Google Shopping actief in Nederland!

Google Shopping is de nieuwe vertical van Google waarmee je rechtstreeks producten kunt gaan zoeken en vergelijken. Je kan ook rechtstreeks naar dit onderdeel gaan via de URL  http://google.nl/shopping.


Consumenten kunnen nu rechtstreeks naar producten zoeken uit verschillende webwinkels. Als je met je producten weergegeven wilt worden in deze resultaten moet je je product datafeed uploaden in het Merchant Center.

Wat krijgen potentiële klanten te zien?

De weergegeven producten bevatten:

  • Een omschrijving.
  • Een afbeelding van het product.
  • Het aantal recensies, bij het doorklikken krijg je daar het volledige overzicht van.
  • De prijs met het aantal webwinkels die dit aanbieden.

Wat verandert er?

Deze nieuwe functie zal ongetwijfeld invloed hebben op de zoekresultaten. De reden hiervoor is dat Google, zo ver het mogelijk is, ook gaat proberen om deze Shopping resultaten rechtstreeks weer te geven in de organische resultaten. Dit betekent dat er andere resultaten plaats zullen moeten maken! De verschuiving zal inhouden dat resultaten die eerst zichtbaar waren op de eerste pagina nu op de tweede pagina staan, wat een serieuze daling in verkeer zal meebrengen voor deze websites. Ook voor de prijsvergelijking sites zal dit geen positieve invloed hebben.
Verder wordt er op een aantal blogs ook nog gesproken dat de prijs per klik voor Adwords zal gaan stijgen. Dit omdat er veel meer geadverteerd gaat worden door de websites die nu naar de tweede pagina zijn verschoven.
Een interessante ontwikkeling die we op de voet zullen blijven volgen!

    1. Zo'n vaart zal het niet lopen Janis. Maar feit is wel dat Google iets dergelijks in gedachte heeft, dus deze bedrijven zullen op één of andere manier toegevoegde waarde moeten blijven bieden. Iets wat ze in mijn ogen nu nog meer dan voldoende doen.

  1. Ik vind het een prima ontwikkeling.
    Webwinkel-eigenaren die websites als die van Karel bezoeken lopen, naar mijn mening, voor op bij vernieuwingen als deze.
    Kijk naar de potentie en doe je voordeel ermee.
    Ik zie dit soort artikelen, welke ik zeer waardeer, als uitdagingen om mijn verkopen te verhogen.

  2. Even een tip voor iedereen die hier mee wil starten: lees de voorwaarden voor wat betreft de datafeed goed door! Dat scheelt je een hoop ergernis!
    Altijd EXACT de verplichte TAGS opnemen en liefst ook enkele additionele. Zorg ervoor dat alle links kloppen (ook naar je afbeeldingen) en koppel je ADWORDS account aan de data feed.
    Denk je dat je echt alles goed hebt ingesteld? Dan mag je vervolgens nog wat geduld gaan uitoefenen aangezien de feed redactioneel wordt bekeken door Google Nederland. En dat kan wel even duren.
    Overigens is er bekend uit andere landen dat vergelijkingssites erg veel last hebben gehad van deze move van Google. Ze zullen dus inderdaad iets extra's moeten gaan bieden. O.a. beslist.nl heeft hier al actie in genomen door opname voor alle winkeliers gratis te gaan maken. Je kunt nog wel (zoals wij ook doen) betalen voor opname met als voordeel dat je altijd hoger scoort in de overzichten.
    Of Google shopping gratis blijft is nog maar de vraag, maar voorlopig gaan wij er ons voordeel mee doen.
    @ Karel: volgende week bezoek ik je collega's in Lochem om te zien wat we nog kunnen doen aan optimalisatie voor het natuurlijke zoeken binnen Google.

  3. Dit is een hele goede ontwikkeling. Vergelijkingssites verdienen op dit moment veel te makkelijk en zonder veel risico (ppc) hun geld.
    Als google dit kan combineren met de gegevens uit de sociale media krijgen we een veel beter overzicht van goede winkels/ producten.

  4. Vergelijkingssites verdienen makkelijk hun geld? wanneer ze autoriteit zijn geworden op een bepaald onderwerp is het makkelijker voor ze maar voordat je dat wordt heb je toch aardig wat onbetaald werk moeten verrichten.

  5. Data Feed goedgekeurd. Bleek een "onbenullig" probleem te zijn: we hadden enkele producten goedkoper in de webwinkel staan (actie) en deze info niet in de data feed verwerkt. Wordt dus echt daadwerkelijk gecontroleerd. Overigens; binnen 24 uur een antwoord ontvangen van het google team verantwoordelijk voor google shopping. Via: http://www.google.com/support/merchants/bin/request.py?contact_type=disapproved kun je je specifieke feed opgeven en krijg je exacte info waarom je feed eventueel nog niet voldoet.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top