Google Mijn Bedrijf optimaliseren: de belangrijkste tips!

Karel
4/6/2020
Karel
4/6/2020
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Gezien de coronasituatie kunnen velen van ons helaas dit jaar niet op vakantie. Om aan te tonen wat het belang is van Google Mijn Bedrijf voor jouw showroom gaan we even op reis.

Wellicht herken je het volgende beeld.

We zijn in Italië. Aan het Gardameer om precies te zijn. Terwijl ik met mijn vriendin rond etenstijd aan het wandelen ben door het mooie Bardolino zijn we op zoek naar een goed restaurant.

We worden constant aangesproken door kelners met een menukaart in hun hand. Na een poosje zoeken en vergelijken lopen we langs een steakhouse waar de kelner ons het menu laat zien.

Dit wordt ‘m.

De kelner roept zijn collega om voor ons een tafel te regelen. De rest is geschiedenis.

Als je wel eens in het buitenland bent geweest is dit een herkenbaar beeld. Wat gebeurt er in zo’n situatie? De kelner was bezig om mij van informatie te voorzien. Het doel was niet om mij te leren wat er op de menukaart staat, maar om ervoor te zorgen dat ik daar wat zou bestellen. Wat is hierin belangrijk?

  1. Dat de kelner representatief is
  2. Dat de informatie op de menukaart mij gaat overtuigen om daar te gaan dineren

Terug naar Nederland. Wat kan jij als showroom eigenaar hiervan leren?

Wat nou als ik zeg dat ik de perfecte ‘kelner’ voor je heb. Eén die een klant in een compacte vorm snel en goed van informatie over jouw showroom kan voorzien. Zodanig dat de kans van een klantbezoek hiermee wordt vergroot?

Ik heb het over Google Mijn Bedrijf.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google om de online aanwezigheid van jouw showroom in Google Zoeken en Google Maps te beheren. De tool is zeer gebruiksvriendelijk en laagdrempelig. 

Als je ooit een bedrijf hebt opgezocht in Google dan is de kans zeer groot dat je een resultaat hebt gezien van Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf wordt in drie soorten resultaten geuit.

Google Knowledge Panel

Dit type zoekresultaat wordt ook wel eens een knowledge panel of knowledge card genoemd. Deze verschijnt op een desktop rechts van de algemene resultaten of prominent bovenaan op mobiel. Het bevat doorgaans informatie over onder andere:

  • Bedrijfsnaam
  • Type bedrijf
  • Adresgegevens
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Link naar de website
  • Afbeeldingen
  • Link naar Google Maps
  • Reviews
  • Beoordelingen aan de hand van sterren
  • Bezoekersdrukte
  • Producten
  • Gerelateerde resultaten

Met een snelle blik leert een klant dus veel over een bedrijf en kan vervolgens kiezen of hij deze wil bezoeken.

Google Knowledge Panel

Google Local Pack

Dit wordt ook wel eens de Google Three Pack genoemd. Dit is een lijst van bedrijven die voldoen aan de lokale zoekopdracht. Deze verschijnen onder een kaart waarop de gebruiker ze kan vinden. 

Google Local Pack

Google Maps

Google Maps (zowel de app als de website) is een tool om mensen te helpen met navigeren en om adresgegevens te vinden. 

Google Maps

Waarom moet ik Google Mijn Bedrijf gebruiken voor mijn showroom?

Google Mijn Bedrijf biedt enkele voordelen:

  1. Het verbetert de vindbaarheid
  2. Het verbetert de shopping experience van klanten
  3. Het leidt tot meer verkeer naar jouw website, social media en showroom

Een geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf pagina zorgt ervoor dat Google meer weet en begrijpt over jouw showroom. Wie je bent, wat je aanbiedt, waar de showroom zich bevindt en wat jouw website is.

Dit is het doel van Google Mijn Bedrijf: om klanten van genoeg informatie over een bedrijf te voorzien om te helpen bij de keuze of ze deze al dan niet gaan bezoeken.

Hoe zet je dit dan optimaal in voor jouw showroom?

1. Vul de bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk in

In principe moet alles van jouw Google Mijn Bedrijf kloppen. Maar als je kijkt naar het minimale zorg er dan in ieder geval voor dat de bedrijfsnaam up-to-date is, dat het adres klopt, dat het telefoonnummer bereikbaar is, dat jouw openingstijden kloppen (ook tijdens feestdagen) en dat je de juiste bedrijfscategorie hebt gekozen. 

Zorg ervoor dat de informatie ook consistent is tussen al je kanalen.

2. Kies de juiste bedrijfscategorie

Je kan maximaal 10 categorieën kiezen die passen bij jouw bedrijf. Let er wel op dat je maar één primaire categorie kan kiezen. Dit is ook de categorie die het zwaarst weegt voor Google. Denk hier dus goed over na zodra je een Google Mijn Bedrijf opzet.

Over het algemeen zijn de categorieën recht toe recht aan. Maar stel dat jij een primair keukenshowroom hebt en je biedt secundair ook keuken reparaties aan, dan is het belangrijk dat je dit ook aangeeft in Google Mijn Bedrijf.

3. Voeg een beschrijving van het bedrijf toe

Ondanks dat je de bedrijfscategorie hebt gekozen is het ook van belang om een beschrijving te schrijven. Dit geeft zowel Google als een potentiële klant meer informatie over wie jij bent en wat jouw showroom te bieden heeft.

Je krijgt maximaal 750 tekens. Hiervan zijn ongeveer de eerste 250 zichtbaar voor de lees meer knop. Maak dus absoluut gebruik van deze functie.

Deze functie is ook erg handig als jij in een bepaalde niche zit. Het kan zijn dat je een showroom hebt met alleen Italiaanse wijnen. In Google Mijn Bedrijf bestaat er geen Italiaanse Wijnhandel als bedrijfscategorie. Dit gegeven kan je dus wel terug laten komen in de aanvullende beschrijving.

Schrijf de beschrijving dusdanig dat je de meerwaarde van jouw bedrijf laat zien aan de lezer. Unique buying reasons kunnen hiervoor een goede leidraad zijn.

5. Upload meer (betere) afbeeldingen en producten

Google legt zelf uit dat “bedrijven met foto’s meer verzoeken ontvangen om een autoroute naar hun locatie en meer klikken naar hun website dan bedrijven zonder foto’s”.

Wil jij meer verkeer naar jouw winkel en naar jouw website? Voeg dan foto’s toe.

Stel je eens voor dat je lokaal op zoek bent naar een nieuwe keuken.

Eén keukenzaak laat in zijn Google Mijn Bedrijf hun gevel zien, hun logo en hun Google Street View; hoe groot is de kans dat jij daar gelijk naar toe rijdt?

Wat nou als dit bedrijf foto’s toevoegt van hun mooie showroom, de producten die ze verkopen en de verkoopadviseurs die met mensen in gesprek gaan. De kans is in dit geval groter dat je een bezoek brengt omdat je veel meer weet over de winkel.

Gebruik de mogelijkheid ook om voltooide projecten te laten zien. Heb je een bedrijf in tuinieren? Laat foto’s zien van tuinen waar jij aan hebt gewerkt. 

Voeg ook producten toe die je verkoopt. Zo speel je in op de informatiebehoefte van jouw potentiële klant en vergroot je de kans op een winkelbezoek.

6. Beheer jouw reviews

De reviews op jouw Google Mijn Bedrijf spelen een beslissende rol in de keuze van een klant om jouw showroom al dan niet te bezoeken. 

Voordat men een keuze maakt, zoeken ze altijd de mening van een ander. 

Hierin zijn twee zaken belangrijk

  1. Zorg ervoor dat je klanten bemoedigt een review achter te laten. Je kan een link aanmaken waarmee mensen gemakkelijk een review kunnen achterlaten. Lees hier hoe je dit moet doen.
  2. Reageer op elke review (ongeacht of deze positief is of negatief)

Een positieve review helpt jou doordat een tevreden klant een goede indruk achterlaat bij een nieuwe klant.

Een negatieve review kan jou helpen doordat jij (met jouw reactie op de negatieve review) een goede indruk kan achterlaten bij een nieuwe klant.

7. Gebruik Posts om evenementen, aanbiedingen en content te promoten

Vaak is dit iets wat je al doet op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Maar Google Mijn Bedrijf is hier uitermate geschikt voor. 

Wanneer je een post maakt in Google Mijn Bedrijf moet je aangeven waar het over gaat. Op basis hiervan biedt Google de mogelijkheid om een specifieke call-to-action toe te voegen aan deze post. 

Kies je bijvoorbeeld voor een aanbieding. Dan krijg je de mogelijkheid om de duur van de actie aan te geven, om een kortingscode te tonen of een link te plaatsen naar de aanbieding.

Aanbieding post

Kies je voor een evenement post? Dan krijg je de mogelijkheid om het evenement te beschrijven en hier een call-to-action aan te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan boeken, online bestellen, registreren of nu bellen.

Evenementen post

Let op: een post op Google Mijn Bedrijf blijft maximaal 7 dagen online, daarna verdwijnt hij. Zorg dus dat je regelmatig iets plaatst!

Conclusie

Dat Google Mijn Bedrijf onmisbaar is voor jouw showroom is een feit. 

Nu weet je wat de belangrijkste onderdelen zijn van deze krachtige tool en hoe je deze kan inzetten om jouw eigen positie te verbeteren. 

De zoekresultaten zijn jouw kelners en de informatie die wordt getoond is jouw menukaart.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier