Haal jij alles uit je Google Ads advertentie-extensies?

4 april, 2019

Al lange tijd zijn er advertentie-extensies beschikbaar in Google Ads. Deze geven je de mogelijkheid om meer informatie te delen met je doelgroep en verbeteren over het algemeen de prestaties van je account. Maar hoeveel aandacht geef jij eigenlijk aan je extensies? En helpen ze je echt aan meer conversies? In dit blogartikel kijk ik welke verschillende type extensies er zijn en hoe jij deze optimaal kan inzetten.

In het zoeknetwerk van Google Ads zijn er in de afgelopen jaren steeds meer mogelijkheden bijgekomen om je advertentie uit te breiden. Ook is het nu makkelijker om een extensie toe te voegen. Je kunt tegenwoordig eenvoudig op accountniveau extensies installeren en voilà: je hebt voor iedere campagne/advertentiegroep extensies ingesteld. Een functie die vroeger helaas niet beschikbaar was en marketeers eigenlijk dwong om meer na te denken over de extensies die zij gingen inzetten en met welk achterliggend doel.

Dit is dan ook waar ik je graag van bewust maak. Een extensie voeg je niet toe omdat het moet van Google, maar omdat je jouw potentiële klant verder wil helpen. Als dat lukt, komen de resultaten vanzelf.

Dus, laten we beginnen bij het begin. Welke typen extensies zijn er allemaal in Google Ads? Nou een heleboel, namelijk: sitelinkextensies, highlight-extensies, extensies voor website-informatie, oproepextensies, berichtextensies, locatie-extensies, locatie-extensies voor partners, prijsextensies, app-extensies, promotie-extensies en alsof dat nog niet genoeg is zijn er ook nog geautomatiseerde extensies. Kortom, voldoende om uit te kiezen. Laten we beginnen bij de meest ingezette extensie, de sitelinkextensie.

Sitelinkextensie

De sitelinkextensie geeft je de mogelijkheid een extra link onder je advertentie weer te geven. De sitelink zelf mag 25 tekens bevatten en de omschrijving twee maal 35 tekens. Behoorlijk wat ruimte dus om jouw potentiële klant verder te helpen. Link hier dan ook naar pagina’s die informatief zijn aan het product dat je verkoopt. Denk aan de werkwijze, FAQ, zoekopdracht gerelateerde producten/diensten. Je kunt sitelinks ook periodiek instellen door een begin en een einddatum in te stellen.

Een voorbeeld van een sitelinkextensie:

Sitelinkextensie als voorbeeld weergegeven

Highlight-extensie

Het toevoegen van highlight-extensies is handig om de USP’s van jouw organisatie of product weer te geven. Een highlight-extensie mag maximaal 25 tekens bevatten en er kunnen er maximaal 20 worden toegevoegd. Het is misschien lastig om 20 USP's van jouw organisatie te benoemen en deze zullen ook nooit allemaal tegelijk worden vertoond. Een advies is dan ook om minimaal 4 écht onderscheidende aspecten weer te geven en daarbij het liefst op advertentiegroepniveau onderscheid te maken. De USP's worden onder de omschrijving getoond.

Een voorbeeld van een highlight-extensie:

highlightextensie als voorbeeld weergegeven

Extensie voor website-informatie

Het toevoegen van de extensie voor website-informatie is voor vrijwel iedere branche mogelijk. Je kunt daarbij kiezen welk type informatie je wilt tonen op basis van verschillende categorieën waar jouw potentiële klant geïnteresseerd in zou kunnen zijn. Daarbij heb je de keuze uit: aanbevolen hotels, bestemmingen, buurten, cursussen, dekking, merken, modellen, services, shows, stijlen, studieprogramma’s, typen, voorzieningen. Als je voor één van de categorieën hebt gekozen kun je tot maximaal 10 waarden ingeven als extensie. Let erop dat deze extensie qua weergave erg lijkt op de highlight-extensie, maar inhoudelijk zeker anders is.

Een voorbeeld van een extensie voor website-informatie:

Voorbeeld van website informatie extensie

Oproepextensie

Voor iedere organisatie de telefonisch bereikbaar is, is deze extensie onmisbaar. Het toevoegen van een telefoonnummer is vrij eenvoudig en wanneer er geklikt wordt op het nummer, betaal je alleen de klikkosten. Het achterhalen van de waarde van mensen die gebeld hebben via een advertentie is met call tracking-software een fluitje van een cent. Hoe dit precies werkt heeft mijn collega Rick in zijn laatste blog toegelicht.

voorbeeld van een oproepextensie

Wanneer je een oproepextensie instelt, zorg er dan voor dat die alleen actief is wanneer jouw organisatie bereikbaar is. Niets is zo frustrerend als een oproep die niet wordt beantwoord. Je doet dit bij 'geavanceerde instellingen'.

Berichtextensies

Een bericht-extensie wordt zichtbaar onderaan de advertentie. Potentiële klanten kunnen erop klikken om bijvoorbeeld meer informatie aan te vragen. Handig, wanneer jouw service zich leent voor communicatie per sms. Een berichtextensie wordt zoals hieronder weergegeven.

voorbeel van een berichtextensie

Zorg ervoor dat je 'berichtenrapportage' hebt ingeschakeld. Alleen zo kun je informatie als, chatduur, uitgewisselde berichten en het netnummer inzien van de communicatie.

Locatie-extensie

Het hebben van een fysieke winkel geeft een extra touchpoint in de customer journey. Omdat winkelbezoeken gecombineerd met website bezoeken vaak waardevoller zijn dan alleen winkel- of websitebezoeken, is het aan te raden beide zoveel mogelijk te combineren. Hiervoor is dan ook de locatie-extensie beschikbaar. Je kunt deze selecteren in Google Ads als jouw winkel ook een Google Mijn Bedrijf account heeft.

voorbeeld van een locatie-extensie

Wanneer jouw winkel onderdeel is van een grotere (franchise) organisatie, die meerdere fysieke winkels heeft, is het interessant om locatie-extensies voor partners in te zetten. Iedere dichtstbijzijnde winkel wordt dan vertoond op basis de locatie.

Prijsextensie

Een waardevolle extensie voor veel adverteerders is de prijsextensie. Met deze extensie krijg je de mogelijkheid om verschillende producteigenschappen te promoten. Je kunt hier een onderverdeling maken op merken, evenementen, locaties, buurten, productcategorieën, productniveaus, servicecategorieën, serviceniveaus en services. Per eigenschap kun je maximaal 6 prijsextensie-items instellen. Deze bestaan uit een kop (25 tekens), een beschrijving (25 tekens) en de URL, die moet linken naar het item. Een prijsextensie ziet er als volgt uit:

voorbeeld van een prijsextensie

App-extensie

Sommige bedrijven maken gebruik van een app om klanten verder te helpen of te vermaken. Wanneer jouw organisatie een app heeft, kun je deze via de app-extensie promoten. De app moet hiervoor actief zijn binnen de Google Play of de Apple App Store. Je kunt deze dan vanuit de Google Ads interface selecteren. De app-extensie ziet er als volgt uit:

voorbeeld van een app-extensie

Promotie-extensie

De laatste extensie die je zelf vanuit de interface kunt instellen is de promotie-extensie. Er zijn verschillende typen promotie mogelijk, namelijk: een geldkorting, percentagekorting, korting tot een bedrag of korting tot een percentage. Vaak zijn deze acties tijdelijk en er is dan ook net als bij de andere extensies de optie om een begin- en een eindatum mee te geven. De deal die je promoot kan bestaan uit een bestelling van een x aantal producten of een promotiecode. De promotie-extensie ziet er ongeveer als volgt uit:

voorbeeld van een promotie-extensie

Naast de extensies die je zelf kunt instellen in de interface van Google Ads zijn er ook een aantal geautomatiseerde extensies. Deze zal Google zelf aanmaken als de verwachting is dat de advertentie beter zal presteren met een geautomatiseerde extensie. De extensies die Google zelf kan genereren zijn dynamische sitelinks, highlight-extensies, oproepextensies, berichtextensies, website-informatie extensies, locatie-extensies en de verkopersbeoordelingextensie.

Verkopersbeoordelingextensie

De enige extensie die je niet handmatig kun instellen is de verkopersbeoordeligextensie. Deze extensie laat in de advertentie zien welke beoordelingsscore jouw organisatie heeft aan de hand van maximaal 5 sterren, zoals hieronder weergegeven.

voorbeeld van een verkopersbeoordelingextensie

De verkoperbeoordelingextensie is gebasseerd op de feedback die een organisatie heeft gekregen bij reviewsites. Het enige dat jij hoeft te doen is gebruik te maken van een feedbackservice van reviewsites of van Google zelf. Wanneer je meer dan 100 unieke reviews en een score boven de 3.5 hebt, dan wordt de verkopersbeoordelingextensie toegevoegd aan jouw account.

Zoals in het begin al aangegeven is het inzetten van kwalitatief goede extensies enorm waardevol. Niet alle extensies zullen tegelijk worden weergegeven, omdat daar simpelweg de ruimte niet is binnen iedere advertentie. Maar als jij Google de mogelijkheid geeft zal je vanzelf zien wat het beste werkt, dit geldt niet alleen op accountniveau, maar ook zeker op campagne- en advertentiegroepniveau. Juist daar kun je als marketeer het verschil maken. Wil jij jouw extensies eens laten checken door een specialist? Neem dan gerust contact met ons op!


Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Max Ledeboer is binnen KGOM verantwoordelijk voor Google Ads campagnes en marketing automation trajecten. Daarnaast is Max in het bezit van verschillende Google certificaten. Op regelmatige basis schrijft Max over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *