De urgentie van online marketing in de "Digitale regio"

4 september, 2009

Wat is het toch mooi om een regionale ondernemer te zijn. Opereren in het gebied waar je afkomst ligt, goede relaties met klanten uit de buurt, adverteren in een regionale huis aan huis krant en een goede relatie met de plaatselijke journalist. Eigenlijk is het regionale ondernemerschap een prachtig vak.

U kent uw klant en u weet waar u aan toe bent. Á‰én klein probleempje slechts. Het gedrag van de mensen om u heen verandert. Ja, ze lezen nog steeds regionaal nieuws maar vooral op Internet. Ja ook, ze kopen nog steeds producten om het leven te veraangenamen maar beginnen hun zoektocht online. Gelukkig, kopen ze nog steeds het liefst producten en diensten uit de regio.

Online A locatie

U heeft een prachtige zaak op een A locatie. De vraag is echter: Heeft u deze A locatie ook in uw digitale regio? De digitale regio is het netwerk van nieuws websites, sportverenigingen, bedrijvenpagina's, fora en blogs waar uw regionale doelgroep in grote getale aanwezig is. Die digitale regio is steeds belangrijker geworden en is in werkelijkheid een verzamelplaats voor kansen op verkoop, naamsbekendheid en contact momenten.

Tips voor online marketing in uw regio

De voorwaarden om online succes te hebben met uw regionale onderneming zijn aanwezig. Dat Google steeds meer regionale zoekresultaten laat zien d.m.v. Google Maps is een teken aan de wand. Online marketing in uw regio is belangrijk. Maar hoe gaat u hiermee aan de slag. Wat kunt u  zelf doen om gebruik te maken van deze kans?  Met deze tips zet u eenvoudig een stap in de goede richting. Op weg naar de dubbel A (online, offline) locatie van uw bedrijf.

Schrijf persberichten naar regionale nieuws websites en weblogs:

Bijna elk dorp of elke stad heeft er wel één. Een website of weblog vol met nieuws om en uit de regio. Deze sites worden vaak goed gelezen door inwoners uit de regio waar ook uw onderneming vestigt. Begin ermee om elke maand een nieuwsbericht over uw onderneming uit te zenden naar deze websites. Breng nieuws uit uw onderneming en vraag de redactie of ze in het persbericht een linkje op nemen naar uw website. Het is slim om hier een gewoonte van te maken en dit maandelijks te blijven doen.

Verzamel linkjes van regionale bedrijvengidsen:

Voor elke plek in Nederland zijn er online bedrijvengidsen te vinden. Ik vraag me af hoeveel hier gebruik van wordt gemaakt maar uw bedrijf aanmelden kost meestal niets. U bent op deze manier terug te vinden en verzamelt regionale linkjes naar uw website.

Meld uw bedrijf aan op Google Maps.

Zet uw onderneming in Google Maps middels het bedrijvencentrum van Google. Steeds meer laat Google regionale bedrijfsresultaten zien bij het intoetsen van een regionale zoekopdracht. Zie hier een voorbeeld. Voeg een duidelijke bedrijfsomschrijving toe en u zult voortaan goed gevonden worden door regionale zoekers. Karel heeft een instructievideo staan over het gebruik van Google Maps. Bekijk deze eens voor dat u aan de slag gaat.
 

Praat mee op regionale fora

Mensen maken gebruik van de mogelijkheid om op Internet te praten over allerlei relevante onderwerpen die heb bezig houdt. Ook in uw regio zijn er van deze fora waar mensen praten over allerlei verschillende onderwerpen. Waarschijnlijk wordt er ook gediscussieerd over dingen waar u met uw bedrijf verstand van heeft. Praat actief mee over deze onderwerpen en presenteer u zelf als specialist. Bent u bijvoorbeeld makelaar in Amersfoort en wordt er online gediscussieerd wordt over de huizenmarkt in uw regio? Geef dan tips en praat over uw expertise.

Sportverenigingen

Sportverenigingen als lokale voetbal en hockeyclubs zijn broedplaatsen van regionale verbondenheid. Niet alleen de kantine en de wedstrijden worden goed bezocht, ook de website is vaak een verzamelplaats van bezoekers die nieuws lezen en uitslagen bekijken. Overleg eens met de webbeheerder of het mogelijk is om een banner of bedrijfspresentatie te plaatsen op de website van de club.

Bij dezen een eerste paar tips via deze blog zal ik u op de hoogte houden van meer slimme tips om uw regionale online marketing te verbeteren. Mijn volgende blog zal gaan over regionaal georiënteerde zoekmachine optimalisatie.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi Gerrit, leuk artikel met handige tips. Ik mis wel een belangrijk onderdeel en dat is hoe je regionaal bezoek kunt halen uit de zoekmachines. Dit zowel op vlak van SEA als in de natuurlijke zoekresultaten. Te uitgebreid om hier in de commentaar dieper op in te gaan maar stof voor een volgend artikel 😉

  2. @parkeren schiphol. Helemaal mee eens! Probeer met deze blog ook meer een denkrichting die de gebaande opvatting aan vult. Uitgangspunt moet natuurlijk de doelgroep zijn. Wat betreft het voetbal, de dames van oranje doen het aardig 😉

  3. Je bericht is ook sterk gericht op doelgroepen. Oudere mensen zijn b.v. nog beperkt te vinden op internet. Verkoop je meisjes spullen dan moet je niet bij een voetbalvereniging zijn. Niet iedere regionale krant is interessant, etc. Bekijk eerst goed je doelgroep en hoe je deze kunt bereken voordat je alle bovenstaande punten gaan doorlopen.

  4. @ Dries! Goede tip. Gek is echter dat Google inderdaad verteld dat het enige tijd kan duren voordat de aanpassingen er zijn. Maar heb bijvoorbeeld vanochtend een recensie voor een makelaar geschreven en deze was na 3 uur al verwerkt in Maps.

  5. Mss een tip voor het aanmelden op Google Maps. Zorg dat je alles mooi en correct invult want aanpassingen laten héééééél lang op zich wachten.

    Zo hebben wij opgemerkt dat ons oude telefoonnummer nog steeds gebruikt wordt in Google Maps. Na het aanpassen en opnieuw doorgeven van het correcte nummer zien wij nog steeds het oude nummer, nu naast het nieuwe nummer, verschijnen.

  6. De Google Maps zijn een beetje buggy, vaak als je iets aanpast blijft idd de oude info staan. Maar als je 2 keer achter elkaar die nieuwe info invoert en opslaat staat het er wel gelijk goed in.

  7. Een sponsorbord kost veel geld, een link kost niets maar is moeilijk te krijgen. Je moet zorgen dat je de juiste persoon kent in dit soort organisaties. En dan is het een kwestie van gunnen

  8. Wat ik bedoel is dat er juist ook gebruikt gemaakt kan worden van banner of link mogelijkheden op de website van de lokale club. Er wordt nog weinig gebruik van gemaakt.

  9. Beste Jacob,

    wat ik in het artikel probeer duidelijk te maken is dat je niet alleen een reclamebord langs het veld moet ophangen maar ook een link, of banner op de website van de club moet zetten. Dat levert meer bezoekers op dan een reclame bord langs het veld.

    Al is het reclamebord natuurlijk wel een middel voor exposure. Het best is de combinatie.

  10. Allen,

    wat doe ik fout ?
    heb 8 jaar boven aan in google gestaan, en nu..... kijk zelf maar eens in de zoek machine Google, zoeken naar Art of Racing.

    hoe kom ik weer bovenaan, kan iemand me helpen

    MvGr Erik

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *