aan het plaatsen van een call to action op relevante pagina’s (of waaromook niet op de categorie pagina waarmee we dit verhaal zijn begonnen) waar je  mensen/bezoekers aanspoort om hun beste, grappigste, vreemdste wc ervaring te posten.
Om de boel op gang te krijgen zou ik bijvoorbeeld alle klanten (x dagen / weken na aankoop) een mail sturen met als titel:
“Stuur ons je meest bizarre / grappigste WC verhaal en win 1 maand gratis wc papier…”
Zodra iemand zijn ervaring heeft geschreven en verstuurd werken we volgens hetzelfde principe van onze quiz: mogelijkheden bieden om die handel te delen, al dan niet met de call to action om zoveel mogelijk ‘stemmen’ te verzamelen en die prijs in de wacht te slepen.
Ow wacht.. betaal ik nu mensen (in natura) in de hoop om wat links te scoren 🙂 ?

Conclusie

In de meeste markten zijn er genoeg ideeën te vinden om links aan te trekken waarvan je nooit gaat moeten denken “Hm.. kan ik daarmee ooit tegen Google’s lamp lopen…?”
Waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat een product (je stukje content in dit geval) zichzelf niet verkoopt. Waarmee ik wil zeggen: het is niet omdat je een goed stuk content hebt (in welke vormen dan ook) dat de aandacht en of  links automatisch gaan binnen stromen.
Meestal stop je 2-3 keer zoveel tijd in het promoten van je linkvoer dan het maken ervan… just saying … ;-).

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

13 + 4 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company